تکنیک‌های پیاده‌سازی زیرساخت دسکتاپ مجازی (VDI) (بخش سوم)
pending_actions
زمان مطالعه: 3 دقیقه
star_halfامتیاز
Rate this post

امتیاز خود را ثبت کنید

زمان مطالعه: 3 دقیقه

تکنیک‌های پیاده‌سازی زیرساخت دسکتاپ مجازی (VDI) (بخش سوم)

در بخش‌های پیشین این مقاله به بررسی برخی از تکنیک‌های حائز اهمیت در زمینه نحوه پیاده‌سازی زیرساخت دسکتاپ مجازی و یا همان VDI که شامل مشارکت با کاربران شبکه در فرایند طراحی VDI، همکاری با کاربران شبکه در طراحی فضای VDI، استفاده از متخصصان حوزه دسکتاپ،

بررسی تاثیر دسترسی کاربران به منابع و انجام برخی از فعالیت‌ها در شبکه و گروه‌بندی کاربران شبکه متناسب با نوع عملکرد و نرم‌افزارهای کاربردی مورد نیاز آن‌ها می‌شد پرداختیم .در ادامه این مقاله نیز به بررسی سایر تکنیک‌های پیاده‌سازی این تکنولوژی اشاره می‌کنیم.

ارزیابی اولیه تمامی برنامه‌های کاربردی مورد نیاز کاربران

برای درک بهتر محیط کاری کارمندان و کنترل هزینه‌ها به نحوی که بتوان از افزایش آن‌ها جلوگیری کرد به ارزیابی اولیه نیاز است چراکه بدون ارزیابی اولیه تنها به حدسیات و فرضیات بسنده می‌شود که درنهایت موجب افزایش کلی هزینه‌های شبکه و بروز مشکلات دیگر می‌شود.

با ارزیابی اولیه، تعداد سیستم‌ها، تعداد سرورها و همچنین تعداد برنامه‌های کاربردی که کاربران سازمان و یا شرکت شما به آن نیاز دارد معین می‌شود. فرض کنید بدون ارزیابی اولیه تمامی امکاناتی که در شبکه و برای پیاده‌سازی VDI به آن‌ها نیاز دارید چند سیستم خریداری کنید و بعدا مشخص شود که سیستم‌هایی که تهیه کرده‌اید قدرت بالایی برای ذخیره‌سازی و پردازش داده‌ها و اطلاعات گرافیکی بسیار بالا را ندارند.

از این‌رو مجددا باید سیستم‌های جدیدی را خریداری کنید که دارای قدرت لازم برای انجام عملیات گرافیکی قدرتمند و محاسباتی باشند بنابراین بدون ارزیابی اولیه، احتمال افزایش هزینه در پیاده‌سازی VDI وجود دارد.

در ارزیابی اولیه چه مواردی را باید مورد بررسی قرار دهیم

اما سوال مهمی که در این زمینه ایجاد می‌شود این است که در ارزیابی اولیه چه مواردی را باید مورد بررسی قرار دهیم تا براساس آن‌ها به پیاده‌سازی VDI بپردازیم و درنهایت موجب افزایش هزینه شبکه نشویم؟ توجه داشته باشید که در ارزیابی اولیه که ارتباط مستقیمی با میزان هزینه پیاده‌سازی VDI دارد.

و یکی از مهم‎‌ترین تکنیک‌های حائز اهمیت در این نوع فناوری است باید به بررسی دقیق تمامی برنامه‌های کاربردی که مورد نیاز کاربران شبکه است بپردازید و لیستی از آن‌ها تهیه کنید تا باتوجه به آن‌ها سخت‌افزار مورد نیاز را تهیه کنید. علاوه‌بر این در ارزیابی اولیه باید زمان راه‌اندازی هر یک از برنامه‌های کاربردی بر روی سیستم‌های فیزیکی و نحوه اجرای آن‌ها نیز مورد بررسی قرار بگیرد.

درواقع با این کار کاربرد CPUها، حافظه، دیسک و پهنای باند شبکه در دسکتاپ‌های فیزیکی مشخص می‌شود و بر تعیین تعداد واقعی کاربرانی که از یک برنامه کاربردی خاص استفاده می‌کنند و همچنین شیوه ارائه برنامه‌های کاربردی مورد نیاز کاربران در شبکه تاثیرگذار خواهد بود.

بهینه‌سازی دسکتاپ مجازی

دسکتاپ‌های مجازی تفاوت‌های عمده‌ای با دسکتاپ‌های فیزیکی دارند و درواقع دو مبحث جدا از یکدیگر هستند از این‌رو منابعی که از دسکتاپ‌های فیزیکی به دسکتاپ‌های مجازی منتقل می‌شوند باید به طور دقیقی مورد بروزرسانی قرار بگیرند

چراکه این مسئله یکی از چالش‌هایی است که به دلیل عدم اجرای صحیح آن می‌تواند موجب شکل‌گیری یک دسکتاپ مجازی غیر استاندارد بشود. منظور از بهینه‌سازی منابعی که از دسکتاپ فیزیکی به دسکتاپ مجازی منتقل می‌شوند این است که سرویس‌های بدون استفاده ویندوز غیرفعال گردند،

مناسب‌ترین سخت‌افزار مجازی مورد استفاده قرار بگیرد و عملیات ساده‌سازی تجربه کاربری نیز صورت بگیرد درصورتی که به تمامی این موارد توجه کافی بشود به‌گونه‌ای که تمامی آن‌ها در پیاده‌سازی VDI لحاظ گردند هیچ‌گونه اختلالی در استفاده کاربر از دسکتاپ مجازی‌اش صورت نمی‌گیرد و راندمان کاری او افزایش پیدا می‌کند.

برگذاری کارگاه‌های آموزشی برای کاربران جهت آموزش استفاده از دسکتاپ مجازی

برای اینکه کاربران دسکتاپ مجازی برخی از مفاهیم را جهت استفاده از این فناوری به خوبی درک کنند تا هنگام دسترسی و کار با آن دچار مشکل نشوند لازم است کارگاه‌های آموزشی را برای آن‌ها فراهم کنید تا در این کارگاه‌های آموزشی به برخی از سوالات شامل:

نحوه غیرفعال شدن تم‌های دسکتاپ و واکنش کاربران به آن‌، اتفاقی که در صورت غیرفعال شدن Recycle Bin در دسکتاپ مجازی رخ می‌دهد و حذف تصادفی فایل‌ها توسط کاربران پاسخ داده شود. و هیچ‌گونه مسئله نامفهومی برای کاربران باقی نماند تا آن‌ها بتوانند بدون هیچ‌گونه محدودیت زمانی و مکانی از راه دور و با استفاده از هر نوع دیوایسی که در دسترس آن‌ها قرار دارد

مانند موبایل، لپ‌تاپ، اسمارت فون، تبلت و … به دسکتاپ مجازی خود دسترسی داشته باشند و پس از پشت سرگذاشتن مراحل احراز هویت که درخصوص برقراری مسائل امنیتی در شبکه است به راحتی ادامه فعالیت‌های خود را دنبال کنند و یا به صورت کامل به انجام دور کاری برای سازمان و یا شرکتی که در آن کار می‌کنند بپردازند.

نظر شما چیست؟

به این مقاله امتیاز دهید:

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

مطالب مشابه

keyboard_arrow_up
question