بررسی کامل نرم‌افزارمجازی‌سازی  VMware
pending_actions
زمان مطالعه: 3 دقیقه
star_halfامتیاز
Rate this post

امتیاز خود را ثبت کنید

زمان مطالعه: 3 دقیقه

بررسی کامل نرم‌افزارمجازی‌سازی  VMware

مطمعنا اگر در یک شرکت بزرگ مدیریت شبکه را بدست داشته باشید با چنین مسئله‌ای روبه‌رو شده‌اید که شرکتی به شما نرم‌افزاری را می‌فروشد و از شما می‌خواهد برای نرم‌‌افزاری که به شما فروخته است یک سرور جدا تهیه کنید.

در این صورت شما باید از شرکتی که در آن مشغول به کار هستید بخواهید برای بخش شبکه یک سرور دیگر را خریداری کنید از آن‌جایی که هزینه خرید سرور زیاد است مدت زمان طولانی، طول می‎‌کشد تا شرکت یک سرور دیگر را برای شما فراهم کند.

بنابراین چگونه می‌توان این مسئله را حل کرد؟ بهترین راه‌حل برای این مسئله استفاده از نرم‌افزار VMware  می‌باشد. در ادامه این مطلب به بررسی کامل نرم‌افزار VMware خواهیم پرداخت.

آشنایی با نرم‌افزار VMware و بررسی مزایای آن

همانطور که می‌دانید تکنولوژی مجازی‌سازی به معنای تقسیم‌بندی و یا پارتیشن‌بندی یک سرور واقعی به چندین سرور مجازی است به‌گونه‌ای که هر سرور مجازی به صورت کاملا مستقل عملکرد اختصاصی خودش را دارد.

یکی از معروف‌ترین نرم‌افزارها در این زمینه، نرم‌افزار VMware می‌باشد. درواقع نرم‌افزار VMware نرم‌افزاری قدرتمند است که به کاربران این امکان را می‌دهد تا پیچیده‌ترین برنامه‌های شبکه را که بر روی سیستم‌عامل‌های مختلف اجرا می‌شود تنها بر روی یک رایانه رومیزی اجرا کنند.

علاوه‌بر این با استفاده از نرم‌افزار VMware می‌توان ماشین‌های مجازی، کنترل‌پنل‌های متعدد و همچنین سیستم‌عامل‌ها مختلف را بر روی سیستمی که امکان مجازی‌سازی بر روی آن وجود داشته باشد پیاده‌سازی کرد.

بنابراین این نرم‌افزار منابع مصرفی و هزینه‌های شبکه را تا حد چشم‌گیری کاهش می‌دهد. همچنین با استفاده از این نر‌م‌افزار می‌توان سرعت توسعه برنامه‌های کاربردی را افزایش داد و نرم‌افزارهای متعدد را مورد تست و بررسی قرار داد.

انواع نرم‌افزار VMware 

لازم است اشاره کنیم که نرم‌افزار VMware در دو نوع عمده منتشر طراحی و منتشر می‌شود که نسخه اول، نسخه‌ای مخصوص کامپیوترهای رومیزی است که به آن VMware Workstation گفته می‌شود که برای نصب بر روی سخت‌افزار به نرم‌افزار که رابط بین سخت‌افزار و این نرم‌افزار مجازی‌سازی است احتیاج دارد برای مثال اگر شما بخواهید نرم‌افزار VMware Workstation را بر روی سیستمی نصب کنید باید آن را بر روی یک سیستم عامل مانند ویندوز نصب نمایید تا از آن استفاده کنید.

و نسخه دوم نیز مخصوص سرور است که به آن VMware ESXI server گفته می‌شود. جالب است بدانید که VMware ESXI server این امکان را دارد که به صورت کاملا مستقیم بر روی سخت‌افزار نصب گردد و به هیچ‌گونه سیستم‌عاملی که نقش واسط و یا رابط بین این نرم‌افزار و سخت‌افزار را بازی کند هیچ احتیاجی ندارد.

درنتیجه با نصب نرم‌افزار VMware ESXI server به صورت مستقیم بر روی سخت‌افزار بدون هیچ‌گونه واسطه نرم‌افزاری، سرعت سیستم به طرز چشم‌گیری افزایش پیدا می‌کند و این یکی از مزیت‌های خارق‌العاده نرم‌افزار VMware ESXI server می‌باشد.

بنابراین تفاوت اصلی بین دو نسخه عمده‌ای که از نرم‌افزار VMware منتشر می‌شود این است که نسخه VMware Workstation برای نصب بر روی سخت‌افزار به نرم‌افزار به عنوان یک رابط احتیاج دارد درصورتی که نسخه VMware ESXI server برای نصب بر روی سخت‌افزار به هیچ‌گونه نرم‌افزار رابطی احتیاج ندارد و به صورت مستقیم بر روی سخت‌افزار نصب می‌شود.

امکانات نرم‌افزار VMware

  • Cluster

در کنار تمامی کاربردها و مزایایی که نرم‌افزار VMware دارد، دارای معایبی نیز است. برای مثال درصورتی که یک سرور دچار مشکل شود تمامی ماشین‌های مجازی‌سازی نیز دچار مشکل می‌شوند و از کار می‌افتند.

اما این نرم‌افزار دارای قابلیتی است که می‌تواند این مسئله را به کلی حل کند. نام این قابلیت Cluster می‌باشد. درواقع چند هاست و ماشین مجازی در کنار یکدیگر تشکیل یک گروه بزرگ را می‌دهند که به آن گروه بزرگ Cluster گفته می‌شود. با استفاده از Cluster می‌توان به راحتی منابع و هاست‌ها را مدیریت کرد و خرابی سرور را به حداقل رساند.

  • vSphere vMotion

یکی دیگر از امکانات نرم‌افزار VMware این است که این امکان را به کاربر می‎دهد تا ماشین مجازی را از یک حافظه ذخیره‌سازی به یک حافظه ذخیره‌سازی دیگر انتقال دهد. جالب است بدانید که کاربر حتی زمانی که ماشین مجازی در حالت روشن قرار دارد و یا در حال سرویس‌دهی است می‌تواند آن را از یک حافظه ذخیره‌سازی به یک حافظه ذخیره‌سازی دیگر منتقل کند.

  • مدیریت توزیع قدرت (DPM)

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های نرم‌افزار VMware این است که موجب کاهش چشم‌گیر مصرف انرژی می‌گردد. به‌گونه‌ای که بعد از پایان ساعات کاری به‌ویژه در شب‌ها، سرورها را به صورت اتوماتیک به صورت Stand By درمی‌آورد از این‌رو مصرف برق به طرز چشم‌گیری کاهش پیدا می‌کند.

علاوه بر کاهش میزان مصرف برق، عمر سرورها نیز به صورت چشم‌گیری افزایش پیدا می‎‌کند.

نظر شما چیست؟

به این مقاله امتیاز دهید:

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

مطالب مشابه

keyboard_arrow_up
question