چرا آب رسانی به بدن مهم است ؟
pending_actions
زمان مطالعه: 5 دقیقه
star_halfامتیاز
Rate this post

امتیاز خود را ثبت کنید

زمان مطالعه: 5 دقیقه

چرا آب رسانی به بدن مهم است ؟

بدن شما برای زنده ماندن به آب نیاز دارد. هر سلول و ارگانی از بدن شما نیاز به آب دارد تا خوب کار کند. برای مثال ، برای حفظ دما ، ار بین بردن مواد زاید و روان کردن مفاصل از آب استفاده می کند. بنابراین برای حفظ سلامتی، آب بسیار مفید است.

بدن شما چگونه آب از دست میدهد؟

آب بیش از نصف وزن بدن شما را تشکیل می دهد. شما هرروز آب ازدست می دهید، وقتی به حمام می روید، عرق می کنید و حتی وقتی که شما تنفس می کنید. وقتی هوا بسیار گرم است یا فعالیت فیزیکی می کنید یا حتی وقتی تب دارید ، آب را با سرعت بیشتری از دست می دهید. اسهال و استفراغ نیز منجر به از دست دادن آب می شود. اگر آب از دست داده را جایگزین نکنید، بدن شما به سرعت دهیدراته ( بی آب ) می شود.

بی آب شدن بدن چه علایمی دارد؟

برخی نشانه های بی آب شدن بدن اینها هستند:

  • ادرار کم یا اصلا نداشتن ادرار و تغییر رنگ ادرار به سمت تیره شدن
  • خشکی دهان
  • تشنگی فراوان
  • سردرد
  • سرگیجه و عدم تعادل
  • کلافگی
  • گریه بدون اشک

منتظر نمانید تا نشانه های بی آبی ظاهر شوند و با خوردن آب به اندازه کافی از آن جلوگیری کنید.

چه کسانی، ریسک بیشتری برای دهیدراته شدن دارند؟

کسانی که تمرینات با فشردگی بالا انجام میدهند ، کسانی که شرایط پزشکی خاصی دارند ، بیماران و یا کسانی که نمی توانند در طول روز مقدار مایعات لازم را بنوشند. بزرگسالان و مسن ترها در معرض ریسک بالاتری هستند چرا که با بالارفتن سن، مغز توانایی کمتری در فهمیدن علایم بی آب شدن دارد و سیگنال کمتری برای تشنگی می فرستد.

لازم است آب مصرفی روزانه تان را افزایش دهید اگر

  • شرایط پزشکی خاصی مثل سنگ کلیه یا عفونت مثانه دارید
  • اگر حامله هستید یا بچه شیر می دهید
  • در طول روزهای گرم، بیرون خانه هستید
  • تمرین ورزشی می کنید
  • تب دارید
  • اسهال و استفراغ دارید
  • در حال کم کردن وزرنتان هستید

روزانه به چه مقدار آب، احتیاج دارید؟

احتمالا توصیه های متفاوتی درباره سلامت شنیده اید. برخی می گویند 6 تا 8 لیوان اب روزانه مفید است که البته هدف معقولی است. اما افراد مختلف به مقدار متفاوتی آب نیاز دارند . اغلب مردم برای آنکه آب کافی به بدنشان برسانند، هر وقت تشنه بودند، آب و مایعات می نوشند. برای بعضی افراد کمتر از 8 لیوان کافی است و برخی بیشتر از این مقدار آب نیاز دارند.

برای آنکه بسنجید مقدار کافی آب به بدنتان رسانده اید یا نه ادرار خود را تست کنید. اگر ادرار بی رنگ یا زرد کم رنگ دارید ،احتمالا آب کافی نوشیده اید . ادرار زرد تیره یا کهربایی نشانه بی آب شدن بدن است.

علاوه بر آب چه چیز دیگری می توان مصرف کرد تا ذخیره آب بدن را تامین کند؟

آب بهترین گزینه است و دیگر نوشیدنی ها و غذاها می توانند در آب رسانی کمک کنند اما برخی از آنها کالری اضافی از شکر را به رژیم غذایی شما اضافه می کند.

