نحوه عملکرد پلتفرم VMware NSX (بخش اول)
pending_actions
زمان مطالعه: 3 دقیقه
star_halfامتیاز
Rate this post

امتیاز خود را ثبت کنید

زمان مطالعه: 3 دقیقه

نحوه عملکرد پلتفرم VMware NSX (بخش اول)

مدیران شبکه همیشه با چالش‌ها و مسائل بسیاری در مبحث شبکه‌بندی دیتاسنترها روبه‌رو بوده‌اند که این مشکلات شامل: مسائل امنیتی، عدم انعطاف و پیچیدگی بیش از اندازه بوده است.

اما از زمانی که پلتفرم VMware NSX در بحث مجازی‌سازی شبکه مطرح شده است تمامی این مسائل و مشکلات به کلی برطرف گردیده است. اما پلتفرم VMware NSX چیست و عملکرد آن در مجازی‌سازی شبکه به چه شکل است؟ در ادامه این مقاله علاوه‌بر نگاه کلی به این پلتفرم و ویژگی‌های آن، نحوه عملکرد آن را نیز بررسی خواهیم کرد.

نگاه کلی به پلتفرم VMware NSX و ویژگی‌های آن

یکی از پلتفرم‌های جامع و پیشرو که به تازگی در مبحث مجازی‌سازی شبکه مطرح شده است، پلتفرم VMware NSX می‌باشد. این پلتفرم با بازآفرینی مدل شبکه این امکان را برای مدیران شبکه فراهم می‌کند که شبکه سازمان و یا شرکت خود را از مدل پایه‌ای و یا ساده به مدل پیچیده و یا Multi-Tier ارتقاء دهند.

این پلتفرم با طرح یک مدل عملیاتی جدید در شبکه موفق شده است تمامی چالش‌های دیتاسنتر که به دغدغه‌ای برای مدیران شبکه تبدیل شده بود برطرف کند. از ویژگی‌ها و امکاناتی که این پلتفرم در بخش مجازی‌سازی شبکه مطرح می‌کند می‌توان به سوئیچینگ منطقی، NSX Gateway، مسیریابی منطقی، فایروال منطقی، Load Balancer منطقی، VPN منطقی و NSX API اشاره کرد.

در ادامه به موارد استفاده این پلتفرم در شبکه و همچنین نحوه عملکرد آن به صورت کامل اشاره خواهیم کرد.

موارد استفاده از پلتفرم VMware NSX در شبکه

همانطور که اشاره کردیم پلتفرم VMware NSX به این دلیل در مجازی‌سازی شبکه غوغا کرد که توانست خیلی از مسائل و چالش‌های شبکه‌بندی دیتاسنترها را برطرف کند.

اما جالب است بدانید که این پلتفرم پیشرفته علاوه‌بر اینکه برای تمامی دیاسنترها استفاده می‌شود و در آن‌ها عملکرد مفیدی دارد بیشتر در دیتاسنترهایی که دارای بیش از 500 ماشین‌ مجازی هستند و متعلق به شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ می‌باشند نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در کل پلتفرم VMware NSX، به صورت کلی برای سه مورد شامل: خودکارسازی دیتاسنترها، Self-Service Enterprise IT و ایجاد Cloud‌هایی برای پیاده‌سازی شبکه‌های پیچیده و یا Multi-Tenant می‌باشد. در ادامه به بررسی کامل این موارد می‌پردازیم.

  • خودکارسازی دیتاسنترها

پلتفرم VMware NSX، با خودکارسازی دیتاسنترهای در شبکه موجب می‌گردد سرعت شبکه به صورت چشم‌گیری افزایش پیدا کند و درنهایت راندمان کاری بالا برود. علاوه‌بر این پلتفرم VMware NSX، تمامی فرایندهای ارائه خدمات فیزیکی و مجازی را تا جایی که امکانش باشد ساده می‌کند و درنهایت تمامی تغییرات DMZ را نیز ساده می‌کند.

  • Self-Service Enterprise IT

با استفاده از Self-Service Enterprise IT که پلتفرم VMware NSX آن را ارائه می‌دهد می‌توان برنامه‌های شبکه را با سرعت بالا و به صورت خودکار در فضاهایی مانند Private Cloud و Test/Dev قرار داد. علاوه‌بر این پلتفرم VMware NSX با این قابلیت فضای جداگانه‌ای را برای Dev درنظر می‌گیرد.

  • Cloud‌های Multi-Tenant

پلتفرم VMware NSX با استفاده از Cloud‌هایی که برای Multi-Tenant تعریف می‌کند فرآیند آماده‌سازی شبکه برای پیچیده‌سازی را آسان‌تر می‌کند و همچنین روند اشتراک سخت‌افزارها در میان Tenant‌ها را به طرز چشم‌گیری افزایش می‌دهد.

عملکرد VMware NSX

عملکرد پلتفرم VMware NSX، چندان سخت هم نیست چراکه رویکرد مجازی‌سازی شبکه با استفاده از این پلتفرم دقیقا مانند رویکرد مجازی‌سازی سرور برای کامپیوتر است به‌گونه‌ای که دیتاسنترها با استفاده از این پلتفرم شبکه‌های فیزیکی را مانند یک Pool برای ظرفیت انتقال در نظر می‌گیرند چراکه تنها در این صورت کاربران می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

پلتفرم VMware NSX شبکه مجازی را مانند یک Container برای نرم‌افزار در نظر می‌گیرد از این‌رو به راحتی می‌تواند فاکتورهای منطقی در شبکه مانند سوئیچینگ‌های منطقی را اجرایی کند دقیقا مانند یک ماشین مجازی که به عنوان یک Container برای نرم‌افزارها به شمار می‌رود.

از این‌رو است که شبکه‌های مجازی از لحاظ نرم‌افزاری ایجاد و سپس توسط مدیران شبکه مدیریت می‌شوند و موجب می‌گردند هر یک از سرویس‌های شبکه کاملا مستقل از سایر سخت‌افزارهای اصلی شبکه حتی توپولوژی و یا طرحی که شبکه براساس آن پیاده‌سازی می‌شود عمل می‌کنند.

درنهایت موجب می‌گردد امکان انتقال و جابه‌جایی هر یک از سرویس‌های شبکه به‌ویژه سرویس‌های امنیتی را به راحتی در هر جایی از دیتاسنترها فراهم شود. بنابراین وظایفی که برعهده مدیران شبکه است تا حدی آسان‌تر شده و دسترسی آن‌ها به تمامی سرویس‌های شبه و همچنین سرویس‌های امنیتی شبکه به راحتی فراهم گردد تا بتوانند آن‌ها را در بین دیتاسنترهای مختلف جابه‌جا کنند.

 

نظر شما چیست؟

به این مقاله امتیاز دهید:

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

مطالب مشابه

keyboard_arrow_up
question