فضای ذخیره‌سازی بالای سرور دل مدل R750
pending_actions
زمان مطالعه: 5 دقیقه
star_halfامتیاز
5/5 - (3 امتیاز)

امتیاز خود را ثبت کنید

زمان مطالعه: 5 دقیقه

یکی از اصلی‌ترین قطعات به‌کاررفته در سرورها، هارددیسک آن‌هاست. هارددیسک‌ها وظیفه نگهداری و ذخیره اطلاعات را به عهده دارند. مسلما افرادی که قصد خرید هارد سرور را دارند باید یک آینده‌نگری خوبی داشته باشند. به این دلیل که ممکن است در آینده به فضای ذخیره‌سازی بیشتری نیاز داشته باشند. باید بدانید که هارددیسک سرورها در مدل‌های مختلفی در بازار موجود هستند. ما در این مقاله قصد داریم تا نکات مهمی را که در زمان خرید یک هارد برای سرور نیاز دارید در اختیار شما قرار دهیم.

خرید هارد سرور

هاردها تجهیزاتی هستند که وظیفه پردازش و ذخیره‌سازی اطلاعات را به عهده دارند. این تجهیزات در کنار پردازنده و رم، جزء اصلی‌ترین تجهیزات سرور شناخته می‌شوند. همچنین باید بدانید که هاردها به دودسته بزرگ هارد‌های سخت یا HDD و هاردهای جامد یا SSD تقسیم می‌شوند. این دو مدل دارای تفاوت‌های بنیادینی با یکدیگر بوده که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد. ازاین‌رو یکی از فاکتورهای مهم در خرید یک سرور، توجه به هارد آن است.

به‌صورت معمول سرورها در مقایسه با سیستم‌های کامپیوتری و لپ‌تاپ‌ها دارای هاردهای بیشتری هستند. همچنین هاردهای سرور سرعت و قدرت بیشتری دارند. اگر شما هم جزو افرادی هستید که قصد خرید هارد سرور را دارید، در هنگام خرید فاکتورهای مختلفی را مدنظر داشته باشید. از مهم‌ترین این فاکتورها می‌توان به شیوه اتصال هارد، ظرفیت هارد سرور، نرخ انتقال اطلاعات و … اشاره کرد.

یکی از انواع هاردهای سرور، هارد HDD است
یکی از انواع هاردهای سرور، هارد HDD است

انواع مختلف هارد سرور

همان‌طور که در قسمت قبل اشاره کردیم، هارددیسک‌ها به دودسته SSD و HDD تقسیم می‌شوند. البته نوع جدید از هارددیسک‌های سرور وجود دارد که ترکیبی از این دو مدل بوده و با نام SSHD شناخته می‌شوند. یکی از مهم‌ترین فاکتورها در زمان خرید هارد سرور این است که بدانید قصد خرید کدام یک از انواع مدل‌های هارد سرور را دارید. قیمت این هاردها بسته به نوع آن‌ها متفاوت است.

هارددیسک HDD

این مدل از هارددیسک‌های سرور جزو ارزان‌ترین مدل‌های موجود در بازار هستند. هاردهای HDD یا هارددیسک‌های سخت اطلاعات موجود را بر روی دیسک‌های مغناطیسی که درون آن‌ها قرار داده شده است، ذخیره می‌کنند. ازاین‌رو نسبت به سایر هارددیسک‌ها نیازمند مصرف برق بیشتری بوده و همچنین گرمای بیشتری نیز تولید می‌کنند. از سوی دیگر سرعت خواندن و نوشتن این مدل‌ها پایین بوده و باعث تاخیر بیشتر در عملکرد سرور می‌شوند.

