همه چیز درباره‌ی باتری نوت‌بوک
pending_actions
زمان مطالعه: 4 دقیقه
star_halfامتیاز
3.5/5 - (2 امتیاز)

امتیاز خود را ثبت کنید

زمان مطالعه: 4 دقیقه

امروز با همه چیز درباره‌ی باتری لپ تاپ با شما خواهیم بود. خانواده باتری ها از تکنولوژی های مختلفی بهره می برند.
رایج ترین نوع آنها که امروزه روی دستگاه های مختلفی در حال استفاده هستند باتری های لیتیوم یونی یا به اختصار (LI-ion) هستند.

از اسباب بازی ها گرفته تا گوشی های موبایل، تبات ها و لپ تاپ ها در حال حاضر از این نوع باتری استفاده می کنند.

در مقایسه باتری های لیتیوم یونی با نسل های قدیمی تر باتری ها یعنی نیکل کادمیومی (NiCd) و نیکل مولیبدن (NiMH)، باتری های Li-Ion وزن سبک تری دارند و علاوه بر این از دوره ماندگاری بیشتری در هر بار شارژ بهره می برند.

در باتری ها اصطلاحی وجود دارد که به Memory Effect مشهور است، که خصوصا در باتری های NiCd به شدت دیده می شد.

به اینصورت که پس از هر بار شارژ ظرفیت آن به اندازه بسیار کمی کاهش می یافت. به همین دلیل در گوشی های قدیمی که از باتری ها NiCd استفاده می کردند.

بعد از دو یا سه سال عملا نیاز به عوض کردن باتری داشتیم.

اما در باتری های Li-Ion این مسئله به طور کامل حل شده است.

باطرب لپ تاپ از چه چیزی تشکیل شده

یک باتری لپ تاپ تشکیل شده است از یک مدار الکترونیکی کنترل کننده و تعدادی سلول که از لحاظ فیزیکی شبیه به باتری های قلمی هستند.

وظیفه مدار الکترونیکی تعیین ولتاژ، تعیین دما، تشخیص فول شارژ شدن، و تشخیص خراب شدن باتری می باشد و سلول ها نیز تحت امر مدار کنترل کننده وظیفه نگهداری انرژی را بر عهده دارند.

معمولاَ در هنگام خرید بیشتر به کیفیت سلول های بکار رفته در باتری دقت می گردد ولی کیفیت مدار الکترونیکی آن نیز بسیار مهم است و در بسیاری از موارد مشکلات و خرابی های پیش آمده از مدار کنترل کننده می باشد.

باتری های لپ تاپ به چند صورت دسته بندی می شود که متداول ترین آن تعداد سلول های آنهاست. این مورد ظرفیت یا طول عمر باتری را مشخص می کند.

مثلا یک باتری 9 سلولی تقریبا عمری 50 درصد بیشتر از مدل مشابه 6 سل آن دارد ولی اصولاَ تعداد سلولهای بکار رفته، روی آن قید نمی شود.

واحد سنجش توان باتری وات بر ساعت یا (whr) می باشد که روی تمام باتری ها قید می گردد و از این عدد می توان به تعداد سلولهای باتری پی برد. در جدول زیر می توانید برخی از آنها را مشاهده نمایید.

تعداد سلول‌ها واحد وات ساعت قید شده روی باتری
3 CELL 32 whr
4 CELL 40 whr
6 CELL 48 whr
6 CELL 56 whr
9 CELL 73 whr
9 CELL 85 whr

کیفیت

کیفیت به عوامل زیادی وابسته است از جمله می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • کیفیت و نوع سلول های به کار رفته
  • کیفیت و مواد بکار رفته در ساخت مدار الکترونیکی کنترل کننده
  • کیفیت تولید (جنس بدنه، جنس پایه های متصل شونده به برد اصلی لپ تاپ)
  • کیفیت حمل و بسته بندی

با توجه به اینکه تمام باتری های در حال حاضر در کشور چین تولید می شود، در نظر گرفتن موارد بالا بسیار مهم است.

گارانتی

مدت زمانی که فروشنده به عنوان گارانتی معتبر به خریدار ارائه می کند می باشد، که باید حداقل 6 ماه باشد و گارانتی باتری های زیگورات قابل افزایش تا یکسال به انتخاب مشتری می باشد و در مدت گارانتی، در صورت احراز خرابی و تائید آن توسط کارشناسان مربوطه، باتری تعویض خواهد شد.

باتری های زیگورات

زیگورات باتری های خود را در بهترین کارخانجات تولید دنیا که خود تولید کننده باتری برای برندهای معروف جهانی هستند، تولید می کند.

در ساخت باتری های زیگورات از سلول های با ظرفیت 2200 میلی آمپرساعت استفاده شده است که مطابق با سلول های اصلی به کار رفته در باتری اصلی لپ تاپ های دل است.

در حالی که در بازار باتری های متفرقه با سلول های با ظرفیت های 1800 تا 2000 میلی آمپر ساعت نیز موجود است که کارایی آن را به شدت کاهش می دهد و فروشندگان این باتری ها گارانتی های حداکثر دو ماهه به خریدار ارائه می کنند.

مشکلات باتری های متفرقه

همان طور که اشاره کردیم باتری های متفرقه علاوه بر کیفیت پایین، به علت استفاده از سلول های با ظرفیت پایین و گاها دست دوم و یا استفاده از مدارهای الکترونیکی با کیفیت پائین و یا تعمیر شده، تاثیر زیادی بر روی عملکرد لپ تاپ شما می گذرد که می تواند به راحتی به برد اصلی دستگاه شما صدمه بزند.

این مورد در لپ تاپ ها بسیار شایع است و در مواردی حتی به سایر قطعات لپ تاپ شما نیز صدمه وارد می کند.

ضمن اینکه توان پایین این باتری ها عملا توان لپ تاپ را کاهش می دهد که خود تاثیر در عملکرد لپ تاپ دارد.

همچنین ضریب ایمنی این باتری ها بسیار پایین است که می تواند خطراتی از قبیل انفجار و آتش سوزی را هم در بر داشته باشد.

مشکلات باتری های تعمیری و یا دست دوم

از دیگر موارد اشتباه و متاسفانه رایج در بازار می توان به تعمیر و یا تعویض سلول ها اشاره نمود، به این شکل که سلول های خراب را با سلول های سالم تعویض می کنند.

با توجه به این مسئله که ظرفیت و نوع سلول ها با یکدیگر متفاوت است در این حالت مدار الکترونیک کنترل کننده سلولها، نمی تواند میزان ظرفیت، دما و ولتاژ سلولها را تعیین نماید و در کارکرد دچار مشکل می شود و این حالت با توجه به اینکه باتری از حالت استاندارد خود خارج شده است احتمال صدمه رساندن به لپ تاپ و یا انفجار و آتش سوزی در آن به شدت افزایش می یابد.

استفاده از این باتری ها و یا تعمیر آنها، توسط تولید کنندگان لپ تاپ ها، تبلت ها و گوشی های موبایل به هیچ وجه توصیه نگردیده است.

همه چیز درباره‌ی باتری لپ تاپ

برای تهیه باطری لپ تاپ ارجینال با کارشناسان زیگورات در تماس باشید.

021-88533588

نظر شما چیست؟

به این مقاله امتیاز دهید:

3.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

مطالب مشابه

keyboard_arrow_up
question