نحوه عملکرد پلتفرم VMware NSX (بخش دوم)
pending_actions
زمان مطالعه: 3 دقیقه
star_halfامتیاز
Rate this post

امتیاز خود را ثبت کنید

زمان مطالعه: 3 دقیقه

نحوه عملکرد پلتفرم VMware NSX (بخش دوم)

در بخش اول از این مقاله به بررسی کلی پلتفرم VMware NSX پرداختیم و اشاره کردیم که این پلتفرم یکی از پیشروترین پلتفرم‌ها در زمینه مجازی‌سازی شبکه است که موجب شده است مدیران شبکه به راحتی بتوانند شبکه شرکت و یا سازمان خود را از سطح ابتدایی و ساده به سطح پیچیده برسانند

و اینکه این پلتفرم به این دلیل مورد استفاده بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌ها قرار می‌گیرد که می‌تواند بسیاری از مشکلاتی که دیتاسنترها مانند عدم انعطاف، مشکلات امنیتی و پیچیدگی‌های بیش از اندازه دارند را به طور کلی رفع می‌کند

و علاوه‌بر تمامی این‌ها دارای ویژگی‌ها و کاربردهای متعددی از جمله: سوئیچینگ منطقی، NSX Gateway، مسیریابی منطقی، فایروال منطقی، Load Balancer منطقی، VPN منطقی و NSX API برخوردار می‌باشد. همانطور که اشاره کردیم موارد استفاده این پلتفرم نیز شامل: خودکارسازی دیتاسنترها، Self-Service Enterprise IT و ایجاد Cloud‌هایی برای پیاده‌سازی شبکه‌های پیچیده و یا Multi-Tenant می‌باشد.

بخشی از عملکرد پلتفرم VMware NSX در شبکه نیز به این شکل است که شبکه مجازی را مانند یک Container برای نرم‌افزار در نظر می‌گیرد از این‌رو به راحتی می‌تواند فاکتورهای منطقی در شبکه مانند سوئیچینگ‌های منطقی را اجرایی کند دقیقا مانند یک ماشین مجازی که به عنوان یک Container برای نرم‌افزارها به شمار می‌رود. در ادامه این مقاله سایر عملکردهای این پلتفرم را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

بهترین عملکرد پلتفرم VMware NSX

یکی از بهترین عملکردهایی که پلتفرم VMware NSX دارد این است که به طور کامل بخش نرم‌افزاری را از بخش سخت‌افزاری و یا فیزیکی جدا می‌کند که این عملکرد نیز مزایای خاص خودش را دارد.

چراکه در کل مجازی‌سازی شبکه موجب فعال شدن سخت‌افزار در هر شبکه‌ای می‌شود که سخت‌افزارها به طور مستقیم با پلتفرمی به نام Hypervisor سروکار دارند. پلتفرم VMware NSX موجب می‌گردد که تنها نیاز شبکه به اجزای فیزیکی برای انتقال IP باشد و هیچ‌گونه وابستگی بین Hypervisor و همچنین سخت‌افزارهای شبکه ایجاد نگردد.

سرانجام VLAN‌ های قدیمی و همچنین Host‌های فیزیکی

اما سوال مهمی که در این زمینه پیش می‌آید این است که با تفکیک نرم‌افزارهای شبکه از سخت‌افزارهای شبکه تکلیف VLAN‌های قدیمی و همچنین Host‌های فیزیکی چه می‌شود؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که پلتفرم VMware NSX با قابلیت NSX Gateway که در مقالات پیشین به بررسی کامل آن پرداختیم این مسئله را به طور کامل حل کرده است چراکه با NSX Gateway امکان طراحی و پیاده‌سازی برای VLAN‌های قدیمی و همچنین هاست‌های فیزیکی نیز فراهم می‌گردد

بنابراین لازم نیست مدیران شبکه از این نظر نگران باشند چراکه پلتفرم VMware NSX با ارائه چنین قابلیت‌هایی به شما ثابت می‌کند که واقعا گزینه فوق‌العاده مقرون‌به‌صرفه‌ای برای پیاده‌سازی شبکه شرکت و یا سازمان شما می‌باشد.

همانطور که در مقاله‌های پیشین اشاره کردیم به طور کلی پلتفرم VMware NSX با بازآفرینی مدل شبکه به مدیران شبکه امکان ارتقا شبکه از حالت ساده و پایه‌ای به حالت پیچیده را می‌دهد.

اما پلتفرم VMware NSX دقیقا چگونه این کار را انجام می‌دهد؟ این پلتفرم برای اینکه بتواند تمام سرویس‌های شبکه شامل: روتر، فایروال، Load Balancer، VPN و سوئیچ‌  را در شبکه توزیع کند از یک معماری منطقی استفاده می‌کند.

این معماری منطقی پلتفرم VMware NSX زمانی امکان پیاده‌سازی در شبکه را دارد که شبکه به صورت منطقی آماده پیاده‌سازی باشد و علاوه‌بر این تمامی ماشین‌های مجازی نیز پیاده‌سازی شده باشند درنهایت هیچ تفاوتی بین شبکه مجازی و همچنین اتصال شبکه فیزیکی دیده نمی‌شود.

یکی از مزایای مهم پلتفرم VMware NSX

جالب است بدانید که با استفاده از پلتفرم VMware NSX فرآیند ارائه سرویس‌های شبکه به صورت خودکار انجام می‌شود اما چگونه؟ پلتفرم VMware NSX  دارای یک RESTFULL API می‌باشد که این API برای پلتفرم‌های مدیریت Cloud طراحی شده است از این‌رو فرآیند ارائه سرویس‌های شبکه با استفاده از این API در شبکه به صورت خودکار اجرا می‌شود.

یکی از بهترین مزیت‌هایی که ارائه خودکار سرویس‌های شبکه دارد این است که در گذشته قبل از اینکه چنین پلتفرمی با چنین قابلیت‌هایی وجود داشته باشد که امکان ارائه سرویس‌های شبکه به صورت خودکار را فراهم کند، فرآیند آماده‌سازی شبکه برای چندین روز و حتی برای چندین هفته طول می‌کشید

اما اکنون با چنین پلتفرمی اجرای فرآیند آماده‌سازی شبکه تنها چند ثانیه به طول می‌انجامد و علاوه‌بر این دیگر نیازی به پیکربندی شبکه به صورت دستی نیست چراکه سرویس‌های شبکه از طریق شبکه‌های مجازی برای برنامه‌ها ارائه می‌گردند بنابراین مدیران شبکه دیگر نیازی ندارند تا مثل گذشته به صورت دستی به پیکربندی شبکه بپردازند.

نظر شما چیست؟

به این مقاله امتیاز دهید:

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

مطالب مشابه

keyboard_arrow_up
question