نوشیدنی هایی مثل میوه و آب سبزیجات و چای گیاهی می تواند در مقدار آب روزانه تان سهیم شوند. هر نوشیدنی کافئین دار برای مثال چای و سودا  وقهوه می تواند بخشی از اب مصرفی روزانه بدن را تشکیل دهد. مقدار متعادلی از کافئین ( حدود 200 تا 300 میلی گرم ) برای بیشتر مردم زیانی ندارد این مقدار حدود دو تا چهار فنجان هشت اونسی قهوه می شود. اما کلا بهتر است تا مصرف کافئین را کنترل کنید چرا که تکرر ادرار می اورد و اضطراب ایجاد می کند و باعث عصبی شدن می شود.

آب همین طور در میوه ها وسبزیجات وجود دارد مثلا هندوانه ، گوجه و کاهو و سوپ و آبگوشت.

نوشیدنی های انرژی زا و نوشیدنی های ورزشی چه طور؟

برای بسیاری از مردم، آب تنها ماده لازم برای آب رسانی کافی است. اما اگر شما تمرینات ورزشی با فشردگی بالا با مدت طولانی تر از یک ساعت انجام میدهید، یک نوشیدنی ورزشی کمک زیادی می کند . این نوشیدنی ها حاوی کربوهیدراتها و الکترولیتهایی هستند که انرژی شما را افزایش می دهند و به جذب آب کمک می کنند. یک نوشیدنی ورزشی را با دقت انتخاب کنید. آنها اغلب کالری های زیادی را به خاطر شکر افزوده دارند و سطح سدیم بالای دارند.

همچنین مقدار نوشیدنی را تعیین کنید. یک بطری را می توانید در چند نوبت مصرف کنید. اگر شما همه بطری را بنوشید، احتمالا مجبورید دو یا سه برابر مقدار برچسب اطلاعات، کالری را دریافت کنید. برخی از این نوشیدنی ها کافئین دارد و اگر از آنها استفاده کنید، مراقب باشید تا کافئین بیشتری از حد لازم را دریافت نکنید.

نوشیدنی های ورزشی مثل نوشیدنی های انرژی زا نیستند. نوشیدنی های انرژی زا معمولا حجم زیادی کافئین دارند و محرکهای مشابهی مثل گوارانا ، جینسینگ  یا تاورین که البته بدن به آنها نیاز ندارد. بسیاری از این نوشیدنی ها حجم بالای شکر دارند . بسیاری از متخصصان توصیه می کنند که بچه ها و نوجوانان نباید از این نوشیدنی های انرژی زا بنوشند.

راهکارهایی برای آب رسانی کافی به بدن

یک بطری آب را روزانه بنوشید. بطری هایی که فروخته می شوند، گران هستند و زباله تولید می کنند یک بطری آب قابل بازیافت استفاده کنید.

اگر مزه آب خالص را دوست ندارید کمی لیمو یا ابلیمو به آن اضافه کنید.

مطمئن شوید که قبل، حین و بعد از تمرین آب می نوشید.

وقتی گرسنه هستید آب بنوشید . تشنگی اغلب با گرسنگی اشتباه گرفته می شود. گرسنگی واقعی با نوشیدن آب برطرف نمی شود. آب نوشیدن ممکن است برای کم کردن وزن مفید باشد. برخی تحقیقات نشان می دهد که نوشیدن آب به احساس سیری کمک می کند.

اگر با به یادآوردن نوشیدن آب مشکل دارید، برنامه ریزی کنید  و طبق برنامه آب بنوشید. برای مثال موقع بیدارشدن سر صبحانه و ناهار و شام و وقتی که به رخت خواب می روید. یا هرساعت یک استکان کوچک آب بنوشید.

وقتی به رستوران می روید حتما آب بنوشید چون هم برای سلامتی تان مفید است و هم احتمالا رایگان است!

چرا آب رسانی به بدن مهم است ؟

نظر شما چیست؟

به این مقاله امتیاز دهید:

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

مطالب مشابه

keyboard_arrow_up
question