بررسی اجزای VMware NSX (بخش اول)
pending_actions
زمان مطالعه: 3 دقیقه
star_halfامتیاز
Rate this post

امتیاز خود را ثبت کنید

زمان مطالعه: 3 دقیقه

بررسی اجزای VMware NSX (بخش اول)

در سال‌های اخیر مجازی‌سازی شبکه آنقدر پیشرفت کرده است که امروزه بر خلاف گذشته که وقفه‌های زیادی در شبکه رخ می‌داد به راحتی بتوان با سرعت فوق‌العاده بالایی یک ماشین مجازی را از یک سرور به یک سرور دیگر انتقال داد .

همچنین با استفاده از تکنولوژی مجازی‌سازی شبکه می‌توان وضعیت یک ماشین مجازی را ذخیره کرد تا اگر دچرا خرابی شد بتوان با سرعت بالایی آن را بازیابی کرد. از این‌رو بهره‌وری به میزان چشم‌گیری افزایش پیدا کرده است و راندمان کاری نیز بیشتر شده است.

اما تمامی اتفاقات مثبت در شبکه‌های کامپیوتری را مدیون مجازی‌سازی شبکه و پلتفرم‌های آن هستیم. به‌گونه‌ای که اکثر امروزه اکثر شرکت‌ها و یا سازمان‌های کوچک و بزرگ از این تکنولوژی استفاده می‌کنند.

با استقبال زیادی که شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ از مبحث مجازی‌سازی شبکه داشتند، کمپانی VMware که فعال‌ترین و پیشروترین کمپانی در این زمینه است پلتفرم SDN را ارائه داد اما بعد از این پلتفرم پی برد که دیتاسنترها در شبکه دارای مسائل و مشکلات زیادی هستند

از این‌رو برای اینکه بتواند در این حوزه گسترشی انجام دهد و مشکلات دیتاسنترها را به طور کلی برطرف کند پلتفرم بی‌نظیر VMware NSX را ارائه داد که این پلتفرم با عملکرد منطقی خود توانست مشکلات امنیتی و عدم انعطاف دیتاسنترها را به کلی برطرف کند و با تمامی ویژگی‌ها و مزیت‌هایی که داشت توانست در مجازی‌سازی شبکه غوغا کند.

VMware NSX چیست ؟

درواقع VMware NSX یک سیستم مدیریت شبکه است که در قالب یک شبکه نرم‌افزار محور ارائه شده شده است. در کل سیستم مدیریت شبکه به دو دسته شامل: سطح مدیریتی و همچنین سطح ارسال داده تقسیم می‌شود. به‌گونه‌ای که سطح مدیریتی وظیفه مدیریت و کنترل شبکه را برعهده دارد درصورتی که بخش ارسال داده کنترل هدایت ترافیک را برعهده دارد.

کمپانی VMware برای راه‌اندازی VMware NSX از دو تکنولوژی SDN و NFV استفاده کرده است. که هر دو این تکنولوژی‌ها موجب ایجاد حوزه جدیدی در شبکه شدند برای مثال مدیران با تکنولوژی SDN می‌توانستند بر شبکه متمرکز باشند و با استفاده از NFV می‌توانستند المان‌ها و یا دستگاه‌های سخت‌افزاری در شبکه را به صورت مجزا پیاده‌ساز کنند.

اما از آن‌جایی که کمپاین VMware برای طراحی و پیاده‌سازی پلتفرم VMware NSX از هر دو تکنولوژی SDN و NFV استفاده کرده است می‌توان گفت که این پلتفرم دربردارنده هر دوی این تکنولوژی‌ها می‌باشد. به‌گونه‌ای که تمامی مزیت‌ها و ویژگی‌های هر دو فناوری در این پلتفرم وجود دارد.

فواید راه‌اندازی VMware NSX

راه‌اندازی VMware NSX موجب می‌شود ایجاد و مدیریت شبکه‎های مجازی برای مدیران شبکه از سهولت خاصی برخوردار باشد. درواقع وظیفه اصلی این پلتفرم ایجاد و مدیریت شبکه‌های مجازی است. به‌گونه‌ای که با استفاده از این پلتفرم می‌توان یک شبکه مجازی را ایجاد، حذف و همچنین بازیابی کرد.

تمام این عملیات‌ها که با راه‌اندازی VMware NSX بر روی شبکه اعمال می‌شود مبنی بر ویژگی‌ها و مزایای این پلتفرم است چراکه می‌توان با انعطاف‌پذیری بالایی و همچنین در کمترین زمان یک شبکه مجازی را پیاده‌سازی کرد و درنهایت با استفاده از این پلتفرم آن را مدیریت کرد.

علاوه‌بر این با راه‌اندازی VMware NSX می‌توان یک مسیر جدید در شبکه پیاده‌سازی کرد و یا برخی از مسیرهای موجود در شبکه را حذف کرد و حتی می‌توان از آن‌ها لینک پشتیبان تهیه کرد. درواقع تکنولوژی VMware NSX مقرون‌به‌صرفه‌ترین گزینه برای ایجاد و مدیریت شبکه‌های مجازی می‌باشد

که می‌توان از آن استفاده کرد چراکه پلتفرم VMware NSX برای پیاده‌سازی یک مرکز داده مبتنی بر نرم‌افزار تنها از سخت‌افزار فعلی که در شبکه شرکت و یا سازمان خود دارید استفاده می‌کند و آنطور نیست که شما برای راه‌اندازیه VMware NSX مجبور باشید هزینه‌های زیادی را متقبل شوید از این‌رو به راحتی می‌توانید از آن استفاده کنید و بدون صرف هزینه بالا آن را در شبکه پیاده‌سازی کنید.

نسخه های VMware NSX

کمپانی VMware در حال حاضر دو نسخه از پلتفرم VMware NSX را طراحی و منتشر کرده است که این دو نسخه شامل: VMware NSX for vSphere و VMware NSX Multi-Hypervisor می‌باشند.

همانطور که از نام هر یک از این نسخه‌ها مشخص است اولین نسخه برای محیط vSphere طراحی و پیاد‌سازی شده است اما دومین نسخه برای محیط‌های ابری مناسب می‌باشد مانند Cloud . در ادامه شما را با تمامی اجزای پلتفرم VMware NSX به طور کامل آشنا می‌کنیم چراکه آشنایی با اجزای تشکیل‌دهنده این پلتفرم در نحوه راه‌اندازی آن نقش موثری داردو

اجزای پلتفرم VMware NSX

  • Cloud Consumption
  • Management Plane
  • Control Plane
  • Data Plane

 

نظر شما چیست؟

به این مقاله امتیاز دهید:

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

مطالب مشابه

keyboard_arrow_up
question