سرور رکمونت چیست؟ سرور همه‌کاره محبوب و پرفروش

سرور رکمونت چیست؟ سرور همه‌کاره محبوب و پرفروش
pending_actions
زمان مطالعه: 4 دقیقه
star_halfامتیاز
5/5 - (1 امتیاز)

امتیاز خود را ثبت کنید

زمان مطالعه: 4 دقیقه

سرور رکمونت یا سرور رک از پرکاربردترین سخت‌افزارهای حوزه IT است. سرورهای رک مونت به دلیل همه‌کاره بودن فوق‌العاده کاربردی هستند. این سرورها می‌توانند روی‌هم چیده شوند، ارتقا یابند و مهم‌تر از همه، شبکه شوند. بیایید نگاهی بیندازیم که چرا سرور رکمونت چنین جایگاه اساسی در جهان سخت‌افزاری IT پیدا کرده است؟

سرور رک مونت امکان انبارکردن قفسه‌ای دارد و بدین ترتیب باعث صرفه‌جویی در فضا می‌شود. هارد های سرور در شکاف‌هایی به نام Bay نصب می‌شوند. هر سرور رکمونت به طور معمول در پنل جلویی گنجایش یک تا هشت هارد 3/5 اینچی سرور را داراست. برخلاف سرورهای تاور یا برج (Tower) که برای نگهداری به‌صورت کیس طراحی شده‌اند، سرورهای رک مونت با طراحی کوچک‌تر، به ما این امکان را می‌دهند که درون قفسه‌های رک بنشینند و از سطح زمین دور بمانند.

دلیل محبوبیت سرور رکمونت

سرورهای رکمونت DellEMC
سرورهای رکمونت DellEMC

سرورهای رک مونت ابزاری پرکاربرد در جهان IT هستند که در هر سازمانی با هر ابعادی حضور دارند. این موضوع عجیبی نیست چراکه سرور رکمونت مزایای روشن زیادی نسبت به دیگر سرورها دارد، از جمله:

کنترل و شبکه یکپارچه سرورهای رک مونت

نه‌تنها می‌توانید تمام واحدهای سرور را در یکجا قرار دهید بلکه اکثر سرورهای رک مونت قابلیت نصب سوئیچ شبکه دارند. همین ویژگی باعث صرفه‌جویی بسیار در زمان می‌شود. مدیران شبکه می‌توانند همه سرورها را به یک سویچ متصل کنند تا به‌سرعت و به‌راحتی تمام آن‌ها را آنلاین کنند.

انعطاف‌پذیری سرورهای رکمونت

نیاز به ارتقا تجهیزات یا افزودن قطعات جدید دارید؟ نگران نباشید، با وجود سرور رکمونت هیچ مشکلی نخواهید داشت. بیشتر قطعات به‌سادگی درون اسلات خود قرار می‌گیرند و با پیچ محکم می‌شوند. برنامه‌ریزی مجدد یک قطعه یا افزودن قطعه جدید می‌تواند به‌سادگی برداشتن پیچ‌گوشتی باشد.

فروش سرور Dell و دلایل رونق گرفتن آن
نمایی از یکی از محبوب ترین سرورهای رکمونت دل

دسترسی آسان

سرورهای رک مونت به‌صورت افقی قرار می‌گیرند و رک ها این امکان را می‌دهند که سرورهای رک مونت در کمترین فضای ممکن قرار بگیرند. جابه‌جایی رک سرورها و جادادن آن‌ها در فضاهای تنگ، حتی اگر قفسه‌ها پر باشند هم راحت است. اما بایستی توجه کرد که هرچقدر قطعات بیشتری در سرور رکمونت قرار بگیرند، سنگین‌تر و داغ‌تر می‌شود و برق بیشتری مصرف می‌کند. سرور رک مونت باید در مکان خنک و فاقد گردوغبار نگهداری شود. همچنین هرچقدر واحدهای بیشتری داشته باشید باید تدابیر بهتری برای خنک‌کردن بیندیشید.

جمع‌وجور

هر سرور رکمونت به زیبایی در محفظه‌ی 48 سانتیمتری در 4.5 سانتیمتر قرار می‌گیرد. هر قفسه‌ 4.5 سانتیمتری یک یونیت یا U خوانده می‌شود. یک رک ایستاده 42U گنجایش دارد و برای مشخص‌کردن ارتفاع دیوایس‌ها از اصطلاحاتی چون 1U، 2U، 3U، 4U و … استفاده می‌شود.

هر سرور رکمونت از چه قطعاتی ساخته شده است؟

یک سرور رکمونت معمولا شامل قطعات زیر است. باید در نظر گرفت که ظرفیت این قطعات باتوجه‌به حجم داده محاسباتی تعیین می‌شود.

