مجازی سازی کامپیوترهای تحت شبکه با استفاده از VMware View (بخش دوم)
pending_actions
زمان مطالعه: 3 دقیقه
star_halfامتیاز
5/5 - (1 امتیاز)

امتیاز خود را ثبت کنید

زمان مطالعه: 3 دقیقه

مجازی سازی کامپیوترهای تحت شبکه با استفاده از VMware View (بخش دوم)

همانطور که در بخش اول این مقاله اشاره کردیم، تکنولوژی مجازی‌سازی دسکتاپ به کاربران شبکه شرکت‌ها و سازمان‌ها کمک می‌کند تا در هر زمان و مکانی، با استفاده از دیوایسی که در اختیار دارند بتوانند به داده‌ها، اطلاعات و نرم‌افزارهای کاربردی سرور شبکه در شرکت خود دسترسی داشته باشند و ادامه کارها و فعالیت‌های خود را از راه دور انجام دهند.

یکی از نرم‌افزارهای مجازی‌سازی کامپیوترهای تحت شبکه نرم‌افزار VMware View می‌باشد که دارای مزیت‌هایی از جمله: افزایش چشم‌گیر امنیت، قابلیت مدیریت بالا و استفاده آسان است. در ادامه این مقاله به بررسی خصوصیات و اجزای این نرم‌افزار می‌پردازیم.

خصوصیات نرم‌افزار VMware View

در کل خصوصیات نرم‌افزار VMware View در چهار دسته کلی قرار می‌گیرد که شامل: قابلیت استفاده بهتر، امنیت، کنترل متمرکز و همچنین مقیاس‌پذیری می‌باشد.

ویژگی قابلیت استفاه بهتر، متشکل از مجموعه امکانات بی‌نظیری است که دسترسی کاربران شبکه از راه دور را برای آن‌ها خیلی آسان‌تر می‌کند. به‌گونه‌ای که با استفاده از نرم‌افزار VMware View، یک پرینتر مجازی برای کاربران شبکه تعریف می‌شود که کاربران با استفاده از این پرینتر مجازی دیگر با مشکلاتی مانند ناسازگار بودن پرینتر با سیستم‌عامل و یا ایجاد مشکلات متعددی هنگام نصب و راه‌اندازی درایو پرینتر روبه‌رو نخواهند بود و به راحتی می‌توانند فایل‌های خود را پرینت کنند.

همانطور که در بخش اول از این مقاله نرم‌افزار VMware View دارای پروتکلی به نام PCoIP می‌باشد علاوه‌بر اینکه این پروتکل دارای مزیت‌های متعددی می‌باشد و امکانات زیادی را برای کاربران شبکه فراهم می‌کند می‌تواند کاری کند که چند مانیتور در شبکه دارای رزولوشن‌های متفاوتی باشند که ویژگی جالبی به‌نظر می‌رسد.

ویژگی های امنیتی نرم‌افزار VMware View

نرم‌افزار VMware View دارای چندین ویژگی امنیتی فوق‌العاده‌ای نیز است که موجب می‌شود شبکه از میزان امنیت بالایی برخوردار باشد. برای مثال نرم‌افزار VMware View دارای RSA SecurID است که این معیار موجب می‌شود عملیات تایید هویت یا احراز هویت برای ورود کاربران به شبکه به شکل کاملا امنیتی انجام شود.

علاوه‌بر این نرم‌افزار VMware View از SSL استفاده می‌کند، درواقع SSL موجب می‌شود تمامی اطلاعات و داده‌های کاربران در شبکه رمزنگاری شوند تا افراد سودجو نتوانند به آن‌ها برای سوء‌استفاده دسترسی پیدا کنند. جالب است بدانید که نرم‌افزار VMware View دارای قابلیتی به نام VMware High Availability می‌باشد که این ویژگی موجب می‌گردد زمانی که یک سیستم در شبکه به صورت خودکار در حال خراب شدن است هشدار می‌دهد و از خرابی خودکار آن جلوگیری می‌کند.

