pending_actions
زمان مطالعه: 3 دقیقه
star_halfامتیاز
Rate this post

امتیاز خود را ثبت کنید

زمان مطالعه: 3 دقیقه

چگونه لپ تاپمان را تمیز کنیم؟

بدون شک برای همه ما پیش آمده است که هنگام کار کردن با لپ تاپ خوراکی بخوریم و به این ترتیب موجب کثیف شدن آن شده باشیم. یا شاید حیوان خانگیمان که علاقه بسیاری به تکنولوژی دارد خیلی دور بر لپ تاپ بپلکد و به این ترتیب موهایش وارد درزها و پورت های دستگاه شود.

حتی اگر شما از آن دسته از افراد حساسی هستید که هیچ کس اجازه ندارد در نزدیکی لپ تاپتان خوراکی بیاورد و یا آب بنوشد باز هم از نشستن گرد و غبار و پرز نمیتوانید جلوگیری کنید.

به هر حال چه آدم حساسی باشید چه نه لازم است نحوه درست تمیز کردن لپ تاپ را بدانید. چرا که اگر این کار را به درستی انجام ندهید موجب آسیب رساندن به آن خواهید شد.

عموما شرکت های سازنده، تمیز کردن کامل لپ تاپ را یک بار در سال توصیه کرده اند. اما این مساله با توجه به نوع استفاده شما از دستگاه متفاوت است.

مثال

مثلا کسانی که نهار و شامشان پای لپ تاپ است یا افرادی که به موجب شغل خود زیاد دستگاه را جا به جا میکنند نیاز بیشتری برای تمیز کردن آن خواهند داشت.

برای این کار به ابزار زیادی احتیاج ندارید و تنها با یک دمنده هوا (سشوارهایی که باد سرد تولید میکنند  و امکان تنظیم فشار باد را نیز دارند برای این کار مناسب هستند)، پارچه لطیف و تمیز که می توانید از تنظیف های پزشکی یا پارچه های مخصوص عینک استفاده کنید ( به هیچ عنوان از پارچه زبر و دستمال های مرطوبی که دارای حلال‌های آمونیاکی هستند استفاده نکنید)، اسپری تمیز کننده که از مغازه های لوازم جانبی قابل تهیه هستند و البته با کمی صبر و حوصله و دقت میتوانید لپ تاپتان را آب و جارو کنید!

توصیه

قبل از هر چیز، توصیه میکنم دستگاه را خاموش کنید. تمیز کردن بدنه لپ تاپ کار ساده ای است.

این کار را با پارچه لطیف و اسپری تمیز کننده انجام دهید به صورتی که محلول را اول به پارچه اسپری کرده و سپس به بدنه لپ تاپ  می کشید و آن را تمیز می کنید.

مواظب پارچه انتخابی باشید، از پارچه های گردگیری یا حوله ای زبر استفاده نکنید تا خط و خش به دستگاه اضافه نشود و به قول معروف با درست کردن ابرو چشمش را کور نکنید!

برای تمیز کردن پورت ها که مکان مناسبی برای تجمع جرم و پرز هستند از پارچه لطیف و تمیز و همچنین دمنده استفاده کنید. فشار دمنده باید کم باشد تا پرزها به جای خارج شدن از پورت به اعماق دستگاه نروند.

به وسیله پارچه هم می توانید جرم ها را از پورت پاک کنید. فقط لطفا این کار را با ملایمت انجام دهید و از فرستادن فشرده پارچه با فشار دست به پورت خودداری کنید.
برای تمیز کردن شکاف های هواکش هم باید از دمنده استفاده کنید.

باز هم حواستان باشد قدرت دمیدن پایین باشد تا فن دستگاه صدمه نبیند. همچنین به صورت مستقیم دمنده را روی فن نگیرید که باعث خرابی آن می شود. لا به لای شکاف ها را نیز با پارچه لطیفی گرد گیری کنید.

اگر دمنده مناسب ندارید هم مهم نیست، میتوانید فقط از پارچه استفاده کنید و شکاف ها و پورت ها را از گرد و غبار و جرم بزدایید.
برای تمیز کردن صفحه نمایش باز هم به همان پارچه نرم و لطیف و تمیز احتیاج دارید.

اسپری های تمیز کننده

اسپری های تمیز کننده مخصوص مانیتور وجود دارند که استفاده از آنها توصیه می شود.

حواستان باشد که هرگز از محلول هایی که پایه آمونیاکی دارند استفاده نکنید. باز هم در نظر داشته باشید که محلول اول به پارچه اسپری شود و سپس پارچه را نرم و آهسته از چپ به راست و از بالا به پایین بکشید.
صفحه کلید از آن قسمت هایی است که کثیفی اش علاوه بر شرایط محیطی رابطه ی مستقیمی با صاحب دستگاه دارد.

با توجه به نوع استفاده از لپ تاپ کیبورد میتواند به انواع خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها و حتی خاک سیگار آلوده شده باشد.

حتی تمیز بودن یا نبودن دستانتان در این مساله تاثیز گذار است. چه بسا آلودگی کیبورد موجب ایجاد بیماری یا حساسیت هم بشود.

اگر کلیدهای کیبورد شما قابلیت جدا شدن دارند می توانید از این ویژگی استفاده کنید و با جدا کردن آن ها به سادگی این مرحله را انجام دهید.

اما اگر اینطور نیست از دمنده با زاویه مورب و باز هم با فشار کم استفاده کنید.

با این کار ذرات ریز از آن خارج میشوند. با پارچه و اسپری هم میتوانید  دکمه ها را تمیز کنید البته فراموش نکنید که اول محلول را به پارچه اسپری کنید. یادتان باشد اگر دکمه ها را از دستگاه جدا کردید آن ها را دوباره در محل درست خودشان قرار دهید.

لپ تاپتان را برعکس نکنید

هرگز برای خارج کردن ذرات لپ تاپتان را برعکس نکنید و با شدت تکان ندهید، با این کار به دستگاه صدمه وارد میکنید.

اگر چیزی لابه لای دکمه های کیبورد گیر کرد میتوانید از یک پنس یا موچین که در همه خانه ها پیدا می شود و خیلی با دقت آن را خارج کنید.

موس لمسی لپ تاپ را نیز که استعداد خوبی در جمع آوری جرم دارد با پارچه لطیفی که محلول به آن اسپری شده و آهسته به صورت دورانی تمیز کنید. درایو دیسک نوری نیز به همین روش قابل پاک سازی است.

چگونه لپ تاپمان را تمیز کنیم؟

نظر شما چیست؟

به این مقاله امتیاز دهید:

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

مطالب مشابه

keyboard_arrow_up
question