پیاده‌سازی راهکارهای مجازی‌سازی
pending_actions
زمان مطالعه: 3 دقیقه
star_halfامتیاز
Rate this post

امتیاز خود را ثبت کنید

زمان مطالعه: 3 دقیقه

پیاده‌سازی راهکارهای مجازی‌سازی

مهم‌ترین تکنولوژی در دنیای آی‌تی، تکنولوژی مجازی‌سازی است که انجام خیلی از کارها و فعالیت‌ها را برای کاربران و مدیران شبکه راحت کرده است و موجب کاهش چشم‌گیر در هزینه‌ها و منابع مصرفی شبکه شده است. از آن‌جایی که این تکنولوژی تاکنون توانسته است کمک‌های فراوانی به دنیای آی‌تی و یا شبکه بکند به صورت گسترده‌ای در اکثر سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ که دارای شبکه‌های گسترده‌ای هستند مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه به بررسی کامل این تکنولوژی و همچنین راهکارهای پیاده‌سازی آن می‌پردازیم.

تکنولوژی مجازی‌سازی و یا Virtualization چیست ؟

تکنولوژی مجازی‌سازی و یا Virtualization، درواقع یک فناوری فوق‌العاده مفید و کارا است که موجب کاهش هزینه‌های بسیار زیاد و همچنین منایع سخت‌افزاری شده است.

چراکه در گذشته قبل از اینکه چنین تکنولوژی مطرح شود مدیران شبکه در شرکت‌ها و یا سازمان‌های بزرگ و کوچک مجبور بودند در کنار داشتن یک سرور در شبکه برای نصب و اجرای برخی از نرم‌افزارهای اختصاصی که قصد داشتند از سایر نرم‌افزارهای شبکه تفکیک شود یک سرور خریداری کنند.

از این‌رو مجبور بودند هزینه زیادی را پرداخت کنند و یا اینکه مجبور بودند میزان رم و CPU هر یک از سیستم‌های کاربران در شبکه را با عملکرد کاربران مقایسه کنند و درصورت پایین بودن میزان رم و CPU سیستمی، آن را تعویض کنند که این مسئله نیز به پرداخت هزینه زیادی برای فراهم کردن منابع سخت‌افزاری نیاز دارد.

فواید مجازی سازی

اما اکنون با بکارگیری تکنولوژی مجازی‌سازی در شبکه یک شرکت و یا یک سازمان دیگر هیچ یک از این مسائل وجود ندارد. چراکه تکنولوژی مجازی‌سازی این امکان را برای تمامی مدیران شبکه فراهم کرده است که بتوانند حافظه یک سرور فیزیکی را به به چندین سرور مجازی پارتیشن‌بندی کنند.

مدیران شبکه با پارتیشن‌بندی حافظه یک سرور فیزیکی به چندین سرور مجازی، منابع CPU، حافظه، گرافیک، رم و … را بین سرورهای مجازی ایجاد شده تقسیم‌بندی می‌کنند. از این‌رو می‌توانند از حداکثر توان فیزیکی یک سرور فیزیکی برای ایجاد چندین سرور مجازی استفاده کنند.

با این کار دیگر لازم نیست که برای شبکه سازمان خود یک سرور فیزیکی دیگر خریداری کنید و یا میزان رم، CPU، گرافیک و … هر یک از سیستم‌های کاربران را تغییر دهید چراکه همه سیستم‌های کاربران به سرور‌های مجازی تشکیل شده متصل می‌شوند و از داده‌ها، اطلاعات و برنامه‌های کاربردی آن‌ها استفاده می‌کنند. مجازی‌سازی سرور امکانی فراهم می‌کند که با استفاده از آن بتوان زیرساخت کاملا مجازی را بر روی صدها سرور ایجاد کرد.

مجازی‌سازی دارای راهکارهایی که می‌باشد که با استفاده از راهکارهای اجرای آن می‌توان هزینه‌های شبکه و منابع مصرفی سخت‌افزاری را کاهش داد. با استفاده از راهکارهای مجازی‌سازی می‌توان وابستگی به محیط سخت‌افزاری در شبکه را به حداقل رساند و مدیریت شبکه را به بهترین نحو انجام داد. در ادامه مقاله به بررسی پیاده‌سازی یکی از راهکارهای مطرح در زمینه مجازی‌سازی می‌پردازیم.

بررسی راهکارها در زمینه مجازی سازی

شرکت‌های متعددی در زمینه مجازی‌سازی محصولات و نرم‌افزارهای قدرتمندی را طراحی و منتشر می‌کنند که برخی از این شرکت‌ها شامل: VMware، Citrix و Microsoft می‌باشند. البته شرکت  VMware بیشترین میزان فعالیت را در زمینه مجازی‌سازی و انواع آن دارد به‌گونه‌ای که محصولات این شرکت از محبوبیت بالایی در میان سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ برخوردار است.

یکی از معروف‌ترین نرم‌افزارهایی که این کمپانی در بحث مجازی‌سازی مطرح کرده است که نرم‌افزار فوق‌العاده قدرتمند و کارایی می‌باشد، نرم‌افزار VMware است که یکی از راهکارهای مجازی‌سازی می‌باشد. در ادامه مقاله به بررسی این نرم‌افزار می‌پردازیم.

همانطور که اشاره کردیم نرم‌افزار VMware یکی از پرقدرت‌ترین نرم‌افزارهایی است که توسط کمپانی VMware طراحی و منشتر شده است. این نرم‌افزار قابلیتی را برای شما فراهم می‌کند که در صورت استفاده از سیستمی که امکان مجازی‌سازی داشته باشد بتوانید ماشین‌های مجازی مختلف و سیستم‌عامل‌های متعددی را بر روی آن پیاده‌سازی کنید بدون اینکه بخواهید هر یک از سیستم‌عامل‌های مورد نیاز خود را بر روی یک سیستم نصب کنید.

هدف نرم افزار طراحی شده

هدف از طراحی و انتشار این نرم‌افزار کاهش‌ هزینه‌ها، منابع مصرفی سخت‌افزاری و همچنین افزایش انعطاف‌پذیری یک شبکه است. البته این نرم‌افزار دارای مزایای متعددی می‌باشد برای مثال عملیات توسعه و تست نرم‌افزار را به صورت چشم‌گیری سرعت می‌بخشد و موجب سهولت انجام آن‌ها می‌شود.

با استفاده از این نرم‌افزار به راحتی می‌توانید بین سیستم‌عامل‌های مختلف جابه‌جا شوید درصورتی که بدون این تکنولوژی و این نرم‌افزار کار جابجایی بین سیستم‌عامل‌های برای شما خیلی سخت است به‌گونه‌ای که باید یا یک سیستم دیگر به شبکه اضافه کنید و یا سیستم‌عامل اولیه خود را حذف و سیستم‌عامل مورد نیاز خود را بر روی سیستم نصب کنید.

اما با تکنولوژی مجازی و استفاده از نرم‌افزار VMware به راحتی می‌توانید بر روی هر یک از سرورهای مجازی ایجاد شده بر روی سرور فیزیکی یک سیستم‌عامل کاملا مستقل نصب کنید و به راحتی با جابجایی بین سرورهای مجازی به هر کدام از سیستم‌عامل‌هایی که بر روی آن‌ها نصب کرده‌اید دسترسی داشته باشید.

 

نظر شما چیست؟

به این مقاله امتیاز دهید:

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

مطالب مشابه

keyboard_arrow_up
question