هارددیسک SSD

این مدل از هارددیسک‌ها قیمت بسیار بیشتری نسبت به هاردهای HDD دارند. دلیل این امر سرعت بسیار بالای آن‌ها در خواندن و نوشتن اطلاعات بوده که می‌تواند سرعت عملکرد سرور را افزایش دهند. باید بدانید که شیوه ذخیره‌سازی اطلاعات در این هاردها مانند سیستم ذخیره‌سازی فلش‌ها بوده و ازاین‌رو برق کمتری مصرف کرده و گرمای کمتری نیز تولید می‌کنند. پس اگر قصد خرید هارد سرور را دارید، این گزینه می‌تواند مناسب شما باشد.

هارددیسک SSHD

این مدل از هارددیسک‌ها ترکیبی از دو مدل قبلی هستند. یعنی قسمتی از آن‌ها را هارددیسک‌های HDD تشکیل داده است و قسمت دیگری را هم به هارددیسک‌های SSD اختصاص داده است. این امر موجب می‌شود تا هم از سرعت بالای هارد SSD استفاده کنید و هم قیمت تمام شده هارد خود را کاهش دهید.

 

در نهایت اگر قصد خرید هارد سرور را دارید، پیشنهاد می‌کنیم که هاردهای SSD را استفاده کنید. با اینکه امروزه هاردهای اصلی از نوع HDD بوده و این هاردها ظرفیت ذخیره‌سازی بیشتری را در اختیار شما قرار می‌دهند، اما سرعت بالای هاردهای SSD موجب شده است تا بیشتر افراد به دنبال خرید این مدل از هارددیسک‌ها باشند. بااین‌وجود همه چیز در نهایت به شما و آن چیزی که به دنبال آن هستید، برخواهد گشت.

هارد سرور دل
هاردهای سرور یکی از مهم‌ترین قطعات به‌کاررفته در سرورها هستند.

نوع درگاه اتصال

یکی دیگر از نکاتی که در زمان خرید هارد سرور باید به آن دقت کنید، نوع اتصالی است که به‌وسیله آن هارد به سرور متصل می‌شود. از مهم‌ترین شیوه‌های اتصال هارد به سرور می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

SAS

این مدل از اتصال هارددیسک‌ها به سرور جزو بهترین و پرسرعت‌ترین نوع اتصال بوده که قابلیت اطمینان بالایی نیز دارد. به کمک این نوع اتصال شما می‌توانید به سرعت‌های 10K و 15k دسترسی پیدا کنید. پس اگر به دنبال اتصال سریع هستید، باید هارددیسک‌هایی را خریداری کنید که این مدل اتصال را در اختیار شما قرار می‌دهند.

SATA

نوع دیگری از اتصال بوده که معمولاً دارای قیمت کمتری هستند و همچنین در ظرفیت‌های بزرگ‌تری تولید می‌شوند. از نظر اندازه نیز این مدل از هاردها، نسبت به هاردهایی با اتصال SAS بزرگ‌تر هستند.

PCLe

این مدل از شیوه اتصال به نسبت دو مدل قبلی کمتر رایج بوده و استفاده پایین‌تری دارد. البته از آن جایی که سرعت انتقال اطلاعات مناسبی دارد، می‌توان انتظار داشت که در آینده محبوبیت بیشتری به دست آورد.

 

در نهایت اگر قصد خرید هارد سرور را دارید، پیشنهاد می‌کنیم که بدون شک، هاردهای SAS را انتخاب کنید. این هارددیسک‌ها دارای سرعت و ضریب اطمینان بیشتری در مقایسه با سایر هارددیسک‌ها هستند. همچنین به شما این امکان را می‌دهند تا با سرعت 6 گیگابایت در ثانیه اطلاعات را منتقل کنید. ظرفیت عملکرد آن‌ها 1.6 میلیون ساعت در دمای 45 درجه سانتی‌گراد است.

البته این هارددیسک‌ها دارای قیمت بیشتری هستند و بعضا ظرفیت ذخیره‌سازی کمتری را هم در اختیار شما قرار می‌دهند. همچنین باید بدانید که هاردهای SAS انرژی بیشتری نیز صرف می‌کنند. اما در کل می‌توانند برای شما بسیار مفیدتر ظاهر شوند.

