تعداد سرور مورد نیاز برای شرکت ها
pending_actions
زمان مطالعه: 5 دقیقه
star_halfامتیاز
3/5 - (2 امتیاز)

امتیاز خود را ثبت کنید

زمان مطالعه: 5 دقیقه

در این مقاله به بررسی تعداد سرور مورد نیاز برای شرکت ها می پردازم.

بهترین مکان برای نگهداری سرور از باید و نباید هایی برخوردار است،

شامل تهویه هوا که در چنین محل هایی باید به بهترین شکل ممکن، هوا در مکانی که سرور در آنجا قرار میگیرد کاملا جریان داشته باشد، و از لحاظ امنیتی تمامی ترددها کنترل شده باشد تا فقط افراد مسئول در محل سرورها رفت و آمد کنند .

به محل قرارگیری سرورها، مرکز داده یا Data Center میگویند که شامل تعدادی رک، سرور، تجهیزات شبکه و مواردی دیگر اعم از کابل و سوئیچ و…میباشند.

دسته ای دیگر برای نگهداری سرور که شباهتی به مرکز داده دارد ولی برخی استانداردها و تجهیزات در آن کم است و برای مکان های کوچک مناسب است را اتاق سرور یا Server Room مینامند.

تفاوت مرکز داده و اتاق سرور:

  • در مراکز داده ژنراتورهای قوی وجود دارد که در مواقع اضطراری قطع برق اصلی کلیه سرورها و تجهیزات جانبی را روشن و فعال نگه میدارند.
  • مراکزداده به پشتیبانی حداقل دو خط ارتباط اینترنتی پر سرعت احتیاج دارند که در صورت قطع اولین خط ارتباطی اینترنت پرسرعت خط ارتباط دوم برای سرویس دهی استفاده خواهد شد.
  • احداث مراکزداده در مسیرهایی که دسترسی به آنها شرایط خاص نیاز دارد اتفاق می افتد و تردد و دسترسی به محل مرکز داده محدود و کنترل شده است.

تمام ویژگیهای مربوط به مرکز داده در اتاق سرور نیز وجود دارد اما همه چیز در اندازه و سایز بسیار کوچک تر :

  • به جای استفاده از ژنراتور برق از UPS استفاده می شود.
  • محل قرارگیری اتاق سرور جایی خواهد بود که درب ورود به آن قفل است و حتی پنجره ای برای ورود گرد و غبار نیز در آن اتاق وجود ندارد .
  • به جای چند خط ارتباطی اینترنت معمولا یک خط ارتباطی و خیلی کم دو خط ارتباطی وجود دارد.

چرا و در چه شرایطی به اتاق سرور نیاز دارید؟

شرکتهایی که حداقل از دو یا بیش از سه سرور در شرکت خود نگهداری می کنند بطور معمول در شرکت هایی با اندازه ۳۰ ایستگاه کاری و به بالا این اتفاق رخ خواهد داد که سرویس های مختلف را در سرورهای مجزا پیاده سازی کنند .

نرم افزارها توانایی کنترل ورود و خروج کاربران و اطلاعات را با استفاده از یک سرور یا یک کامپیوتر معمولی که امنیت مناسبی دارند بعهده می گیرند تا ورودی و خروجی محتوا یا اطلاعات به سیستم کاربر را مدیریت کنند.

با تشکیل شبکه محلی و داخلی در یک شرکت کوچک، متوسط و یا بزرگ که مجبور به بکارگیری نرم افزارهای حسابداری یا انبارداری هستند.

معمولا این برنامه ها دارای قفل سخت افزاری نیز هستند ، برای دور بودن قفل سخت افزاری از دسترس عموم آن را بر روی سرور مجزا  راه اندازی میکنند.

معمولا دسترسی فیزیکی به چنین سرورهایی محدودتر از دیگر سرورهاست و دلیل آن نیز اطلاعات محرمانه و قفل سخت افزاری آن است .

به عنوان  نمونه :

یک شرکت کوچک، متوسط و یا بزرگ شامل نرم افزارهای مالی و اداری و غیره می تواند باشد.

اما همان طور که می دانید نرم افزاری که توانایی ذخیره سازی اطلاعات مالی را دارد نیاز به بانک اطلاعاتی دارد تا بتواند اطلاعات چندین سال را در خود ذخیره کند.

به گمان من می شود بانک های اطلاعاتی SQL و یا MYSQL را به راحتی در یکی از سرورهای شماره دو یا شماره سه راه اندازی کرد و نیاز به سرور چهارم نیست.

تا اینجای کار ما سه سرور داریم و به یک محل مناسب برای قرارگیری سرورها نیاز داریم.

حالا به چه چیزی نیاز داریم؟

بله اکنون در چنین وضعیتی ما به یک رک ایستاده نیاز داریم با تهویه مناسب تا حرارت تولید شده از این سه سرور از داخل رک خارج شود و هوای خنک وارد آن شود.

اما حیاتی بودن این سرورها را نباید فراموش کرد، گرفتن نسخه پشتیان از اطلاعات موجود یکی از عقلانی ترین مراحل پشتیبانی و نگهداری است آن هم به صورت روزانه، برای این کار چه باید کرد؟

اضافه شدن یک هارد دیسک داخلی کار زیادی سختی نیست اما زیاد هم عقلانی نیست.

معمولا نسخه پشتیبان را بر وری Device  خارجی گرفته می شود تا در زمانی که سرور دچار حملات ویروس ها و یا هکرها قرار و یا حتی هارد دیسک آن دچار سکتور خراب شد و یا سوخت خارج از سرور یک نسخه از تمام اطلاعات باقی مانده باشد.