VMware View برای مدیریت و کنترل بهتر سیستم‌ها در شبکه از Active Directory استفاده می‌کند که دسترسی به Desktop‌های مجازی را امکان‌پذیر می‌کند. علاوه‌بر این نرم‌افزار VMware View دارای کنسول مدیریت وب می‌باشد که موجب می‌گردد ادمین شبکه بتواند ماشین‌های مجازی را از هر جایی کنترل و مدیریت کند.

نرم‌افزار VMware View بروزرسانی‌ها را به صورت مجازی به دسکتاپ‌های مجازی ارسال می‌کند از این‌رو مانع از این می‌شود که بروزرسانی‌ها بر روی تنظیمات سیستم کاربران، داده‌ها و یا تنظیمات نرم‌افزاری آن‌ها تاثیر بگذارد.

اجزای تشکیل‌دهنده نرم‌افزار VMware View

نرم‌افزار VMware View دارای 6 جزء می‌باشد که شامل: سرور View  Connection، View Composer، سرور View Transfer، VMware View Client، VMware ThinApp و VMware vShield Endpoint می‌باشند. در ادامه به بررسی هر یک از این اجزا   VMware View می‌پردازیم.

  • سرور View Connection

همانطور که از نام این سرور مشخص است، نقش این سرور یک رابط برای کاربر است. عملکرد این سرور به این شکل می‌باشد که کاربران شبکه را با استفاده از Active Directory مورد بررسی و شناسایی قرار می‌دهد و سپس آن‌ها را به ماشین‌مجازی منتقل می‌کند.

  • View Composer

View Composer، دسکتاپ‌های مجازی در شبکه را مدیریت می‌کند. عملکرد این سرویس به این شکل می‌باشد که اگر چند سرور و سیستم‌های زیادی در شبکه وجود داشته باشند، سیستم‌های کلاینت را که مرتبط به یک سرور می‌باشند گروه‌بندی می‌کند. مزیتی که این سرویس برای شبکه دارد این است که هزینه ذخیره‌سازی داده‌ها و اطلاعات به طرز چشم‌گیری کاهش می‌دهد.

  • سرور View Transfer

اطلاعاتی که بین Datacenter و ماشین مجازی در شبکه ردو‌بدل می‌شود توسط این سرور مورد بررسی و مدیریت قرار می‌گیرند. علاوه‌بر این سرور View Transfer دسکتاپ‌های مجازی که به صورت محلی بر روی سیستم کاربران اجرا می‌شوند (Offline Desktop) را مدیریت و پشتیبانی می‌کنند.

  • VMware View Client

  • اگر به یاد داشته باشید به این مسئله اشاره کردیم که تکنولوژی مجازی‌سازی دسکتاپ به کاربران شبکه این امکان را می‌دهد که در هر زمان و مکانی که هستند با استفاده از هر نوع دیوایسی که در اختیار آن‌ها است بتوانند به ادامه کارها و فعالیت‌های خود با دسترسی به داده‌ها و نرم‌افزارهای کاربردی سرور بپردازند. درواقع سرویس VMware View Client است که امکان استفاده از دیوایس‌های مختلف را برای کاربران فراهم می‌کنند تا با استفاده از آن به ادامه فعالیت خود از راه دور بپردازند.
  • VMware ThinApp

VMware ThinApp کارهای ساده اجرایی که دائما در حال تکرار هستند را برعهده می‌گیرد و از این‌رو میزان نیاز به ذخیره‌سازی در دسکتاپ ‌مجازی را کاهش می‌دهد.

  • VMware vShield Endpoint

همانطور که اشاره کردیم، روش مجازی‌سازی دسکتاپ دارای امنیت بالایی است، VMware vShield Endpoint، امنیت در شبکه را به صورت مرکزی مدیریت می‌کند به‌گونه‌ای که هیچ‌گونه ریسک و تاثیری بر روی دسکتاپ‌های مجازی نداشته باشد.

 

نظر شما چیست؟

به این مقاله امتیاز دهید:

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

مطالب مشابه

keyboard_arrow_up
question