مجازی سازی دسکتاپ با VMware
pending_actions
زمان مطالعه: 3 دقیقه
star_halfامتیاز
Rate this post

امتیاز خود را ثبت کنید

زمان مطالعه: 3 دقیقه

مجازی سازی دسکتاپ با  VMware

یکی از داغ‌ترین مباحث در شبکه، مجازی‌سازی می‌باشد که دارای انواع متعددی است. یکی از انواع مجازی‌سازی، مجازی‌سازی دسکتاپ است که با روش‌های مختلفی قابل اجرا می‌باشد اما در این مقاله قصد داریم به مجازی‌سازی دسکتاپ با VMware بپردازیم.

آشنایی با تکنولوژی مجازی‌سازی

یکی از محبو‌ب‌ترین شرکت‌ها در زمینه مجازی‌سازی که شهرت فراوانی دارد به‌گونه‌ای که اکثر سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ که دارای شبکه هستند از محصولات این شرکت برای مجازی‌سازی استفاده می‌کنند، شرکت VMware می‌باشد.

شرکت VMware که در ادامه مقاله بیشتر به بررسی آن می‌پردازیم در خصوص مجازی‌سازی و برای فهم آسان این تکنولوژی بهترین تعریف را ارائه داده است. براساس تعریفی که شرکت VMware از تکنولوژی مجازی‌سازی ارائه داده است، مفهوم مجازی‌سازی به فرآیندی گفته می‌شود که بتوان بخشی از فناوری و یا تکنولوژی را در قالب یک نرم‌افزار به صورت مجازی به کاربران ارائه داد.

با مطرح کردن یک مثال بهتر می‌توان این مفهوم را درک کرد. فرض کنید شما بر روی سیستم خود دارای یک سیستم‌عامل ویندوز هستید و حالا به دلایلی به سیستم‌عامل لینوکس نیز احتیاج پیدا کرده‌اید و قصد دارید آن را هم بر روی سیستم خود نصب کنید،

نصب دو سیستم عامل بر روی یک سیستم

برای اینکه چنین شرایطی برای شما فراهم شود که بتوانید دو سیستم‌عامل را بر روی سیستم خود نصب کنید باید سیستم‌عامل لینوکس را به صورت مجازی بر روی سیستم خود نصب کنید.

زمانی که شما سیستم‌عامل لینوکس را به شکل مجازی بر روی سیستم خود نصب می‌کنید بخشی از فضای RAM، پردازنده، شبکه و … به این سیستم‌عامل مجازی اختصاص داده می‌شود اما سیستم‌عامل اصلی شما یعنی ویندوز هیچ‌گونه تغییری نخواهد کرد.

در کل شما برای داشتن دو سیستم‌عامل بر روی سیستم خود سیستم‌عامل دوم را به صورت مجازی بر روی سیستم‌عامل اول و اصلی نصب می‌نمایید. درواقع هدف اصلی از ایجاد تکنولوژی مجازی‌سازی در علم کامپیوتر کاهش هزینه‌ها، منابع مصرفی و همچنین افزایش کارایی در زمینه‌های مختلف بوده است.

چراکه درصورتی که چنین تکنولوژی وجود نداشت، امکان نصب دو سیستم‌عامل بر روی یک سیستم نیز برای شما مهیا نمی‌شد و یا مجبور بودید سیستم‌عامل خود را به کلی تغییر دهید یا یک سیستم دیگر برای نصب سیستم‌عامل مدنظرتان تهیه کنید که این امر موجب افزایش هزینه‌ها و منابع مصرفی می‌شد.

البته مثالی که در زمینه مجازی‌سازی شبکه به آن اشاره کردیم مثال خیلی کوچک و ساده بود چراکه مجازی‌سازی یک دنیای وسیع و گسترده است که از انواع متعددی برخوردار می‌باشد و از انواع آن استفاده‌های زیادی در شبکه شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ می‌شود. در ادامه شما را با یکی از انواع تکنولوژی مجازی‌سازی یعنی مجازی‌سازی شبکه آشنا می‌کنیم .

آشنایی با تکنولوژی مجازی‌سازی دسکتاپ

اگر ادمین شبکه یک شرکت و یا یک سازمان بزرگ باشید مطمعنا می‌دانید که امروزه یکی از پیشروترین لایه‌های تکنولوژی در مبحث شبکه، مجازی‌سازی دسکتاپ می‌باشد چراکه اکثر سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ از این تکنولوژی در شبکه خود استفاده می‌کنند.

اما چرا اکثر سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ از این تکنولوژی در شبکه خود استفاده می‌کنند؟ سازمان‌ها و یا شرکت‌های بزرگ با هدف صرفه‌جویی در منابع مصرفی و هزینه‌های خود مبنی بر انجام فعالیت توسط کارمندان در هر مکان و هر زمانی با استفاده از هر نوع دیوایسی از مجازی‌سازی دسکتاپ استقبال شدیدی کرده‌اند.

به‌گونه‌ای که کارمندان یک سازمان هر کدام دارای یک دسکتاپ مجازی می‌باشند که بخشی از فضای سرور را اشغال کرده است و حاوی تمامی اطلاعات سرور از نوع داده‌ها و نرم‌افزارهای کاربردی می‌باشد. کارمندان می‌توانند با استفاده از دسکتاپ مجازی که برای آن‌ها تعریف شده است

در هر زمان و مکانی با استفاده از هر نوع دیوایسی مانند تلفن‌همراه هوشمند، تبلت، لپ‌تاپ و … می‌توانند پس از پشت سر گذاشتن مراحل احراز هویت به دسکتاپ مجازی خود دسترسی داشته باشند و فعالیت‌های خود را از راه دور نیز ادامه دهند.

یکی از نرم‌افزارهایی که با استفاده از آن می‌توان دسکتاپ مجازی را در شبکه یک شرکت و یا یک سازمان راه‌اندازی کرد نرم‌افزار VMware است که توسط کمپانی VMware طراحی و تولید شده است. در ادامه به بررسی بیشتر این نرم‌افزار می‌پردازیم.

آشنایی با نرم‌افزار VMware و کاربردهای آن

نرم‌افزار VMware یک نرم‌افزار فوق‌العاده گسترده و موفق در بحث مجازی‌سازی می‌باشد. درواقع کمپانی تولیدکننده این نرم‌افزار، نرم‌افزارهای مجازی‌سازی خود را در دو نوع کلی طراحی می‌کند که شامل: VMware Workstation ( نسخه VMware کامپیوترهای رومیزی) و VMware ESXI Server ( نسخه VMware Server) می‌باشد.

مسلما برای مجازی‌سازی دسکتاپ باید از نسخه VMware Workstation استفاده کرد. کاربردهای این نرم‌افزار شامل موارد زیر می‌باشد:

  • ساده‌سازی عملیات توسعه و تست نرم‌افزار
  • افزایش سرعت برنامه‌های کاربردی
  • اجرای عملی مهاجرت از یک سیستم‌عامل به یک سیستم‌عامل دیگر
  • دسترسی کاربران به دسکتاپ مجازی خود از راه دور بدون هیچ‌گونه محدودیت زمانی و مکانی
  • کاهش چشمگیر هزینه‌ها و منابع مصرفی
  • راه‌اندازی شبکه‌های مجازی پیچیده
  • نصب سیستم‌عامل بدون نیاز به عملیات پارتیشن‌بندی

نظر شما چیست؟

به این مقاله امتیاز دهید:

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

مطالب مشابه

keyboard_arrow_up
question