بررسی مجازی‌سازی دسکتاپ با VDI (بخش اول)
pending_actions
زمان مطالعه: 3 دقیقه
star_halfامتیاز
Rate this post

امتیاز خود را ثبت کنید

زمان مطالعه: 3 دقیقه

بررسی مجازی‌سازی دسکتاپ با VDI (بخش اول)

امروزه با رشد و گسترش علوم کامپیوتر، کارمندان شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ که دارای شبکه گسترده‌ای می‌باشند به راحتی می‌توانند در هر مکان و زمانی که قرار دارند و با هر نوع دیوایسی که در اختیار دارند به انجام ادامه فعالیت‌های خود از طریق اتصال به دسکتاپ مجازی در سازمان مرتبط خود بپردازند.

کاربران چنین پیشرفت چشم‌گیری که با استفاده از آن می‌توانند به صورت دورکاری به انجام کارهای خود بپردازند را مدیون، تکنولوژی مجازی‌سازی هستند که در ادامه این مقاله به بررسی این تکنولوژی می‌پردازیم.

تعریف مجازی‌سازی دسکتاپ (VDI)

تکنولوژی مجازی‌سازی دسکتاپ و یا VDI که مخفف (Virtual Desktop Infrastructure)  می‌باشد به معنای زیر ساخت دسکتاپ مجازی است. درواقع VDI، یک تکنولوژی جدید در مبحث شبکه است که جهت مدیریت کاربران شبکه مطرح شده است.

VDI، امکانات متعددی را برای ادمین‌ها و یا مدیران شبکه فراهم می‌کند تا بتوانند عملیات زیرسازی دسکتاپ مجازی کاربران در شبکه را به بهترین شکل ممکن انجام دهند و تمامی آن‌ها را مدیریت کنند.

اگر بخواهیم مفهوم روش VDI و عملکرد این تکنولوژی را به شکل بهتری بیان کنیم باید بگوییم که VDI، موجب می‌شود وقتی کاربران یک شبکه در حال کار کردن با دسکتاپ مجازی و یا اصطلاحا ماشین مجازی خود هستند

فناوری VDI

همه برنامه‌ها و عملیات پردازشی که توسط آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد بر روی سرور مرکزی اجرا و نگهداری شود.اما سوال مهمی که در این زمینه ایجاد می‌شود این است که فناوری VDI، چگونه این کار را انجام می‌دهد؟

فناوری VDI جهت اجرا و نگهداری تمامی برنامه‌های کاربردی و عملیات پردازشی هر یک از کاربران شبکه بر روی سرور مرکزی، سیستم‌عامل‌های کامپیوترهای شخصی را از ماشین فیزیکی تفکیک می‌کند

و درنتیجه دسکتاپ مجازی که از این کار به وجود می‌آید را به جای اینکه بر روی هارد دیسک کامپیوتر کاربر ذخیره و نگهداری کند بر روی یک سرور مرکزی نگهداری می‌کند که این عملیات مزایای متعددی دارد.

برای مثال اگر داخل شبکه شرکت و یا سازمانی که در آن فعالیت دارید یکی از کامپیوترها از لحاظ سخت‌افزاری دچار مشکل شود و از میان کامپیوترهای شبکه کنار گذاشته شود هیچ‌گونه اطلاعات و داده‌ای از بین نمی‌رود

چراکه تمامی اطلاعات‎‌، داده‌ها و برنامه‌های کاربردی بر روی سرور مرکزی ذخیره و نگهداری می‌شود و تمامی کاربران شبکه از این اطلاعات، داده‌ها و برنامه‌هایی که بر روی سرور مرکزی قرار دارد استفاده می‌کنند.

حتی این تکنولوژی موجب می‌شود که کاربران از راه دور بدون داشتن هیچ‌گونه محدودیت مکانی و زمانی پس از پشت سر گذاشتن مراحل احراز هویت برای برقراری امنیت در شبکه به دسکتاپ مجازی خود متصل شوند و درنهایت از تمامی داده‌ها و اطلاعات سرور استفاده کنند.

چگونگی دسترسی کاربران شبکه به دسکتاپ مجازی

اما به نظر شما کاربران شبکه به چه شکل به دسکتاپ مجازی خود دسترسی پیدا می‌کنند و میتوانند از راه دور به تمامی اطلاعات و داده‌های موجود بر روی سرور دسترسی داشته باشند؟ تکنولوژی VDI دارای پروتکلی به نام PCoverIP می‌باشد که در اصل این پروتکل نقش اصلی در برقراری ارتباط کاربر با دسکتاپ مجازی‌اش را بازی می‌کند.

همانطور که اشاره کردیم فناوری VDI، مزایای متعددی دارد. با مزیت‌های قابل قبولی که این فناوری ارائه داده است ادمین‌های شبکه می‌توانند به راحتی شبکه را مدیریت کنند و همچنین کارایی و امنیت کامپیوترهای شخصی کاربران را نیز افزایش دهند.

بنابراین نمی‌توان گفت VDI، یک برنامه و یا حتی یک محصول است، جالب است که در برخی از مقالاتی که در برخی از وب‌سایت‌ها منتشر می‌شود، VDI را یک برنامه و یک محصول معرفی می‌کنند درحالی که VDI با چنین توسعه و گستردگی نمی‌تواند تنها یک نرم‌افزار و یا یک محصول باشد. بنابراین VDI یک تکنولوژی و یا یک فناوری است.

هدف اصلی از مطرح‌کردن چنین تکنولوژی، استفاده از خدمات مجازی‌سازی دسکتاپ به بهترین شکل ممکن است. به‌گونه‌ای که وقتی ادمین‌های شبکه از چنین تکنولوژی در شبکه سازمان و یا شرکت خود استفاده می‌کنند به طور کلی وابستگی شبکه به سخت‌افزار را قطع می‌کنند.

توجه داشته باشید که برای استفاده از چنین تکنولوژی در شبکه باید از نرم‌افزاری به نام VMware View 6.0 استفاده گردد اگر شما ادمین یک شبکه باشید مطمعنا نام این نرم‌افزار را شنیده‌اید و حتی از آن استفاده هم کرده‌اید.

در واقع این نرم‌افزار یک نرم‌افزار قدرتمند در زمینه پیاده‌سازی فناوری دسکتاپ مجازی می‌باشد که شما با استفاده از آن دیگر نیازی به سخت‌افزار آنچنانی ندارید از این‌رو هزینه‌های شبکه سازمان و یا شرکت شما به حد چشم‌گیری کاهش پیدا می‌کند.

نظر شما چیست؟

به این مقاله امتیاز دهید:

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

مطالب مشابه

keyboard_arrow_up
question