pending_actions
زمان مطالعه: 5 دقیقه
star_halfامتیاز
Rate this post

امتیاز خود را ثبت کنید

زمان مطالعه: 5 دقیقه

انواع اندازه ساخت (form factor) گونه های مختلف دیسکهای حالت جامد

 

دیسک های حالت جامد(SSD) به عنوان اجزا و حافظه غیرقابل اجتناب ناپذیر پیشرفت غیرمنتظره ایی  را رقم زده اند.

در سرعت ،کارایی و قابلیت اطمینان انقلابی ایجاد کرده اند.

اما خارج از این مسایل از لحاظ شکل فیزیکی هم در سیستم های پردازشی پیشرفته دچار تغییراتی شده اند که همه این ها در اندازه ساخت (FORM FACTOR) مختلف SSD .

این اندازه ساخت ها متفاوت شکل و اندازه SSD ها را مشخص می کند مثل شاسی خودروها که سازگازی آنها با جاده های متفاوت را نشان می دهند.

هرگز تا حالا سابقه نداشته که درک گونه های مختلف اندازه ساخت مساله کلیدی باشد و نه فقط این که بر روی چه وسیله ای چه نوع SSD مناسب است و توانایی های قدرتی و بالقوه خود را حفظ کند.

1-2.5″

SSD های “2.5 به طور گسترده در لپتاپ ها و دسکتاپ ها و سرور ها و استوریج ها مورد استفاده قرار می گیرند.

این SSD ها شباهت زیادی به HDD هاردیسک درایوها دارند و این برای کاربرانی که HDD هاردیسکها را با SSD ها تعویض می کنند که سازگاری آنها اجازه ارتقا می دهد.

به کارگیری تکنولوژی و پروتکل SATA و طبیعت این اندازه ساخت به شکلی هست که اجازه می دهد SSD بر روی محل حافظه قدیمی بدون هیچ مشکلی قرار بگیرند.

2-M.2

به کارگیری تکنولوژی NVMe با پروتکل درگاه PCIe مزایای بیشتری در سرعت انتقال داده ها نسبت به “2.5 دارد و همچنین به عنوان یک اندازه ساخت بسیار کوچکتر می باشند که این به این معنی هست که برای مرکز داده ها و سرورهای ابری بسیار مناسب تر هستند و همچنین برای دستگاه های اینترنت اشیا (IOT) و راه حل درون سازی سازی شده (Embedded) گزینه بسیار مناسبی می باشد.

به دلیل اندازه و قابلیت طولانی تر بودن سایزکه باریک و اندازه ساخت کوچکتری دارند می توانند در لپتاپ ها و نوت بوک ها هم به کار گرفته شوند.

3-mSATA

 

این اندازه ساخت ورژن کوچکتر SATA SSD سایز کامل می باشد و هنوز در لپتاپ ها و کاربردهای صنعتی برای مثال در پایانه های فروش (POS) و نمایشگرهای تبلیغاتی  هنوز پیدا می شوند.

به دلیل اندازه ساخت کوچک و مصرف برق کم و داشتن حداکثر 6 گیگابیت بر ثانیه پهنای باند در مقایسه با M2 .SSD ها mSATA ها فقط از تکنولوژی SATA پشتیبانی می کنند درصورتی که M2 ها هم از تکنولوژی  SATA و هم از PCIe NVMe استفاده می کنند.

علاوه بر تفاوت در سرعت و کارایی و اندازه که همه این ها به سمت M.2 سنگینی می کند.

4- U.2 , U.3

 

اندازه ساخت U.2 که قبلاً به عنوان SFF-8639 شناخته می شد یک اندازه ساخت SSD  2.5 اینچ می باشد.

ضمن این که U.3  نسخه تکامل یافته U.2 می باشد.

این اندازه ساختها به طور ویژه برای کاربردهای سازمانی و محیطهای مراکز داده ها به کار می روند.

همپنین U.3 با U.2 انطباق پذیر هست .

