مجازی سازی ایستگاه کاری Desktop Virtualization
pending_actions
زمان مطالعه: 3 دقیقه
star_halfامتیاز
Rate this post

امتیاز خود را ثبت کنید

زمان مطالعه: 3 دقیقه

مجازی سازی ایستگاه کاری Desktop Virtualization

دغدغه مشترکی که تمام مدیران شبکه در گذشته داشتند، هزینه‌های زیاد شبکه باتوجه به استفاده از منابع نرم‌افزاری و سخت‌افزاری در شبکه بود اما با رشد و توسعه فناوری اطلاعات و مطرح شدن تکنولوژی مجازی‌سازی عصری نو در شبکه رقم خورد.

به‌گونه‌ای که نه‌تنها تمامی این مشکلات برطرف شد بلکه مدیریت و کنترل شبکه برای مدیران شبکه و همچنین دسترسی کاربران به شبکه نسبت به گذشته خیلی آسان‌تر شد. تکنولوژی مجازی‌سازی بحث بسیار وسیعی می‌باشد چراکه خیلی پیشرفته و گسترده است و روز به روز نیز در حال توسعه است از این‌رو در این مقاله شما را با مفهوم مجازی‌سازی و انواع آن آشنا می‌کنیم.

تکنولوژی مجازی سازی

برای پیاده‌سازی هر شبکه‌ای باید هزینه کرد تا منابع مصرفی زیرساخت آن را تامین کرد. در گذشته قبل از مطرح شدن تکنولوژی مجازی‌سازی تامین منابع زیرساخت شبکه یکی از پرهزینه‌ترین عملیاتی بود که انجام می‌شد .

اما امروزه تکنولوژی مجازی‌سازی به شما کمک می‌کند که با کاهش منابع مورد نیاز زیرساخت شبکه خود هزینه‌های آن را نیز کاهش دهید. به‌گونه‌ای که تعداد سرورها و سخت‌افزارهایی که باید از آن‌ها در امر زیرساخت شبکه استفاده کنید .

با مجازی‌سازی به طرز چشم‌گیری کاهش پیدا می‌کند. اما چطور؟ برای مثال اگر شما در شبکه خود یک سرور داشته باشید و بر روی آن یک سیستم‌عامل نصب کرده باشید درصورتی که به چندین سیستم‌عامل در شبکه خود نیاز داشته باشید

نیاز نیست که برای هر سیستم‌عامل در شبکه یک سرور تهیه کنید چراکه مجازی‌سازی، حافظه سرور فیزیکی را به چندین سرور مجازی و یا منطقی پارتیشن‌بندی می‌کند به‌گونه‌ای که از حافظه یک سرور فیزیکی چندین سرور منطقیو یا مجازی ایجاد می‌گردند که می‌توان بر روی هر یک از آن‌ها یک سیستم‌عامل مجزا نصب و راه‌اندازی کرد.

بنابراین دیگر نیازی نیست که چندین سرور برای شبکه خود خریداری کنید. البته این مثال یک مثال خیلی کوچک از مزایا و عملکردهای متعددی که تکنولوژی مجازی‌سازی دارد بود و تنها برای درک بهتر مفهوم کلی این تکنولوژی به آن اشاره شد.

مزایای مجازی سازی

بنابراین مجازی‌سازی موجب کاهش تعداد سرورها، کامپیوترهای داخل شبکه، هزینه‌های عملیاتی به دلیل کاهش زمان پردازش و خودکار شدن بسیاری از فرآیندهایی که قبلا باید به صورت دستی انجام می‌گرفتند و موجب اتلاف زمان زیادی می‌شدند، می‌شود.

علاوه‌بر این با کمک تکنولوژی مجازی‌سازی می‌توانید تمامی Downtimeهای شبکه خود را به حداقل کاهش دهید. منظور از Downtime‌ها تمامی زمان‌هایی است که شبکه شما به دلیل بروز مشکلاتی از کار می‌افتد و یا در آن اختلالی ایجاد می‌گردد.

درواقع تکنولوژی مجازی‌سازی دارای یکپارچگی متمرکزی است که این یکپارچگی متمرکز موجب یکپارچگی سیستم‌عامل‌ها و شبکه می‌شود و علاوه‌بر این موجب می‌گردد که درصورت بروز اختلال در شبکه بتوان تمامی سیستم‌های موجود در شبکه را در کمترین زمان ممکن به حالت قبلی خود بازگرداند درصورتی که چنین فرآیندی در گذشته زمان زیادی به طول می‌انجامید.

امروزه اکثر سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ جهت مدیریت هر چه بهتر و راحت‌تر شبکه خود به طرز چشم‌گیری از تکنولوژی مجازی‌سازی استفاده می‌کنند گویی امروزه تکنولوژی مجازی‌سازی به یک ضرورت برای تمامی شرکت‌ها و یا سازمان‌ها مطرح شده است.

دسته بندی تکنولوژی مجازی سازی

در کل تکنولوژی مجازی‌سازی به پنج دسته کلی تقسیم می‌شود که این پنج دسته شامل:

  • مجازی‌سازی سرورها
  • مجازی‌سازی ایستگاه کاری یا Desktop Virtualization
  • مجازی‌سازی شبکه
  • مجازی‌سازی نرم‌افزار
  • مجازی‌سازی Storage

در ادامه به بررسی تکنولوژی مجازی‌سازی ایستگاه کاری و یا Desktop Virtualization می‌پردازیم.

تکنولوژی مجازی سازی ایستگاه کاری و یا Desktop Virtualization

اولین گام و کوچکترین گامی که می‌توان برای آغاز مجازی‌سازی ایستگاه کاری برداشت نصب نرم‌افزار قدرتمند VMware بر روی رایانه رومیزی است که توسط کمپانی VMware طراحی و منتشر شده است.

درواقع نرم‌افزار VMware به شما این امکان را می‌دهد که عملیات توسعه و تست نرم‌افزار را تا جایی که می‌توانید ساده کنید و در کنار آن به توسعه و گسترش برنامه‌های کاربردی خود بپردازید.

علاوه‌بر تمامی این‌ها به راحتی می‌توانید از یک سیستم‌عامل به یک سیستم عامل دیگر مهاجرت کنید. جالب اسا بدانید که قبل از اینکه هرگونه تغییری را در شبکه شرکت و یا سازمان خود اعمال کنید برای مثال قبل از اینکه یک سیستم‌عامل را تعویض کنید،

از یک سیستم‌عامل به یک سیستم‌عامل دیگر مهاجرت کنید و یا بخواهید سایر نرم‌افزارهای کاربردی موجود در شبکه خود را تعویض کنید این نرم‌افزار با اطلاعاتی که در اختیار شما قرار می‌دهد زیان‌های این کارها و مزایای آن‌ها را به شما اطلاع می‌دهد تا اگر تعویض یک نرم‌افزار کاربردی و یا حذف کردن آن به شبکه شما آسیب وارد می‌کند در جریان آن باشید.

مجازی‌سازی ایستگاه کاری یا Desktop Virtualization یک سرویس مدیریت شده‌ای می‌باشد که تمامی هزینه‌های شبکه شما را به طرز چشم‌گیری کاهش می‌دهد و در کنار تمامی مزایایی که دارد میزان امنیت شبکه شما را افزایش می‌دهد.

نظر شما چیست؟

به این مقاله امتیاز دهید:

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

مطالب مشابه

keyboard_arrow_up
question