اینجاست که یک هارد دیسک    External  به ما و سرور ما می تواند کمک کند تا بازیابی اطلاعات را به خوبی و با آرامش انجام دهیم.

اما ممکن است یک هارد دیسک External پاسخ گوی کار ما نباشد و تولید اطلاعات و ترافیک روزانه کاربران به قدری بالا باشد که امکان کپی برداری بر روی یک هارد External با سرعت USB کمی وقت گیر است پس به وسیله ای بهتر، سریع تر و مطمئن تری نیاز هست.

وسیله ای که به راحتی عملیات مربوط به گرفتن نسخه پشتیبان گیری از سرورها و حتی ایستگاه های کاری را به راحتی و با سرعت بالا انجام دهد و هزینه بسیار کم تری را نسبت به یک سرور دیگر و نیروی کاری برایمان را در بر داشته باشد.

نیاز به چهارمین سرور:

درست حدس زدید شما به یک NAS سرور نیاز دارید تا شرایط دل خواه و ایده آل برای گرفتن نسخه پشتیبان از سرورها و ایستگاه های کاری را به خوبی، در کم ترین زمان و با کم ترین هزینه و با بالاترین سرعت در کوتاه ترین زمان ممکن انجام دهید.

این چهارمین سرور مورد نیاز شماست.

اما در بسیاری از شرکت ها و بنگاه های کسب و کار رضایت مشتری، حفظ مشتری، مدیریت مشتری و حتی طبقه بندی مشتریان در اولویت قرار دارد و معمولا نیاز به سیستم های اتوماسیون اداری، سیستم های مدیریت اطلاعات مشتریان، وب سرور، ایمیل سرور داخلی و … چیزیست که از آن نمی توان گریخت.

متاسفانه در بین بسیاری از شرکت ها و مدیران استفاده از ابزارهای حفظ و مدیریت مشتریان به اشتیاه به این ابزارها به چشم یک کالای لوکس نگاه می شود و خود را ملزم بهره مندی از آن نمی دانند.

به این دسته از افکار باید بگویم تا نگرش خود را عوض کنند، چون معمولا ۸۰% از درآمد شرکت ها از ۲۰ درصد مشتریان یک شرکت تامین می شود، شما باید آن ۲۰ درصد را از طریق ابزارهای مدیریت مشتری یا همان CRM شناسایی و حفظ کنید.

نگران نباشید هر قدر جلوتر برویم نیازها بیشتر می شود و هر قدر نیازها بیشتر شود نگرانی ها نیز بیشتر. نگرانی هایی از قبیل :

نگهداری:

اکنون باید به این اندیشید که تمام این سرورها و اطلاعات باید چگونه حفظ شوند آیا حاضر هستید تمام سرمایه کاری و اطلاعات خود را در یک رک ایستاده فلزی با درب شیشه ای که بسیار هم سست است نگهداری کنید؟

برقراری ارتباط در صورت بروز مشکل در یکی از سرور:

  • کارمندان فروش و بازاریابی نتوانند به لیست مشتریان دسترسی داشته باشند؟ فروش شما متوقف خواهد شد.
  • کارمندان مالی نتوانند اطلاعات مالی را روزانه و ساعتی وارد سیستم کنند؟ ندانستن وضعیت بازار که فروش کم تر بوده یا بیشتر، علت کم تر یا بیشتر بودن چیست، آیا رقیبی جدید پیدا شده، یا شما رقبا را کنار زده اید.

و چندین اختلال دیگر که ممکن است روند کاری شما را با مشکل مواجه کند، پس چاره ی کار چیست؟

برای بهتر شدن اوضاع و بهبود کارهای روزانه، به یک سیستم نگاه دارنده انرژی برق هم نیاز دارید تا حداقل چند سرور شما را همیشه روشن نگهدارند تا در مواقع اضطراری قطعی برق نه سرور به ناگاه خاموش شود و دچار خرابی شود و نه سرویس دهی متوقف شود.

اما چنین نگهدارنده ای برای این تعداد سرور به چه میزان فضا نیاز دارد؟ آن را کجا باید نگهداری کرد تا دم دست نباشد و صدمه نبیند؟ انگار مشکلات دو چندان شده و نگرانی ها بیشتر از پیش.

تعداد سرور مورد نیاز برای شرکت ها

پس رفع مشکلات و اطلاعات لازم برای رفع نیاز شرکت خود را با کارشناسان ما در میان بگذارید……

نظر شما چیست؟

به این مقاله امتیاز دهید:

3/5 - (2 امتیاز)

4 دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

  • برای یک شرکت متوسط با 50 کارمند نیاز به چند سرور داریم؟

    پاسخ
    • اسماعیل حسنی
      8 آبان ماه 1400 9:23 ق.ظ

      تعداد سرورهای مورد نیاز یک سازمان یا شرکت به عوامل زیادی بستگی دارد. برای اطلاع دقیق از تعداد سرور مورد نیاز خود با کارشناسان فنی زیگورات تماس بگیرید تا بصورت رایگان به شما مشاوره دهند. سپاس

      پاسخ
  • آیا شما آموزش سرورهای دل را هم دارید؟

    پاسخ
    • اسماعیل حسنی
      15 آبان ماه 1400 2:26 ب.ظ

      بله می توانید با شرکت در ورکشاپ یک روزه سرورهای Dell EMC نحوه کار با این سرورها را آموزش ببینید.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

مطالب مشابه

keyboard_arrow_up
question