مادربورد

یک بورد واحد که تمام سیستم را به هم وصل می‌کند و اجازه برقراری ارتباط و تبادل داده بین قطعات را فراهم می‌کند.

واحد پردازش مرکزی (CPU)

به آن پردازنده سرور هم می‌گویند. درحالی‌که مادربورد موجب برقراری ارتباط می‌شود، CPU امکان انجام پردازش و دستورالعمل‌ها را فراهم می‌کند.

تمامی قطعات سرورهای دل دارای گارانتی دل هستند
قطعات سرورهای رک مونت دل

حافظه دسترسی موقت یا RAM سرور رکمونت

رم به‌صورت خلاصه، حافظه پردازش داده فعال سرور محسوب می‌شود. با افزایش تعداد قطعات، رم را نیز افزایش دهید و با حذف آن ها، رم را نیز حذف کنید. سرورهای رکمونت با بیشترین اسلات رم، امکان ارتقا قدرت پردازشی در آینده را بدون نیاز به تعویض تجهیزات، آسان می‌کنند.

کارت HBA

این قطعه ساده امکان اتصال ادوات خارجی همچون استوریج های NAS به سرور را فراهم می‌کند.

پورت های I/O

انواع مختلفی از این درگاه‌ها وجود دارد. جایی که آنها را قرار دهید می‌تواند تأثیر زیادی بر طراحی و عملکرد سرور شما داشته باشد. انواع درگاه شامل USC، درگاه‌های سریالی، AUX و … است. اینکه از کدام درگاه بهره ببرید بستگی به‌اندازه و کانفیگ سرور و کاربرد مدنظرتان دارد.

محفظه هارد دیسک

تقریبا تمام سرورهای رکمونت محلی برای قرارگرفتن هارد دیسک‌ها دارند. این به شما امکان می‌دهد HDD یا SSD را طبق نیاز خودتان به سرور اضافه کنید.

تجهیزات جانبی

افزونه‌های کوچکی هستند که مدیریت ساده‌تر و بهتر را برای ما فراهم می‌کنند. تجهیزات رایجی چون ریل برای قفسه‌ها، محفظه قرارگیری کابل‌ها و سیستم خنک‌کننده که سرور رک مونت شما را قوی و سالم نگه می‌دارند.

سرورهای رک مونت برای چه مواردی استفاده می‌شوند؟

سرور های رکمونت برای عملیات IT سازمان شما امکان هماهنگی، امنیت و حفظ منابع پردازش اطلاعات به ارمغان می‌آورد. زمانی که قطعات سرور را روی یک سرور رک مونت سوار می‌کنید، شبکه‌ای برای سازمانتان به وجود می‌آورید که انعطاف‌پذیر و قابل مدیریت است. بیشتر سازمان‌ها از ده‌ها سرور رک مونت استفاده می‌کنند. سازمان‌های بزرگ‌تر ممکن است صدها یا حتی بیشتر نیز داشته باشند. تمام این سرورهای رک مونت یک شبکه سازمانی را تشکیل می‌دهند که تلاش می‌کنند جریان عملیات داده‌ها را حفظ کنند.

سرورهای دل مناسب شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف
انواع سرورهای رکمونت دل

بیشتر سرورهای رکمونت ثابت هستند و جنس فلزی دارند. اما در سازمان‌های نظامی، سرورهای رک مونت چنان طراحی می‌شوند که قابل‌حمل و جابه‌جایی باشند. دارای کیف حمل ضد گردوغبار و ضدضربه، مجهز به سیستم خنک‌کننده سیار، ضربه‌گیر و دیگر ملاحظات ضروری هستند تا عملیات در هر جا و در هر شرایطی بدون توقف ادامه داشته باشد.

کلام آخر

درهرصورت، نوع و کانفیگ سرور رکمونت شما از مهم‌ترین تصمیم‌های مدیریت فناوری اطلاعات یا همان IT سازمانتان است. هوشمندانه انتخاب کنید!

 

پست های مرتبط که پیشنهاد می کنیم حتما سر بزنید:

سرور های رک مونت دل

سرور تاور یا رکمونت؟ کدام مناسب تر است

رم سرور یک واسط ضروری، شناخت و دلایل ارتقا RAM سرور

بایدها و نبایدهای خرید سرور در ایران، نکاتی که قبل از خرید سرور باید بدانیم

کامپیوتر سرور دل ابرکامپیوتری برای همه فصول

پیج اینستاگرام زیگورات

نظر شما چیست؟

به این مقاله امتیاز دهید:

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

مطالب مشابه

keyboard_arrow_up
question