استوریج دل یا سرور ذخیره سازی چیست و چه تفاوتی با سرور دل می کند؟

سرورهای استوریج دل Dell EMC، بهترین سرورهای استوریج موجود در بازار هستند
pending_actions
زمان مطالعه: 5 دقیقه
star_halfامتیاز
5/5 - (5 امتیاز)

امتیاز خود را ثبت کنید

زمان مطالعه: 5 دقیقه

باتوجه‌به اینکه امروزه عصر ارتباطات و اطلاعات نام‌گذاری شده است، حجم زیادی از داده‌ها و اطلاعات در هر ثانیه جابه‌جا می‌شود. در این میان برخی از مشاغل و شرکت‌ها بیشتر از سایرین نیازمند انتقال و یا ذخیره‌سازی اطلاعات هستند. این حجم از اطلاعات در برخی موارد به حدی زیاد خواهد شد که یک سرور معمولی جوابگوی آن نخواهد بود. ازاین‌رو باید از سرور استوریج استفاده کرد. ما در این مقاله قصد داریم تا در خصوص استوریج دل و مقایسه استوریج با سرور و نوع کارکرد آن صحبت کنیم.

سرور استوریج چیست؟

به سرورهایی که برای ذخیره‌سازی، ایمن‌سازی، مدیریت و یا دسترسی به داده‌ها و فایل‌های دیجیتال استفاده می‌شود، سرور استوریج یا سرور ذخیره‌سازی می‌گویند. این سرورها می‌توانند امکان ذخیره‌سازی و دسترسی به حجم بسیار زیادی از داده‌ها از طریق یک شبکه مشترک و اینترنت را برای شما فراهم کنند. ازاین‌رو طبیعی است که هرچقدر سرور فضای بیشتری در اختیار کاربر قرار دهد، قیمت سرور استوریج هم بیشتر خواهد شد. یک سرور ذخیره سازی یا Storage قدرت کمتری نسبت به یک سرور استاندارد دارد. در عوض، فضای ذخیره سازی بیشتر، رابط دسترسی به ذخیره سازی و مدیریت داده های تخصصی و ابزارهای بازیابی را در خود جای‌داده است. این استوریج ها به دو طریق اتصال مستقیم (DAS) یا متصل به شبکه (NAS) فناوری‌های شبکه ذخیره سازی را تشکیل می‌دهند.

سرورهای استوریج را بعضاً با نام سرورهای فایل نیز می‌شناسند. هدف از تولید این سرورهای Storage ذخیره فایل‌های سیستمی مانند عکس، فایل‌های موجی، فیلم، اطلاعات، اسناد و … است. در واقع‌بین سرورهای استوریج و سرورهای معمولی تفاوت‌های بسیار زیادی وجود دارد. در ادامه به بررسی برخی از تفاوت‌های این دو سرور اشاره خواهیم کرد.

سرورهای استوریج وظیفه ذخیره‌سازی اطلاعات را به عهده دارند
سرورهای استوریج وظیفه ذخیره‌سازی اطلاعات را به عهده دارند

تفاوت سرور استوریج با سرور معمولی

سرورها دستگاه‌هایی سخت‌افزاری هستند که به سایر دستگاه‌های دیگر که با نام دستگاه‌های کلاینت یا هاست (میزبان) شناخته می‌شوند، خدمات مختلفی را ارائه می‌کنند. حتی یک سرور می‌تواند به چندین دستگاه میزبان خدمات گوناگونی را ارائه کند. از جمله این منابع می‌توان به اشتراک‌گذاری اطلاعات، محاسبات سنگین و پیچیده، پردازش‌های مختلف، ارسال و یا دریافت داده‌ها و … اشاره کرد. این در حالی است که یک سرور استوریج این وظایف را به عهده ندارد.

دستگاه های ذخیره ساز یا استوریج وظایف محاسباتی را به عهده ندارند و هیچ برنامه‌ای را برای دستگاه‌های میزبان اجرا نمی‌کنند. یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های سرورها با Storage در همین نکته است. یک استوریج تنها وظیفه ذخیره‌سازی اطلاعات را به عهده دارد. اما در این زمینه بسیار قدرتمندتر از سرورها ظاهر می‌شود. به صورتی که چندین و چندبرابر یک سرور معمولی می‌توانند داده‌ها را درون خودشان نگهداری کنند. از سوی دیگر قیمت استوریج با سرورهای معمولی نیز تفاوت دارد.

یک سرور داده‌ها را فراهم می‌کند، منابع را به اشتراک می‌گذارد و خدمات دیگری را به رایانه‌های سرویس‌گیرنده در شبکه ارائه می‌دهد. سرورها همچنین توانایی مدیریت پایگاه‌های داده، ارائه فایل‌ها و صفحات وب و … را دارند. از طرف دیگر، Storage برای ذخیره و دسترسی به داده ها، فایل ها و برنامه ها استفاده می‌شود. به همین دلیل است که تفاوت عملکرد بین سرور و ذخیره سازی بسیار زیاد است.

