بررسی خدمات شبکه‌های کامپیوتری و انواع آن (بخش اول)
pending_actions
زمان مطالعه: 3 دقیقه
star_halfامتیاز
Rate this post

امتیاز خود را ثبت کنید

زمان مطالعه: 3 دقیقه

بررسی خدمات شبکه‌های کامپیوتری و انواع آن (بخش دوم)

در مقاله پیشین به ضرورت همکاری شرکت‌ها و سازمان‌ها با شرکت‌ها پشتیبان شبکه، خدمات پشتیبان شبکه اشاره کردیم و همچنین به بررسی کلی تکنولوژی مجازی‌سازی که یکی از خدمات شرکت‌های پشتیبان شبکه است اشاره کردیم در ادامه این مقاله انواع این تکنولوژی را به صورت کامل مورد بررسی قرار می‌دهیم.

  • انواع تکنولوژی مجازی‌سازی

در کل تکنولوژی مجازی‌سازی به 5 دسته کلی تقسیم می‌شود که شامل:

  • مجازی‌سازی سرور
  • مجازی‌سازی دسکتاپ
  • مجازی‌سازی نرم‌افزار
  • مجازی‌سازی Storage
  • مجازی‌سازی (Input/Output) یا I/O

می‌باشند که در ادامه به بررسی هر یک از این تکنولوژی‌های مجازی‌سازی می‌پردازیم.

  • مجازی‌سازی سرور

مجازی‌سازی سرور به دو دسته کلی: راه‌اندازی چندین سیستم‌عامل بر روی یک سرور و راه‌اندازی یک سیستم‌عامل بر روی چندین سرور می‌باشد. منظور از راه‌اندازی چندین سیستم‌عامل بر روی یک سرور این است که حافظه یک سرور فیزیکی به چند سرور مجازی پارتیشن‌بندی می‌شود و این امکان وجود دارد که بر روی هر سرور مجازی یک سیستم‌عامل نصب شود. از این‌رو با تکنولوژی مجازی‌سازی سرور این امکان وجود دارد که بتوان چندین سیستم‌عامل را با استفاده از این روش بر روی یک سرور فیزیکی راه‌اندازی کرد.

و اما دومین نوع تکنولوژی مجازی‌سازی که مختص راه‌اندازی یک سیستم‌عامل بر روی چند سرور می‌باشد بیشتر در سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد به‌گونه‌ای که یک سیستم‌عامل از چندین سرور مجازی استفاده می‌کند تا قدرت بالایی برای پردازش داشته باشد. برای مثال چند CPU به سیستم‌عامل اختصاص داده می‌شود تا قدرت پردازش آن بالا باشد و بتواند خیلی سریع اجرا شود.

  • مجازی‌سازی دسکتاپ

یکی از انواع مجازی‌سازی که دارای مزایا و قابلیت‌های بسیار زیادی می‌باشد، تکنولوژی مجازی‌سازی دسکتاپ است. مهم‌ترین مزایای مجازی‌سازی دسکتاپ حفظ و نگهداری اطلاعات و داده‌های شبکه، کاهش استفاده از منابع نرم‌افزاری و فراهم‌کردن امکان کار کارمندان در هر مکان و زمانی با استفاده از هر نوع دیوایسی می‌باشد.

مجازی‌سازی دسکتاپ به معنای ساده، یعنی راه‌اندازی دسکتاپ مجازی برای هر یک از کارمندان شرکت. کارمندان شرکت با استفاده از دسکتاپ مجازی می‌توانند در هر مکان و زمانی و با استفاده از هر نوع دیوایسی که در دسترس دارند مانند لپ‌تاپ، کامپیوتر، تلفن‌همراه هوشند، تبلت و … پس از ورود نام کاربری و رمز عبور و گذراندن مراحل احراز هویت وارد دسکتاپ مجازی خود شوند و ادامه کار و فعالیت خود را دنبال کنند.

از این‌رو تکنولوژی مجازی‌سازی دسکتاپ توانسته است کمک چشم‌گیری به علم فناوری‌ اطلاعات بکند به‌گونه‌ای که امکان دورکاری کارمندان زیادی را فراهم کرده است که بدون هیچ‌گونه محدودیت مکانی و زمانی به راحتی ‌می‌توانند وظایف خود را انجام دهند.

از طرفی تمامی داده‌ها و اطلاعات کاربران بر روی سرور در شبکه ذخیره می‌شود بنابراین دیگر نیازی نیست بر روی هر یک از سیستم‌ها در شبکه به صورت جداگانه نرم‌افزارهای کاربردی نصب گردد چراکه تمامی نرم‌افزارهای کاربردی بر روی سرور نصب می‌شود و تمامی داده‌ها و اطلاعات هر یک از سیستم‌ها نیز بر روی سرور ذخیره می‌گردد

سرور Remote

از این‌رو هر کاربری که از دسکتاپ مجازی استفاده می‌کند به سرور Remote می‌شود و از تمامی نرم‌افزارهای کاربردی آن استفاده کرده و داده‌ها و اطلاعات خود را بر روی آن ذخیره می‌کند تا درصورت نیاز از همان داده‌ها و اطلاعات که بر روی سرور قرار دارند استفاده کند. این روش یک مزیت بزرگ دارد و آن هم حفظ اطلاعات، داده‌ها و برنامه‌های کاربردی می‌باشد.

چراکه در گذشته بر روی هر سیستمی به صورت جداگانه نرم‌افزارهای زیادی نصب می‌شد و داده‌ها و اطلاعات آن بر روی همان سیستم ذخیره می‌شد و درصورتی که مشکلی برای آن سیستم پیش می‌آمد ممکن بود نرم‌افزارهای کاربردی و داده‌ها و اطلاعات آن از بین بروند اما اکنون با تکنولوژی مجازی‌سازی دسکتاپ تمامی داده‌ها و نرم‌افزارهای کاربردی تنها بر روی سرور قرار می‌گیرند و سایر سیستم‌ها نیز برای استفاده از آن‌ها باید به سرور ریموت شوند.

از این‌رو با خراب شدن هر یک از سیستم‌های شبکه هیچ مشکلی برای برنامه‌های کاربردی و داده‌ها ایجاد نخواهد شد و از بین نمی‌روند. از اطلاعات و برنامه‌های کاربردی بر روی سرور نیز نسخه پشتیبان و یا بک‌آپ گرفته می‌شود تا در صورت ایجاد مشکلی برای سرور یک بک‌آپ از تمامی اطلاعات آن در دسترس باشد و بتواند از آن استفاده کرد.

در مقاله بعدی به انواع دیگر تکنولوژی مجازی‌سازی شبکه‌های کامپیوتری شامل: مجازی‌سازی نرم‌افزار، مجازی‌سازی Storage و مجازی‌سازی I/O اشاره خواهیم کرد.

نظر شما چیست؟

به این مقاله امتیاز دهید:

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

مطالب مشابه

keyboard_arrow_up
question