تکنیک‌های پیاده‌سازی زیرساخت دسکتاپ مجازی (VDI) (بخش اول)
pending_actions
زمان مطالعه: 3 دقیقه
star_halfامتیاز
1/5 - (2 امتیاز)

امتیاز خود را ثبت کنید

زمان مطالعه: 3 دقیقه

تکنیک‌های پیاده‌سازی زیرساخت دسکتاپ مجازی (VDI) (بخش اول)

امروزه سازمان‌ها و یا شرکت‌های بزرگ، به صورت گسترده‌ای از تکنولوژی دسکتاپ مجازی در شبکه خود استفاده می‌کنند تا بتوانند در کنار استفاده از مزایا و کاربردهای این تکنولوژی امکان کار کردن از راه دور را برای تمامی کارمندان خود فراهم کنند.

همانطور که اشاره کردیم تکنولوژی مجازی‌سازی دسکتاپ یک علم گسترده است از این‌رو دارای روش‌های متعددی می‌باشد یعنی شما می‌توانید با استفاده از روش‌ها و تکنیک‌های متعددی این فناوری را در شبکه سازمان و یا شرکت خود پیاده‌سازی کنید.

یکی از روش‌های مجازی‌سازی دسکتاپ، VDI است که مخفف آن Virtual Desktop Infrastructure به معنای زیرساخت دسکتاپ مجازی می‌باشد.

درواقع VDI تکنولوژی است که امکانات فراوانی را هم برای کاربران شبکه و هم برای ادمین‌های شبکه فراهم می‌کند تا کاربران دسترسی هرچه آسان‌تری به دسکتاپ مجازی خود داشته باشند و ادمین‌های شبکه نیز در کنار مدیریت راحت‌تر شبکه بتوانند کاربران را نیز به خوبی مدیریت کنند و دسکتاپ مجازی هر کدام از آن‌ها را مورد بررسی قرار دهند.

جالب است بدانید که براساس تحقیقات و بررسی‌های انجام شده سازمان‌های زیادی با پیاده‌سازی تکنولوژی VDI در شبکه خود توانسته‌اند با افزایش 300 درصدی میزان سود در کسب‌و‌کار خود به رشد چشم‌گیری درست پیدا کنند. در ادامه به برخی از مزیت‌های VDI در شبکه می‌پردازیم و تکنیک‌هایی را جهت پیاده‌سازی این تکنولوژی مورد بررسی قرار می‌دهیم.

برخی از مزایای VDI

همیشه ادمین‌های شبکه دارای سختی‌هایی در کار خود در زمینه نحوه مدیریت کاربران شبکه به ویژه شبکه سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ هستند اما VDI توانسته است تا حد چشم‌گیری به کاهش میزان سختی‌های مدیریت کاربران در شبکه برای ادمین‌ها بپردازد به‌گونه‌ای که ادمین‌های شبکه بیشتر از اینکه درگیر سختی‌های نحوه مدیریت کاربران در شبکه باشند تمرکز خود را بر روی افزودن و یا کاستن برنامه‌های کاربردی برای کاربران در شبکه می‌گذارند که البته این مسئله نیز با وجود VDI برای ادمین‌های شبکه آسان‌تر شده است.

علاوه‌بر تمامی این‌ها مدیران شبکه با استفاده از VDI می‌توانند از نقطه مرکزی به مدیریت امنیت در شبکه و همچنین محافظت از داده‌ها بپردازند.

امکان مدیریت امنیت در شبکه و محافظت از داده‌ها، اطلاعات و برنامه‌های کاربردی که در شبکه و بر روی سرور وجود دارد درنهایت موجب کاهش هزینه کلی شبکه و همچنین افزایش میزان محافظت از داده می‎شود چراکه با پیاده‌سازی این تکنولوژی در شبکه، تمامی اطلاعات، داده‌ها و برنامه‌های کاربردی بر روی سرور اجرا و پردازش می‌شود و سیستم‌های کاربران تنها با اتصال به سرور از این اطلاعات و برنامه‌های کاربردی استفاده می‌کنند و در کل تمامی عملیات اجرایی و پردازشی بر روی سرور صورت می‌گیرد از این‌رو اگر یکی از سیستم‌ها در شبکه خراب شود هیچ‌گونه اطلاعات و داده‌ای از بین نمی‌رود.

بخش کوچکی از مزایای VDI

تمامی این مزیت‌ها تنها بخش کوچکی از مزایای VDI بود که درصورت پیاده‌سازی درست آن می‌توان از آن‌ها بهره برد. چراکه اگر اشتباهی در پیاده‌سازی این تکنولوژی در شبکه صورت بگیرد می‌تواند باعث بروز مشکلاتی در شبکه بشود برای مثال می‌تواند در انجام فعالیت‌های کاربران وقفه ایجاد کند که این عامل موجب کاهش بهره‌وری کارمندان و نارضایتی آن‌ها می‌شود بنابراین هنگام پیاده‌سازی این تکنولوژی جای هیچ‌گونه اشتباهی برای مدیران شبکه وجود ندارد.

در ادامه به برخی از مهم‌ترین تکنیک‌های پیاده‎‌سازی VDI می‌پردازیم که با رعایت این تکنیک‌ها دچار هیچ‌گونه اشتباهی در پیاده‌سازی این تکنولوژی در شبکه سازمان و یا شرکت خود نشوید.

مهم‌ترین تکنیک‌های پیاده‌سازی VDI

  • مشارکت با کاربران شبکه در فرایند طراحی VDI

در تمامی پروژه‌هایی که مبتنی بر پیاده‌سازی VDI در شبکه یک شرکت و یا یک سازمان بزرگ می‌‌باشد اولین مسئله‌ای که مورد اهمیت قرار می‌گیرد نیازهای کاربران و نحوه انجام فعالیت‌های روزانه آن‌ها می‌باشد که بهترین راهکار برای دستیابی به نیازهای کاربران و فعالیت‌هایی که آن‌ها روزانه انجام می‌دهند، مشارکت با کاربر می‌باشد.

فرض کنید شما به عنوان مدیر شبکه یک شرکت و یا یک سازمان بزرگ در پی پیاده‌سازی VDI می‌باشید و هدف اصلی شما برای پیاده‌سازی این تکنولوژی در شبکه سازمانتان، کاهش هزینه‌ها می‌باشد از این‌رو اولویت اول شما نباید الزامات فنی مانند تعداد سرورهای لازم و … باشد چراکه شما در ابتدا به شناسایی نیازهای کاربران سازمانی که در آن فعالیت می‌کنید نیاز دارید.

برای اینکه بتوانید به خوبی به تمامی نیازهای کاربران سازمان خود دسترسی پیدا کنید باید از مشارکت کاربران در فرایند طراحی VDI استفاده کنید تا هم نیازهای آن‌ها را درک کنید و براساس نیازهای آن‌ها به پیاده‌سازی VDI بپردازید و هم زمینه آشنایی آن‌ها با این تکنولوژی را فراهم کنید.

توجه داشته باشید هر نوع تکنولوژی که شما در شبکه سازمان و یا شرکت خود پیاده‌سازی می‌کنید باید به خوبی پاسخگوی نیازهای کاربران سازمان باشد در غیر این صورت اگر بهترین VDI را در شبکه پیاده‌سازی کنید که نتواند پاسخگوی خوبی برای نیازهای کاربران باشد با شکست روبه‌رو خواهد شد.

 

نظر شما چیست؟

به این مقاله امتیاز دهید:

1/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

مطالب مشابه

keyboard_arrow_up
question