تفاوت بین سرور و استوریج در این است که سرور یک دستگاهی است که بر اساس درخواست ماشین‌های سرویس‌گیرنده در شبکه خدمات ارائه می‌دهد، درحالی‌که ذخیره ساز یا استوریج دستگاهی است که داده ها را برای دسترسی طولانی‌مدت ذخیره می‌کند.

قیمت سرورهای استوریج بسته به نوع و حجم فضای ذخیره‌سازی آن‌هاست
قیمت سرورهای استوریج بسته به نوع و حجم فضای ذخیره‌سازی آن‌هاست

عوامل مؤثر بر قیمت سرور استوریج

همان‌طور که شاید شما هم بدانید، یکی از مهم‌ترین عواملی که بر روی قیمت هر سروری تأثیرگذار است، نوع قطعات سخت‌افزاری به‌کاررفته در آن است. قیمت سرور استوریج هم از این قاعده مستثنی نیست. بسته به اینکه چه مدل و چه نوع قطعات سخت‌افزاری در یک سرور استوریج قرار داده شده باشد، قیمت آن هم متفاوت است.

Storage تنها وظیفه ذخیره‌سازی اطلاعات و به اشتراک‌گذاری آن‌ها را به عهده دارند. حال هر چه فضای این ذخیره‌سازی بیشتر باشد، مسلماً قیمت استوریج نیز افزایش پیدا می‌کند. در دیگر عوامل مؤثر بر قیمت استوریج می‌توان به مدل آن‌ها اشاره کرد. بسته به اینکه سازنده سرور استوریج چه برند و یا مارکی باشد، قیمت این تجهیزات متفاوت خواهد بود. یکی از بهترین برندهای تولیدکننده سرور استوریج شرکت دل با برند Dell EMC است.

بخوانیم: مزایای استوریج های PowerVault ME4: ذخیره سازی برای همه

سرور استوریج دل DELL EMC

امروزه مشاغل بسیار زیادی هستند که نه‌تنها به وجود یک سرور برای پردازش و محاسبات و ارائه خدمات نیازمند هستند، به یک سرور برای ذخیره‌سازی هم نیاز دارند. به همین دلیل بازار خرید و فروش سرور استوریج بیش‌ازپیش رونق گرفته است. این نکته از چشم برند دل دور نمانده است و این برند مطرح در زمینه تولید تجهیزات شبکه، این بار دست به ساخت سرورهای استوریج در مدل‌های مختلف زده است.

از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که برند دل با آن شناخته می‌شود می‌توان به کیفیت بالای محصولات تولیدی این شرکت اشاره کرد. این نکته در سرورهای استوریج Dell EMC دل نیز دیده می‌شوند. همچنین وجود یک گارانتی بلندمدت بر روی تمامی محصولات برند دل، خیال مشتریان را از خرید محصولات این برند راحت می‌کند. اما در این میان نباید از تنوع مناسب سرورهای استوریج برند دل نیز غافل شد.

این تنوع باعث شده است تا قیمت سرور استوریج دارای طیف مناسبی باشد و مشاغل مختلف بتوانند با بودجه‌ای که در اختیار دارند، دست به خرید استوریج بزنند.

سرورهای استوریج دل Dell EMC، بهترین سرورهای استوریج موجود در بازار هستند
سرورهای استوریج Dell EMC دل، بهترین سرورهای استوریج موجود در بازار هستند

معرفی سرورهای استوریج دل  DellEMC

در این قسمت مقاله می‌خواهیم تا شما را با چند مورد از مهم‌ترین سرورهای استوریج دل DellEMC آشنا کنیم. بدون شک اگر تصمیم به خرید یک استوریج دارید، می‌توانید از بین گزینه‌های زیر یک مورد را انتخاب کنید و از خرید آن لذت ببرید.

از مهم‌ترین سرورهای استوریج Dell EMC Storage دل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

برای اطلاع از قیمت سرور استوریج دل می‌توانید به صفحه فروش سرور استوریج دل در سایت زیگورات تکنولوژی مراجعه کنید و یا با کارشناسان واحد فروش در ارتباط باشید.

 

جمع‌بندی

امروزه به دلیل بالارفتن حجم داده‌های انتقالی، وجود یک سرور که دارای ظرفیت بسیار بالایی برای ذخیره‌سازی باشد ضروری به نظر می‌رسد. همین امر دلیل ساخت سرورهای استوریج شده است. این سرورها در مقایسه با سرورهای معمولی قدرت کمتری دارند و این قدرت کمتر باعث شده تا فضای ذخیره‌سازی بیشتری را در اختیار کاربران قرار دهند. بسته به این‌که حجم و نوع قطعات سخت‌افزاری سرور چه باشد، قیمت سرور استوریج می‌تواند تفاوت پیدا کند.

 

مقاله های مرتبط:

چه زمانی به استوریج نیاز داریم ؟

تعریف و مقایسه استوریج های SAN و NAS و DAS

فیلم معرفی استوریج Dell EMC 

نظر شما چیست؟

به این مقاله امتیاز دهید:

5/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

مطالب مشابه

keyboard_arrow_up
question