تجهیزات اصلی برای راه‌اندازی شبکه (بخش دوم)
pending_actions
زمان مطالعه: 3 دقیقه
star_halfامتیاز
Rate this post

امتیاز خود را ثبت کنید

زمان مطالعه: 3 دقیقه

تجهیزات اصلی برای راه‌اندازی شبکه (بخش دوم)

اگر بخاطر داشته باشید در بخش اول این مقاله به اجزاء اساسی برای راه‌اندازی یک شبکه اشاره کردیم که شامل کارت شبکه، کابل شبکه و سوئیچ می‌شدند و به طور کامل به بررسی کارت شبکه، انواع آن و سرعت هر یک از انواع کارت‌های شبکه پرداختیم. در ادامه این مقاله نیز به بررسی سایر اجزای اساسی در شبکه یعنی کابل شبکه و سوئیچ می‌پردازیم.

  • کابل شبکه

یکی دیگر از مهم‌ترین اجزای شبکه، کابل شبکه است چراکه برای جابجایی داده‌ها و اطلاعات داخل شبکه به کابل شبکه نیاز داریم. درواقع داده‌ها و اطلاعات موجود در شبکه قبل از اینکه اجازه جابجایی در شبکه را داشته باشند باید مراحل نرم‌افزاری و سخت‌افزاری را پشت سر بگذارند .

برای مثال جهت حفظ و افزایش امنیتشان باید کدگذاری شوند و درنهایت با استفاده از کابل شبکه بین دستگاه‌های مختلف موجود در شبکه جابجا شوند. برای تعریف بهتر کابل شبکه می‌توان گفت که کابل شبکه رابط بین سیستم‌های شبکه جهت جابجایی اطلاعات در شبکه است.

برای مثال اگر کلاینت‌ها قصد به اشتراک‌گذاری یکسری داده‌ها را بین خود داشته باشند بدون کابل شبکه نمی‌توانند این کار را انجام دهند و یا درصورتی که کلاینت‌ها بخواهند داده‌هایی را به سرور ارسال کنند تا در سرور ذخیره شود و یا برعکس سرور داده‌ها  و اطلاعاتی را به کلاینت‌ها ارسال کند بدون کابل شبکه هیچ یک از این کارها انجام نخواهد شد.

  • انواع کابل شبکه به صورت کلی

در کل کابل شبکه به سه صورت کواکسیال (Coaxial)، فیبر نوری و زوج به‌هم تابیده موجود می‌باشد. از آن‌جایی کابل‌های شبکه کواکسیال دارای معایب زیادی مانند عدم انعطاف، محدودیت در اندازه و … بودند در حال حاضر در هیچ جایی از این نوع کابل استفاده نمی‌شود.

کابل فیبرنوری نیز از قیمت بالایی برخوردار است از این‌رو از این نوع کابل شبکه بیشتر در مراکز نظامی استفاده می‌شود. اما کابل زوج به‌هم تابیده بیشترین استفاده را در میان کابل‌های شبکه هم در شبکه‌های کامپیوتری شرکت‌ها و هم سازمان‌های کوچک و بزرگ دارد. درواقع کابل شبکه زوج به‌هم تابیده همان کابل LAN است که مطمعنا بارها آن را دیده‌اید و نام آن را نیز شنیده‌اید.

تفاوت کابل تلفن و کابل LAN

کابل شبکه زوج به‌هم تابیده و یا LAN مانند کابل تلفن است اما با این تفاوت که کابل تلفن متشکل از 2 یا 4 سیم است اما کابل LAN دارای 8 رشته سیم می‌باشد که در یک سوکت شبکه و یا RJ45 پانچ شده است حتی سوکت کابل LAN نیز مانند سوکت تلفن است با این تفاوت که سوکت کابل شبکه نسبت به سوکت کابل تلفن پهن‌تر است چراکه باید 8 رشته سیم را در خود جای دهد درحالی که سوکت کابل تلفن تنها باید 4 رشته سیم را در خود جای دهد.

البته هنگام پانچ کردن کابل LAN می‌توان 8 رشته سیم را براساس قانون رنگ‌هایی که این رشته سیم‌ها باید داشته باشند به صورت دو به دو به یکدیگر پیچید و درنهایت 4 رشته سیم که از ادغام 8 رشته سیم ایجاد شدند را پانچ کرد چراکه پهنای باند 100 مگابایت در ثانیه را می‌توان با چهار رشته سیم نیز ارسال و دریافت کرد.

کابل LAN با استفاده از سوکت RJ45 که سوکت کابل شبکه است پانچ می‌شود و با استفاده از همین سوکت به کارت شبکه دستگاه‌های مختلف متصل می‌شود. درواقع بر روی هر کارت شبکه‌ای یک پورت کابل LAN تعبیه شده است که کابل LAN با استفاده از همین پورت ورودی به کارت شبکه متصل می‌شود. و امکان ارسال و دریافت داده‌ها را برای کلاینت‌ها و سرورها در شبکه فراهم می‌کند.

  • انواع کابل LAN

همانطور که اشاره کردیم کابل شبکه به صورت کلی به سه دسته کابل کواکسیال، فیبرنوری و زوج به‌هم تابیده یا LAN تشکیل می‌شود. اما کابل LAN چطور؟ در ادامه به انواع کابل LAN اشاره خواهیم کرد.

  • کابل UTP

کابل UTP (Unshielded Twisted Pair) یا کابل بدون شیلد در شبکه‌های کامپیوتری مورد استفاده قرار می‌گیرد که دارای هیچ‌گونه نویزی نداشته باشند چراکه وظیفه شیلد از بین نویزهای داخلی و خارجی است.

  • کابل STP

کابل STP (Shielded Twisted Pair) یا شیلدار در جاهایی که نویز وجود دارد استفاده می‌شود تا شیلد موجب رفع نویزهای داخلی و خارجی در شبکه گردد و هیچ‌گونه اختلالی در شبکه رخ ندهد.

  • کابل FTP

کابل FTP (Foiled Twisted Pairs ) نوعی دیگر از کابل LAN است که به‌جای استفاده از شیلد در آن از فویل آلومینیومی استفاده می‌شود.

  • کابل SFTP

کابل SFTP (Shielded Foiled Twisted Pairs) نوعی کابل LAN است که در آن هم از فویل آلومینیومی و هم از شیلد استفاده می‌شود.

  • کابل SSTP

کابل SSTP (Shielded Shielded Twisted Pairs) آخرین نوع از کابل LAN است که در آن از دو عدد شیلد برای پیچیدن در دور رشته سیم‌ها استفاده شده است.

نظر شما چیست؟

به این مقاله امتیاز دهید:

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

مطالب مشابه

keyboard_arrow_up
question