مزایای مجازی‌سازی ایستگاه کاری (Desktop Virtualization)
pending_actions
زمان مطالعه: 3 دقیقه
star_halfامتیاز
Rate this post

امتیاز خود را ثبت کنید

زمان مطالعه: 3 دقیقه

مزایای مجازی‌سازی ایستگاه کاری (Desktop Virtualization)

امروزه مدیران شبکه، با وجود تکنولوژی مجازی‌سازی که در سطوح مختلفی وجود دارد و بسیار گسترده می‌باشد از هیچ‌نظر دچار دغدغه و نگرانی نمی‌شوند و به راحتی می‌توانند شبکه شرکت و یا سازمان خود را مدیریت و بررسی کنند.

اما در گذشته مدیران شبکه در نبود تکنولوژی مجازی‌سازی با مشکلات و مسائل متعددی روبه‌رو بودند برای مثال مجبور بودند به دلیل استفاده از منابع سخت‌افزاری و نرم‌افزاری زیادی در شبکه مجبور به صرف هزینه‌های بالایی بشوند.

اما تکنولوژی مجازی‌سازی با مزایا و فوایدی که برای شبکه، مدیران و کاربران آن دارد تمامی این مسائل را به طور کامل برطرف کرده است به‌گونه‌ای که موجب کاهش استفاده از منابع سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در شبکه می‌شود از این‌رو هزینه‌های شبکه را به صورت چشم‌گیری کاهش می‌دهد و درنهایت موجب افزایش سرعت انجام امور در شبکه می‌شود که این مسئله راندمان کاری کاربران در شبکه را افزایش می‌دهد.

همانطور که اشاره کردیم تکنولوژی مجازی‌سازی در سطوح مختلفی وجود دارد. یکی از این سطوح، تکنولوژی مجازی‌سازی ایستگاه کاری (Desktop Virtualization) است. که در ادامه این مقاله به بررسی این تکنولوژی و تمامی مزیت‌هایی که می‌تواند برای شبکه، مدیران و کاربران آن داشته باشد اشاره خواهیم کرد.

آشنایی با مجازی‌سازی ایستگاه کاری (Desktop Virtualization)

همانطور که از نام این نوع مجازی‌سازی پیداست، این تکنولوژی مختص ایستگاه‌های کاری یعنی کامپیوترهای شخصی، لپ‌تاپ‌ها و حتی برخی از تبلت‌ها می‌باشد. تکنولوژی مجازی‌سازی ایستگاه کاری برای طراحی و پیاده‌سازی به یک سیستم‌عامل به عنوان یک رابط با سخت‌افزار، مجازی‌سازی که توانایی ارتباط با سیستم‌عامل را داشته باشد و ماشین‌های مجازی در محیط مجازی‌ساز احتیاج دارد.

یکی از ساده‌ترین مثال‌هایی که برای پیاده‌سازی یک Desktop Virtualization می‌توان زد، نصب و راه‌اندازی نرم‌افزار VMware بر روی یک رایانه رومیزی می‌باشد. این نرم‌افزار موجب ساده‌کردن عملیات توسعه، تست نرم‌افزار و همچنین سرعت بخشیدن به برنامه‌های کاربردی و توسعه آن‌ها می‌گردد. علاوه‌بر این با استفاده از این نرم‌افزار امکان جابجایی از بین یک سیستم‌عامل به یک سیستم‌عامل دیگر به راحتی و با بالاترین سرعت ممکن وجود دارد.

درواقع هدف اصلی از طراحی و پیاده‌سازی Desktop Virtualization این است که واکنش سریعی به نیازهای در حال تغییر داشته باشید. Desktop Virtualization یکی از انواع مجازی‌سازی می‌باشد که از امنیت بسیار بالایی برخوردار است

به‌گونه‌ای که دسترسی خیلی سریع و ایمنی را برای کاربران شبکه فراهم می‌کند. و همچنین راهکار و مسیر مشخصی را برای مدیران شبکه فراهم می‌کند تا بتوانند کاربران شبکه را در هر مکان و زمانی به راحتی مدیریت کنند و آن‌ها را تحت نظارت و بررسی خود قرار دهند. در ادامه به مزایای این نوع تکنولوژی مجازی‌سازی بیشتر اشاره خواهیم کرد.

اشتراک منابع پردازشی

Desktop Virtualization موجب می‌شود منابع پردازشی برای کلیه دسکتاپ‌ها در شبکه به اشتراک گذاشته شود، اشتراک‌گذاری منابع پردازشی در شبکه موجب می‌شود در عین حال که هر کاربری از یک دسکتاپ مستقل استفاده می‌کند منابع پردازشی مختص نیاز هر یک از آن‌ها در نظر گرفته شود البته این منابع پردازشی می‌توانند کاملا به صورت شناور باشند به‌گونه‌ای که کاربران شبکه تنها در صورت نیاز خود از این منابع استفاده کنند.

حذف وابستگی بین سیستم‌عامل‌ها با سخت‌افزارها در شبکه

جالب است بدانید که با Desktop Virtualization تمامی وابستگی‌هایی که بین سیستم‌عامل و همچنین برنامه‌های کاربران با سخت‌افزارها در شبکه وجود دارد به طور کامل از بین می‌رود. از این‌رو برای کاربران این امکان فراهم می‌شود که با استفاده از هر نوع سخت‌افزاری بتوانند به صورت یکپارچه از دسکتاپ‌های خود استفاده کنند.

راه‌اندازی سریع دسکتاپ‌ها

در گذشته قبل از اینکه تکنولوژی مجازی‌سازی مطرح شود مشکل مدت زمان طولانی جهت پیاده‌سازی دسکتاپ‌های کاربران در شبکه وجود داشت اما امروزه با Desktop Virtualization در مدت زمان کوتاهی عملیات پیاده‌سازی دسکتاپ‌ها صورت می‌گیرد از این‌رو این تکنولوژی برای کسب‌و‌کارهای جدید بسیار مناسب می‌باشد.

ارتقاء منابع مورد نیاز کاربر بدون هیچ وقفه‌ای

قبلا اگر کاربران شبکه برای ادامه فعالیت‌های خود به منابع نرم‌افزاری و یا سخت‌افزاری احتیاج پیدا می‌کردند مدت زمانی طول می‌کشید تا منابع مورد نیاز آن‌ها تامین گردد اما امروزه با تکنولوژی Desktop Virtualization بدون هیچ‌گونه وقفه‌ای این امکان وجود دارد که تمامی منابع مورد نیاز کاربر برای او تامین گردد.

تکنولوژی Desktop Virtualization به مدیران شبکه این امکان را می‌دهد که کلیه دسکتاپ‌های سازمان را تنها در طول چندین ساعت به سیستم‌عامل‌های جدید ارتقا بدهند، جالب‌ترین ویژگی آن این است که با ارتقاء دسکتاپ‌های شبکه مدت زمان وقفه‌ای که برای کاربران ایجاد می‌گردد تنها 10 دقیقه خواهد بود.

 

نظر شما چیست؟

به این مقاله امتیاز دهید:

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

مطالب مشابه

keyboard_arrow_up
question