رم سرور یک واسط ضروری، شناخت و دلایل ارتقا RAM سرور

رم سرور یک واسط ضروری، شناخت و دلایل ارتقا RAM سرور
pending_actions
زمان مطالعه: 5 دقیقه
star_halfامتیاز
5/5 - (1 امتیاز)

امتیاز خود را ثبت کنید

زمان مطالعه: 5 دقیقه

هر سرور، لپ‌تاپ و کامپیوتر دارای حافظه RAM است. در واقع حافظه RAM یکی از مهم‌ترین اجزا موجود در کامپیوترها به‌حساب می‌آید که تأثیر مستقیمی بر عملکرد دارد. حافظه RAM داده‌ها را از هارددیسک یا درایور پردازش می‌کند، این داده‌ها و دستورالعمل‌ها را ذخیره کرده و CPU را قادر می‌سازد تا به آن ها دسترسی پیدا کند. درواقع بدون وجود رم سرور هیچ کاری نمی‌تواند انجام دهد. ما در این مقاله قصد داریم تا شما را هرچه بیشتر با رم سرور، کارکرد و دلایل نیاز به ارتقاء آن آشنا کنیم.

رم سرور چیست؟

حافظه رم سرور، حافظه دسترسی تصادفی است که داده‌ها را برای پردازش از هاردهای HDD و SSD به پردازنده یا CPU منتقل می‌کند. درواقع می‌توان حافظه RAM سرور را به‌عنوان یک حافظه فرار معرفی کرد. زیرا پس از خاموش شدن سرور، تمامی اطلاعاتی که در این حافظه نگهداری شده است، از بین می‌رود. به‌صورت خلاصه‌تر می‌توان عنوان کرد که رم سرور یک حافظه کوتاه‌مدت بوده و هارددیسک‌های HDD یا SSD یک حافظه بلندمدت هستند.

یکی از اصلی‌ترین قطعات سرور، رم آن‌هاست
یکی از اصلی‌ترین قطعات سرور، رم آن‌هاست

قیمت سرور دل و نسل جدید سرورهایی Dell EMC

چرا باید از حافظه RAM در سرور استفاده کنیم؟

چرا با وجود یک حافظه بلندمدت، باید از یک حافظه کوتاه‌مدت به نام رم استفاده شود؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که دسترسی CPU به اطلاعات موجود در یک حافظه رم سرور بهتر اتفاق می‌افتد و همین امر موجب بالارفتن سرعت و کارایی سرور خواهد شد. درواقع CPU به‌جای اینکه داده‌ها و دستورالعمل‌ها را از هارددیسک فراخوانی کند، می‌تواند به کمک RAM این مسیر را کوتاه‌تر کند.

این کوتاه‌کردن مسیر به کمک RAM سرور باعث می‌شود تا سرعت CPU در خواندن اطلاعات بالا برود و کارایی آن به حد چشم‌گیری افزایش پیدا کند. همچنین شما می‌توانید با استفاده از RAMهای بیشتر سرور را قادر کنید تا ماشین‌های مجازی (VM) بیشتری را مدیریت کند و فشارهای کاری خودش را به‌صورت مؤثرتری توزیع نماید. تمامی این عملیات موجب می‌شود تا کارایی و عملکرد سرور افزایش پیدا کند.

درصورتی‌که حافظه RAM سرور از کار بیفتد، می‌تواند به‌سادگی منجر به ازبین‌رفتن اطلاعات شما شود. همین امر به‌سادگی باعث بروز خطاهای مختلف در سرور می‌شود. بروز چندباره این خطاها می‌تواند به خراب‌شدن و عیب پیداکردن سرور بینجامد.

اگر به حافظه RAM مانند یک میز‌کار فکر کنید، RAM تقریباً همیشه توسط رایانه یا سیستم شما مورد استفاده قرار می‌گیرد تا بتوانید بر روی پروژه‌های مختلف به طور همزمان کار کنید. پس هرچه میز شما بزرگتر باشد، می‌توانید کارهای بیشتری را انجام دهید.

چندین مدل رم سرور وجود دارد
چندین مدل رم برای سرورها وجود دارد

استوریج دل یا سرور ذخیره سازی چیست و چه تفاوتی با سرور دل می کند؟

انواع حافظه‌های RAM سرور

باید بدانید که حافظه‌های سرور فقط یک مدل رم سرور نیستند. این حافظه‌ها در چندین شکل مختلف در سرورها ظاهر می‌شوند. از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان حافظه RAM یا حافظه دسترسی تصادفی و حافظه ROM یا حافظه فقط خواندنی را نام برد. هر دو نوع این حافظه‌ها در سرور موجود است. در کنار این حافظه‌ها، همچنین حافظه نهان نیز وجود دارد.

خود حافظه رم سرور نیز دارای سه نوع اصلی و اساسی است که بسته به سازگاری آن با سرور، درون این تجهیزات به کار می‌روند.

  • حافظه RDIMM یا ثبت شده
  • حافظه UDIMM یا ثبت نشده/ بدون بافر
  • حافظه LRDIMM یا کاهش بار

حافظه‌های RDIMM که بعضاً به آن‌ها حافظه بافر  هم می‌گویند، ماژول‌های حافظه را تثبیت می‌کنند تا CPU بتواند سریع‌تر به داده‌ها دسترسی پیدا کند. این حافظه‌ها می‌توانند به‌راحتی باعث افزایش سرعت کل سرور شوند. حافظه‌های UDIMM این ویژگی را ندارند. از سوی دیگر حافظه LRDIMM یا کاهش بار دارای یک تراشه MP است که از تراکم‌های بالا پشتیبانی می‌کند. به‌صورت کلی DIMM مخفف عبارت Dual In-line Memory Module است که عبارت است از وجود یک یا چند تراشه در برد رم سرور.

