بررسی اجزای VMware NSX (بخش دوم)
pending_actions
زمان مطالعه: 3 دقیقه
star_halfامتیاز
Rate this post

امتیاز خود را ثبت کنید

زمان مطالعه: 3 دقیقه

بررسی اجزای VMware NSX (بخش دوم)

در بخش اول از این مقاله به بررسی نحوه طراحی پلتفرم VMware NSX، توسط کمپانی VMware، عملکردها، وظایف و همچنین اجزای این پلتفرم پرداختیم. در ادامه این مقاله هر یک از اجزای پلتفرم VMware NSX که شامل: Cloud Consumption، Management Plane، Control Plane و Data Plane می‌باشند را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

  • Cloud Consumption

نام کامل Cloud Consumption که شامل: Cloud Management Platform یا CMP است براساس گفته‌های کمپانی VMware که تولید‌کننده پلتفرم VMware NSX می‌باشد، جزء اصلی این پلتفرم به شمار نمی‌رود اما به دلیل اینکه با استفاده از این جزء می‌توان به REST API‌ها به صورت مجازی دسترسی پیدا کرد و تمامی CMP‌ها را یکپارچه کرد، این جزء یکی از اجزای مهم پلتفرم VMware NSX تلقی می‌شود.

البته این تنها کاربرد CMP نمی‌باشد چراکه کمپانی VMware اعلام کرده است که با استفاده از این جزء می‌توان به راحتی و بدون هیچ وقفه‌ای به تمامی ماژول‌های پلتفرم VMware NSX دسترسی پیدا کرد.

  • Management Plane

برخلاف CMP که یکی از اجزای اصلی پلتفرم Management Plane به شمار نمی‌رود این جزء یکی از اجزای اصلی آن است. وظیفه و عملکرد اصلی این جزء این است که امکان مدیریت متمرکز را در شبکه فراهم می‌کند بنابراین اگر مدیران شبکه با استفاده از پلتفرم VMware NSX به راحتی می‌توانند بر شبکه شرکت و یا سازمان خود مدیریت متمرکزی داشته باشند به دلیل جزء Management Plane در پلتفرم VMware NSX است.

Management Plane برای اینکه بتواند امکان مدیریت متمرکز بر روی شبکه را برای مدیران شبکه فراهم کند تا بخشی به نام Single point of configuration می‌باشد که درواقع NSX Manager با ارتباط با این بخش امکان مدیریت متمرکز را فراهم می‌کند. درواقع NSX Manager مانند یک ماشین مجازی است که در vCenter اجرا می‌شود که برای راه‌اندازی آن نیز از OVF installation استفاده کرد.

کمپانی VMware اعلام کرده است که برای هر vCenter تنها می‌توان یک NSX Manager داشت. اما اگر چندین vCenter در شبکه داشته باشید که برای هر یک از آن‌ها از یک NSX Manager استفاده کنید با برقراری ارتباط بین vCenter‌ها در شبکه می‌توانید محیطی ایجاد کنید که به آن محیط Cross vCenter گفته می‌شود. توجه داشته باشید که در صورت ایجاد چنین محیطی در شبکه در کنار استفاده از هر یک NSX Manager برای هر vCenter از یک NSX Manager اصلی نیز استفاده می‌کنند

چراکه ارتباطات خیلی گسترده می‌شود و برای مدیریت بهتر در کنار هر NSX Manager برای هر vCenter، از یک NSX Manager اصلی برای محیط Cross vCenter استفاده می‌شود. وظیفه NSX Manager اصلی در شبکه مدیریت سوییچ‌ها، مسیریاب‌ها و Firewall‌ها در شبکه می‌باشد البته وظایف NSX Manager تنها به این گزینه‌ها محدود نمی‌شود چراکه NSX Manager سرویس‌های شبکه را که در سطح محلی به هر یک از vCenter‌ها اختصاص پیدا می‌کنند نیز مدیریت و کنترل می‌کند.

  • Control Plane

و اما سومین جزء از پلتفرم VMware NSX، Control Plane است که از NSX Controller Cluster به وجود آمده است. درواقع Control Plane یک سیستم مدیریتی است که سوییچ‌ها و مسیریاب‌ها را مدیریت و بررسی می‌کند. ویژگی جالبی که این جزء دارد این است که درصورت خراب شدن به هیچ‌وجه جریان ترافیک عبوری در شبکه را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد.

همانطور که اشاره کردیم Control Plane از NSX Controller Cluster به وجود آمده است. وظیفه NSX Controller Cluster این است که اطلاعات شبکه را به هاست‌ها ارسال می‌کند. درواقع می‌توان گفت NSX Controller Cluster مهم‌ترین وظیفه را در پلتفرم VMware NSX برعهده دارد چراکه اگر این جزء اطلاعات اشتباهی به سمت هاست‌ها ارسال کند در شبکه موجب ایجاد تداخل می‌شود حتی در برخی از مواقع می‌تواند شبکه را به طور کامل از کار بیاندازد.

البته کمپانی VMware مانند تمامی راهکارهای بی‌نظیری که برای حل مشکلات متعدد در شبکه مطرح کرده است برای این مسئله نیز، ساده‌ترین روش افزونگی در شبکه یعنی Redundancy را ارائه داده است که موجب می‌شود به جای ایجاد یک NSX Controller Cluster در شبکه سه NSX Controller Cluster در شبکه ایجاد شود تا از ارسال اطلاعات اشتباه و خرابی در شبکه جلوگیری گردد.

  • Data Plane

این جزء از پلتفرم VMware NSX براساس NSX vSwitch طراحی و پیاده‌سازی شده است که براساس VDS و یا vSphere Distributed Switch کار می‌کند. به‌گونه‌ای که هسته‌ پلتفرم VMware NSX به عنوان فایل‌های تنظیمات و اسکریپت‌های نصب در VIB گنجانده شده است که درنهایت پس از اتمام عملیات نصب با هسته  vSphereاجرا می‌شود.

نظر شما چیست؟

به این مقاله امتیاز دهید:

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

مطالب مشابه

keyboard_arrow_up
question