تجهیزات اصلی برای راه‌اندازی شبکه (بخش سوم)
pending_actions
زمان مطالعه: 3 دقیقه
star_halfامتیاز
Rate this post

امتیاز خود را ثبت کنید

زمان مطالعه: 3 دقیقه

تجهیزات اصلی برای راه‌اندازی شبکه (بخش سوم)

در مقالات قبلی به طور کلی به مبحث شبکه‌های کامپیوتری و برخی از اصلی‌ترین اجزای مورد نیاز برای راه‌اندازی و پیاده‌سازی شبکه پرداختیم به‌گونه‌ای که کارت شبکه، انواع کارت شبکه، سرعت هر یک از کارت‌های شبکه، کابل شبکه، انواع کابل شبکه و انواع کابل شبکه LAN اشاره کردیم در ادامه این مقاله نیز به بیشتر به بررسی کابل شبکه LAN می‌پردازیم.

انواع کابل شبکه براساس سرعت و پهنای باند

علاوه‌بر انواع کابل شبکه و همچنین انواع کابل LAN، کابل شبکه از نظر سرعت و پهنای باند نیز دارای زیرمجموعه‌های متعددی می‌باشد که به کابل‌هایی که در این زیرمجموعه قرار می‌گیرند Cat گفته می‌شود که به ترتیب شماره‌بندی می‌شود مانند Cat 3، Cat 5 و … . البته لغت Cat مخفف Category به معنای دسته می‌باشد.

اگر بخواهیم کابل‌های شبکه را از نظر سرعت و پهنای باند به ترتیب مورد بررسی قرار دهیم باید بگوییم که کابل Cat 1 همان کابلی است که در تمامی تلفن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد که وظیفه آن تنها ارسال سیگنال صوتی می‌باشد به این معنا که داده و یا اطلاعاتی را ردوبدل نمی‌کند اما از کابل Cat 2 به بعد تمامی کابل‌ها به ردوبدل کردن داده‌ها و اطلاعات با سرعت و پهنای باند منحصربه‌فردی مشغول هستند که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

  • کابل Cat 3

کابل Cat 3  از نوع کابل LAN بدون شیلد و یا UTP است که حداکثر سرعت آن برابر با 10 مگابیت در ثانیه و حداکثر پهنای باند آن برابر با 16 مگاهرتز می‌باشد.

  • کابل Cat 5

این کابل نیز از نوع بدون شیلد است که حداکثر سرعت انتقال آن برابر با 100 مگابیت در ثانیه و حداکثر پهنای باند آن برابر با 100 مگاهرتز است.

  • کابل Cat 5e

نوع این کابل، بدون شیلد و یا UTP است که حداکثر سرعت انتقال آن برابر با 1000 مگابیت در ثانیه و حداکثر پهنای باند آن نیز برابر با 100 مگاهرتز می‌باشد.

  • کابل Cat 6

این نوع کابل هم به صورت بدون شیلد یعنی UTP و هم به صورت شیلدار یا STP وجود دارد که حداکثر سرعت انتقال آن برابر با 1000 مگابیت در ثانیه و حداکثر پهنای باند آن نیز برابر با 250 مگاهرتز در ثانیه است.

  • کابل Cat 6a

اما این کابل برخلاف کابل‌های Cat 3، Cat 5، Cat 5e از نوع شیلددار است که در شبکه‌های کامپیوتری مورد استفاده قرار می‌گیرد که دارای نویز باشند چراکه کابل شیلدار تمامی نویزهای داخلی و خارجی شبکه را به طور کامل از بین می‌رود و مانع از ایجاد اختلال در شبکه می‌شود. لازم است اشاره کنیم که حداکثر سرعت انتقال این کابل برابر با 10000 مگابیت در ثانیه است و حداکثر پهنای باند آن نیز برابر با 500 مگاهرتز می‌باشد.

  • کابل Cat 7

نوع این کابل با سایر کابل‌های LAN متفاوت است چراکه نوع آن SSTP است که مخفف Shielded Shielded Twisted Pairs می‌باشد. به این معنی که از دو عدد شیلد در دور رشته‌های سیم استفاده می‌شود. حداکثر سرعت انتقال این کابل برابر با 10000 مگابیت در ثانیه است و حداکثر پهنای باند آن نیز برابر با 600 مگاهرتز است.

 

همانطور که در بررسی هر کدام از کابل‌های شبکه که در بالا آن‌ها را بررسی کردیم متوجه شدید، تفاوت آن‌ها در نوع، میزان سرعت در انتقال داده و میزان پهنای باند بود. هر باری که یک کابل جدید معرفی می‌شود دارای سرعت بیشتری در انتقال داده‌ها و میزان پهنای باند بیشتری نسبت به کابل‌های قبلی است.

از این‌رو محققان روز به روز در حال تلاش هستند تا بتوانند کابلی را طراحی و تولید کنند که دارای میزان سرعت و پهنای باند بیشتری باشد. علاوه‌بر این لازم است اشاره کنیم که در هر بار طراحی و تولید یک کابل جدید میزان نویزپذیری آن نیز نسبت به کابل‌های قبلی نیز کاهش پیدا می‌کند .

برای مثال کابل Cat 6 نسبت به کابل Cat 5 هم دارای میزان سرعت بیشتری در انتقال داده‌ها است و هم دارای میزان پهنای باند بیشتری است و همچنین میزان نویزپذیری آن‌ نیز کمتر است چراکه رشته سیم‌های آن نسبت به رشته سیم‌های Cat 5 بیشتر به هم پیچیده شده‌اند تا میزان نویزپذیری آن‌ها نیز کمتر باشد.

نکته حائز اهمیتی که در زمینه استفاده از این نوع کابل‌ها در شبکه کامپیوتری وجود دارد این است که سرعت کابل شبکه‌ای که از آن در شبکه کامپیوتری استفاده می‌کنید باید با سرعت سایر تجهیزات مورد استفاده در شبکه شما متناسب باشد.

نظر شما چیست؟

به این مقاله امتیاز دهید:

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

مطالب مشابه

keyboard_arrow_up
question