ماژول‌های حافظه سرور دارای سطوح مختلف عملکرد، قابلیت اطمینان، کارایی و قیمت متفاوت هستند. متخصصین IT بسته به نیازهای شخصی و تجاری، بهترین نوع حافظه یا رم را برای سرور انتخاب کنند.

با ارتقا یا افزایش رم سرور می‌توانید بهره‌وری و کارایی آن را بالا ببرید
با ارتقا یا افزایش رم سرور می‌توانید بهره‌وری و کارایی آن را بالا ببرید

بایدها و نبایدهای خرید سرور در ایران، نکاتی که قبل از خرید سرور باید بدانیم

4 دلیل برای ارتقاء حافظه سرور

رم‌ها می‌توانند داده‌های سرور را برای پردازش از هارد به CPU برسانند. این امر به سرورها این امکان را می‌دهد تا وظایف محول شده به آن‌ها را انجام دهند. افزایش RAM یا ارتقاء رم سرور می‌تواند به سرور این قابلیت را اهدا کند تا کارهای بیشتری را با سرعت بالاتری انجام دهد. ما در زیگورات تکنولوژی اهمیت حافظه سرور را بخوبی درک می کنیم و به مهم‌ترین مزایای افزایش و ارتقاء RAM سرور می‌پردازیم:

ارتقاء RAM سرور باعث بهبود عملکرد آن خواهد شد

به‌صورت کلی ارتقاء رم می‌تواند باعث بالارفتن بهره‌وری سرور شما شود. اگر سرور شما دارای حافظه ناکافی باشد، در تنگناهای محاسباتی ضعیف عمل می‌کند. بدین معنی که CPU سرور برای انجام وظایف خود مجبور است تا زمان بیشتری را منتظر انجام وظایف قبلی خود بماند و همین امر مانع از دستیابی کامل به‌تمامی قابلیت‌های CPU می‌شود.

ارتقاء رم ارزان‌تر از خرید سرور است

یکی از بهترین راه‌ها برای افزایش بهره‌وری و بالابردن سرعت پردازش اطلاعات سرور، بدون شک افزایش و یا ارتقاء رم سرور است. این عمل می‌تواند نیاز شما برای خرید سرورهای بیشتر که بعضاً از آن به‌عنوان یک راهکار پرهزینه یاد می‌کنند را برطرف کند. همچنین افزایش رم می‌تواند به‌سادگی در کاهش فضا نیز به شما کمک کند. به‌صورت کلی دور از ذهن نیست که افزایش و ارتقاء رم راهکار بسیار ساده‌تری از خرید سرور مجزا است.

ارتقاء رم قابلیت انجام کار با حجم بالا را به شما می‌دهد

باتوجه‌به گسترش روزافزون تکنولوژی و فناوری، حتی واحدهای کوچک سازمانی نیز مجبور هستند تا حجم زیادی از اطلاعات را پردازش کنند. ازاین‌رو داشتن یک سرور که به شما این اطمینان را بدهد می‌تواند به‌سادگی از این اطلاعات پشتیبانی کند، ضروری به نظر می‌رسد. مطمئناً آخرین چیزی که شما در هنگام پیاده‌سازی یک برنامه محاسباتی می‌خواهید، خاموش شدن سرور و یا کند شدن زمان انجام کار است. شما به‌سادگی می‌توانید با افزایش یا ارتقاء رم سرور، حجم عظیمی از اطلاعات را در کوتاه‌ترین زمان پردازش کنید.

این یکی از ساده ترین راه ها برای ارتقاء زیرساخت شما است 

یافتن حافظه دقیق سرور برای حجم کاری و سیستم خاص شما تخصص کارشناسان فنی ریگورات است. با توضیحات دقیق محصولات و تیم پشتیبانی قوی، می‌توانید برای اولین بار حافظه سازگار برای سرور خود را پیدا کنید.

رم سرور یک واسط ضروری، شناخت و دلایل ارتقا RAM سرور
رم سرور یک واسط ضروری

کامپیوتر سرور دل ابرکامپیوتری برای همه فصول

رم سرور

رم‌های سرور یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین قطعاتی هستند که در هر سرور استفاده می‌شوند. یک رم سرور موجب می‌شود تا اطلاعات شما از هارددیسک به سمت CPU برده شود و در آن جا مورد پردازش قرار بگیرد. هرچه RAM سرور شما قدرتمندتر و تعداد آن بیشتر باشد، وظایفی که به عهده سرور گذاشته شده است، راحت‌تر و در زمان کمتری انجام می‌شود. ازاین‌رو سازمان‌ها به‌جای خرید سرور در بیشتر مواقع، دست به افزایش و یا ارتقاء RAMهای سرور می‌زنند. زیگورات تکنولوژی آماده است که از مشاوره تا خرید و حتی آموزش سرور در کنار شما باشد. برای اطلاع از ورکشاپ های سرور و استوریج زیگورات را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

نظر شما چیست؟

به این مقاله امتیاز دهید:

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

مطالب مشابه

keyboard_arrow_up
question