 

هاردهای SFF در مقابل هاردهای LFF

هارددیسک‌های SFF که به آن‌ها هارددیسک‌های سایز بزرگ نیز گفته می‌شود، دارای سایز 3.5 اینچی هستند. معمولا هاردهای SAS از نوع هاردهای SFF هستند. این هاردها دارای ظرفیت ذخیره‌سازی بیشتری بوده و می‌توانند سرعت‌های 10K و 15K را در اختیار شما قرار دهند. به‌صورت معمول فضای ذخیره‌سازی هاردهای SAS بین 146 گیگابایت تا 1.8 ترابایت و هاردهای SATA بین 1 تا 2 ترابایت خواهند بود. همچنین قیمت هاردهای 2.5 اینچی SATA از هاردهای 3.5 اینچی بیشتر است.

در مقابل هاردهای LFF قرار دارند که به آن‌ها هارددیسک‌های سایز کوچک گفته می‌شود. به‌صورت معمول سایز آن‌ها 2.5 اینچ است. به‌صورت معمول این هاردها از نوع SATA بوده و به شما فضای بیشتری برای قراردادن هارددیسک را اهدا می‌کنند. این مزیت برای افرادی که هدف اصلی‌شان ظرفیت ذخیره‌سازی بیشتر در مقایسه با سرعت است، بسیار کاربرد دارد.

 

پیش از خرید هارد سرور نیازهای خودتان را مشخص کنید
پیش از خرید هارد سرور نیازهای خودتان را مشخص کنید

مهم‌ترین سوالاتی که قبل از خرید هارد سرور باید به آن پاسخ دهید

همان‌طور که قبلا نیز اشاره کردیم، خرید هارد سرور کاملا به شما و نیازهای شما بازمی‌گردد. شما باید در ابتدا بدانید که چه توقعی از هارد سرور خود دارید. اما اگر می‌خواهید دست به یک انتخاب مطمئن بزنید، پیش از خرید باید به سوالات مختلفی پاسخ دهید.

  • چه میزان ظرفیت ذخیره‌سازی نیاز دارید؟
  • سرعت هارددیسک چقدر می‌تواند برای شما مهم باشد؟
  • به چه سطح عملکردی از هارددیسک نیاز دارید؟
  • چه نوع رابطی می‌تواند مشکلات شما را برطرف کند؟
  • چه میزان بودجه‌ای را برای خرید هارد سرور در نظر گرفته‌اید؟

پاسخ به این سوالات می‌تواند شما را در هنگام خرید بسیار راهنمایی کند. پس به‌هیچ‌عنوان از آن‌ها غافل نشوید.

وسترن دیجیتال، پادشاهی سیگیت در جهان هارد دیسک را تهدید می‌کند

خرید هارد سرور

یکی از مهم‌ترین قطعات و تجهیزات سخت‌افزاری موجود در سرورها، هارددیسک‌های آن‌ها هستند. سرورها در مقایسه با کامپیوترها و لپ‌تاپ‌ها، فضای ذخیره‌سازی بسیار بیشتری دارند. اگر قصد خرید هارد سرور را دارید، باید در ابتدا با انواع هارددیسک‌ها و مشخصات آن‌ها آشنا شوید. هارددیسک‌ها به دودسته HDD و SSD تقسیم می‌شوند. هاردهای HDD قیمت و سرعت کمتری دارند درحالی‌که هاردهای SSD دارای سرعت و قیمت بیشتری هستند. همه چیز در نهایت به شما برخواهد گشت.

 

لینک های مرتبط:

رم سرور یک واسط ضروری، شناخت و دلایل ارتقا RAM سرور

سی پی یو سرور چیست و چه عملکردی دارد؟

اینستاگرام زیگورات تکنولوژی

نظر شما چیست؟

به این مقاله امتیاز دهید:

5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

مطالب مشابه

keyboard_arrow_up
question