تعمیر کارت گرافیک لپ تاپ
pending_actions
زمان مطالعه: 3 دقیقه
star_halfامتیاز
3.7/5 - (3 امتیاز)

امتیاز خود را ثبت کنید

زمان مطالعه: 3 دقیقه

نشانه‌های خرابی کارت گرافیک لپ تاپ چیست؟

در پاسخ به این پرسش که چگونه متوجه شویم کارت گرافیک لپ تاپ خراب شده است و یا سوخته است باید بگوییم که چندین نشانه وجود دارد که درصورت بروز خرابی و هرگونه آسیب‌دیدگی کارت گرافیک با بررسی آن‌ها می‌توانید متوجه خرابی کارت گرافیک لپ تاپ خود بشوید. این نشانه‌ها شامل موارد زیر می‌باشند:

  • درصورتی که لپ تاپ خود را روشن کردید اما تصویری را بر روی صفحه نمایش خود مشاهده نکردید ( صفحه ی سیاه مانیتور ) .
  • درصورتی که خطوط راه راه عمودی (از بالا به پایین) را بر روی صفحه نمایش لپ تاپ خود مشاهده کردید.
  • درصورتی که برنامه‌های گرافیکی سنگین و همچنین بازی‌های ویدئویی حرفه‌ای و قدرتمند را بر روی لپ تاپ خود نصب کردید اما متوجه شدید که تصاویر به صورت فوق‌العاده کند و بی‌کیفیت در حال نمایش بر روی صفحه نمایش لپ تاپ هستند مطمئن باشید که مشکلی برای کارت گرافیک شما پیش آمده است.

البته درصورتی که چنین حالت و شرایطی برای شما ایجاد شود به این دلیل است که سیستم خنک‌کننده کارت گرافیک شما خوب کار نمی‌کند و نمی‌تواند به خوبی حرارت ایجاد شده توسط کارت گرافیک را دفع و آن را خنک کند.

فراموش نکنید که خنک‌ نگه‌داشتن کارت گرافیک رابطه مستقیمی با عملکرد سریع و سرعت پردازش کارت گرافیک دارد. از این‌رو اگر کارت گرافیک لپ تاپ شما جزء قطعات سخت‌افزاری رده‌بالا باشد مطمعنا از یک سیستم خنک‌کننده خود برخوردار است که موجب می‌گردد حرارت و گرمای تولید شده توسط آن به‌طرز چشم‌گیری دفع شود و خنک بماند تا هم سرعت بالایی در عملکرد خود داشته باشد و هم‌اینکه پردازش‌های سنگین را با سرعت بالاتری انجام دهد.

توجه داشته باشید که تمامی مواردی که در بالا به‌عنوان نشانه‌هایی در زمینه خرابی کارت گرافیک نام بردیم، جزء موارد احتمالی می‌باشند چراکه با بروز چنین شرایطی همیشه مشکل از کارت گرافیک نیست و امکان دارد مشکل از خود مادربرد و یا حتی منبع تغذیه نیز باشد بنابراین بهتر است برای دست‌یابی به دلیل اصلی مشکل در چنین شرایطی به متخصص این کار مراجعه کنید و تعمیر لپ تاپ خود را به او بسپارید.

دلایل سوختن کارت گرافیک چیست؟

برخی از مواردی که می‌تواند موجب سوختن کارت گرافیک لپ تاپ بشود شامل:

  • ایجاد مشکل در نوسانات منبع تغذیه
  • اتصال کارت گرافیک نامتناسب به مادربورد
  • ضعیف‌بودن پاور سیستم

و اختلال در عملکرد فن و یا سیستم خنک‌کننده کارت گرافیک که درنهایت موجب داغ‌شدن و سوختن آن می‌شود.

قبل از تعمیر کارت گرافیک لپ تاپ به این موارد توجه کنید

  • همانطور که در مقاله قبلی اشاره کردیم کارت‌های گرافیک بر اساس نوع قرارگیری بر روی مادربورد به دو صورت می‌باشند به‌گونه‌ای که در طراحی و تولید لپ تاپ‌های قدیمی کارت گرافیک را بر روی Slot و جایگاه مخصوص آن بر روی مادربورد قرار می‌دادند تا کاربر هر زمانی که تمایل به تعویض و یا تعمیر آن داشت بتواند آن را به‌راحتی از مادربورد جدا کند اما امروزه در طراحی و تولید لپ تاپ‌های مدرن مانند نوت‌بوک‌ها و یا اولترابوک‌ها، کارت گرافیک را بر روی مادربورد لحیم می‌کنند تا با این کار ضخامت لپ تاپ را به‌صورت چشم‌گیری کاهش دهند از این‌رو قبل از اینکه به تعمیر کارت گرافیک بپردازید مطمئن شوید که کارت گرافیک لپ تاپ شما دقیقا براساس کدام یک از روش‌های مذکور بر روی مادربورد قرار داده شده است درصورتی که کارت گرافیک شما بر روی مادربورد لحیم نشده باشد و درون Slot مربوطه بر روی مادربورد قرار گرفته باشد مطمئن شوید که آیا کارت گرافیک به درستی و صحیح درون Slot خود قرار گرفته است یا خیر. چراکه گاهی‌اوقات قرارنگرفتن کارت گرافیک به صورت صحیح و اصولی درون Slot مربوطه ممکن است موجب شود با نشانه‌هایی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم روبه‌روشوید.
  • جالب است بدانید که حتی گاهی‌اوقات کثیف‌بودن کارت گرافیک هم موجب می‌شود که با نشانه‌های بالا روبه‌رو شوید و با خودتان فکر کنید که کارت گرافیک شما سوخته است بنابراین بهتر است قبل از اینکه به فکر تعمیر کارت گرافیک لپ تاپ خود باشید آن را با تینر و یا اسپری خشک اینترفیس تمیز کنید.

لینک های مرتبط :

وب سایت دل 

نظر شما چیست؟

به این مقاله امتیاز دهید:

3.7/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

مطالب مشابه

keyboard_arrow_up
question