 

5-E1.S and E1.L

هر دو این ها از خانواده EDSFF ها هستند و در حال افزایش شهرتشان در بازار هستند E1.S , E1.L  انعطاف پذیری و ادغام را به بازار دیتا سنترها به ارمغان آورده اند.

علاوه بر این این دو نقش سنگین تری در کاربردهای صنعتی به ویژه در دستگاه های لبه شبکه (EDGE) دارند .

S در E1.S  مخفف کلمه short و فقط یک ذره از M.2  درازتر ولی کمی پهن تر هست که برای جادادن فضای بیشتری ظرفیت حافظه NAND FLASH مناسبتر است و در E1.L حرف L نشانگر کلمه LONG می باشد که اغلب یک قاعده برای توصیف محیطهای دخیره ساز با چگالی بیشتر به کار می رود.

 

6-E3.S and E3.L

 

بخشی از خانواده EDSFF ها هستند مثل E1.S , E1.L مورد کاربرد E3.S ها هم برای زیر مجموعه حافظه NVMe رایج (MAINSTREAM) در حال رشد می باشند و

E3.L مانند E1.L هستند اما در اصل برای سیستمها و پلتفرمهایی بکار می روند که ظرفیت بیشتری به ازای پیکر برندی هر رک یونیت(U) نیاز دارند و به شاسی های عمیق تری نیاز دارند.

E3.S و E3.L برای هردو سرورهای دو یونیت (2U) و تک یونیت (1U) طراحی شده اند و این دو با PCIe Gen5 &6 سازگاری خواهند داشت.

شرکتهای Dell و HP مبلغان پیشرو E3.S هستند.

شرکت Dell که استاندارد سازی و قبول کردن خانواده E3 را هدایت می کند و چالش های پیشرو پلتفرم POWEREDGE که انتظار می رود در آینده مورد توجه قرار بگیرد شامل موارد زیر است :

1- افزایش گرمای سیستم :

در مجموع برق مصرفی سیستم های سرور در حال افزایش هست با توجه به این امر سرورها نیازمند خنک سازی قویتر و پیشرفته تری هستندلذا پیشرفت تکنولوژی سرور formfactor E.3 به توصیف گرمایشی که با استاندارد SFF-TA-1023 مشخص شده است.

2-کاهش حجم فیزیکی :

سیستمها که فضای محدودی دارند، مثل سیستمهای ماژولار و رکهای کوچک و پلتفرم های لبه شبکه گزینه های بیشتری برای فضای فیزیکی محدود که دستگاهای E3 به کار می رود.

3-افزایش چگالی ذخیره سازی :

افزایش چگالی سیستم ذخیره سازی با به بکارگیری E.3 کارامدتر و چگالتر بدست می آید.افزایش چگالی ذخیره سازی به معنی جادادن مقدار بیشتر داده در همان مقدار فضای ثابت هست.

برای درک بهتر و مقایسه انواع می توانید جدول زیر را ملاحظه فرمایید :

Form Factor Best for Protocol
2.5” Laptop, External, Servers, Embedded ,Industrial SATA
M.2 Laptop, Gaming, Servers ,IOT, Embedded NVMe
mSATA Notebooks, Tablets , Drive caches ,Industrial, Automotive SATA
U.2 Servers, Workstations ,Big Data, AI ,Media SATA, NVMe
U.3 Servers, Workstations ,Big Data, AI ,Media SATA, NVMe, SAS
E1.S & E1.L Servers, Industrial, Edge NVMe
E3.S & E3.L Servers, HPC, SDS NVMe

 

 

تکنولوژی به سرعت تغییر می کند و  این طور احساس می شود که در حوزه memory و ذخیره ساز storage  قدری سریعتر از معمول این تغییرات ایجاد می شود.

در نهایت امر EDSSF اندازه ساخت های U.2 و M.2  را به یک تکنولوژی از رده خارج و مربوط به گذشته ها در سرور ها تبدیل می کندو جانشین این دو خواهد شد.

 

نظر شما چیست؟

به این مقاله امتیاز دهید:

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

مطالب مشابه

keyboard_arrow_up
question