بررسی تخصصی Dell XPS 13 – زیگورات تکنولوژی

بررسي تخصصي Dell XPS 13
pending_actions
زمان مطالعه: 5 دقیقه
star_halfامتیاز
Rate this post

امتیاز خود را ثبت کنید

زمان مطالعه: 5 دقیقه

بررسی تخصصی Dell XPS 13

در بررسی تخصصی Dell XPS 13 متوجه شدیم Dell در ساخت سری جدید XPS 13 دقت فراوانی صرف کرده و آن را به بهترین شکل ممکن ساخته است. صفحه نمایش لمسی QHD+; نسل هفتم پردازنده های اینتل و رنگ رزگلد; البته این رنگ به علت تولید خاص برای این سری از لپتاپ ها کمی گران تر خواهد بود.

نکات مثبت:

– پردازنده Kaby Lake اینتل

– صفحه نمایش ١١ اینچی با کیفیت QHD+

نکات منفی:

– پردازنده گرافیکی نسبت به مدل سال قبل تغییری نکرده است

– گران بودن رنگ رزگلد

می توان گفت دل با معرفی مدل امسال XPS 13 و معرفی رنگ رزگلد برای آن از اولترا بوک ١٣ اینچی قدرتمند اپل الگو برداری کرده است. البته سری XPS بسیار ارزان تر از مک بوک ایر ها خواهند بودولی تیم طراحی اپل هنوز هم می تواند از این لپتاپ درس هایی بگیرد. به عنوان مثال صفحه نمایش Infinity Edge که تقریبا حاشیه کنار صفحه نمایش را از بین برده است، یکی از آن هاست. یا صفحه نمایش لمسی QHD+ با رزولوشن فوق العاده ٣٢٠٠*١٨٠٠; این ها تنها دو تا از ویژگی هایی هستند که لپتاپ امسال دل با آن ها عرضه خواهد شد.

هم چنین مدل های ٢٠١۶ سری لپتاپ های XPS 13 با همه پردازنده های Kaby Lake اینتل عرضه خواهند شد.

قطعا این لپتاپ رقیب بزرگی برای مک بوک خواهد بود.

طراحی

سری XPS 13 نازک تر و زیباتر از مدل XPS 15 است. مدل غیر لمسی آن دارای ابعاد ٠/٣٣*١١/٩٨*٧/٨ اینچ ( معادل با ٩*٣٠۴*٢٠٠ میلی متر) است ولی مدل لمسی آن کمی بزرگتر است و اندازه آن ٠/۶*١١/٩٨*٧/٨ اینچ (معادل با ١۵*٣٠۴*٢٠٠ میلی متر) می باشد.

با اختلاف حدود نیم اینچ; XPS 13 کوچک ترین لپتاپ جهان است. البته کوچک ترین و نه نازک ترین. HP Spectre نازک ترین لپتاپ با قطر ١٠/۴ میلی متر است. هم چنین XPS 13 با وزن ١/٢ کیلوگرم به قدری سبک خواهد بود که میتوان آن را همه جا به همراه داشت و حتی حس نکنید همراهتان است. (البته توصیه می شود از محافظ برای بدنه و صفحه نمایشگر این دستگاه استفاده کنید.)

صفحه نمایش

صفحه نمایش جدید دل با نام Infinity Edge بر روی این لپتاپ تعبیه شده است. تصویر تا نزدیک لبه های صفحه ی جلویی لپتاپ ادامه دارد و یک رشته پلاستیک به قطر ۵/٢ میلی متر آن را از حاشیه صفحه نمایش جدا می کند.

XPS 13 به همراه یک صفحه نمایش QHD+ با رزولوشن فوق العاده ٣٢٠٠*١٨٠٠ عرضه شده است; این صفحه نمایش ٢/۵ برابر بیشتر از یک صفحه نمایش FullHD پیکسل ها را نمایش می دهد و همه این ویژگی ها این امکان را به این نمایشگر ها می دهد تا از نظر کیفیت پخش تصویر با تلویزیون های LED و LCD موجود در بازار برابری کند.

البته اگر لمسی بودن صفحه نمایش مد نظر شما نیست یک مدل از این لپتاپ; با صفحه نمایش FullHD و با رزولوشن ١٩٢٠*١٠٨٠ و از نوع نمایشگر های Infinity Edge دل عرضه شده است.

پورت ها

با نگاهی به پورت ها; در می یابیم که دل روند اپل را در کم کردن تعداد پورت ها پیش گرفته است. تنها ٢ پورت USB 3.0 ، یک درگاه کارت حافظه، یک جک هدفون; یک درگاه قفل و یک پورت USB-C Thunderbolt 3 روی این لپتاپ تعبیه شده اند. این ترکیب پورت ها بسیار آشناست و در مک بوک ایر سال گذشته اپل هم استفاده شد. البته تنها تفاوت آن است که Dell XPS 13 از Tunderbolt 3 برای انتقال سریع تر اطلاعات با سرعتی در حدود ١٠ گیگابایت در ثانیه استفاده می کند.

کیبورد

کیبورد این لپتاپ نور پس زمینه دارد و فضای پایینی کیبورد برای استراحت دست از جنس فیبر کربن است. هم چنین تاچ پد دقت بالایی دارد و دکمه ها به خوبی در جای خود قرار گرفته اند. تاچ پد نیز بر خلاف دیگر لپتاپ های ١٣ اینچی به اندازه کافی برای مانور دادن بزرگ است.

وب کم

آخرین مورد وب کم این لپتاپ با کیفیت HD است که دل آن را در گوشه سمت راست پایین لپتاپ قرار داده است. البته که این جانمایی کمی عجیب غریب است به طوری که انگار تیم طراحی دل همه چیز را فدای زیبایی و باریکی حاشیه بالایی صفحه نمایش کرده است.

عملکرد و مشخصات فنی

بدنه این لپتاپ بسیار زیباست ولی ارتباطی میان استفاده از فیبر کربن در صفحه زیرین کیبورد و عملکرد این لپتاپ در استفاده از نرم افزار هایی مثل فتوشاپ و پریمیر وجود ندارد.

به همین علت XPS 13 از نسل هفتم پردازنده های Kaby Lake شرکت اینتل استفاده می کند – پردازنده Intel Core i3 7100U که دارای ٣ مگابایت حافظه کش و فرکانس ٢/۴ گیگاهرتز می باشد، پردازنده Intel Core i5 7200U که دارای ٣ مگابایت حافظه کش و فرکانس ٣/١ گیگاهرتز است و پردازنده Intel Core i7 7500U که دارای ۴ مگابایت حافظه کش و فرکانس ٣/۵ گیگاهرتز می باشد؛ از جمله این پردازنده ها اند.

حافظه رم نیز ۴ گیگابایت، ٨ گیگابایت و ١۶ گیگابایت از نوع دو کاناله و DDR3 با فرکانس ١٨۶۶ مگا هرتز است. حافظه داخلی دستگاه هم از بین ١٢٨ گیگابایت، ٢۵۶ گیگابایت، ۵١٢ گیگابایت و ١ ترابایت حافظه خشک SSD قابل انتخاب است.( اگر نمی توانید تصمیم بگیرید کدام لپتاپ مناسب شماست، احتمالا ۵١٢ گیگابایت حافظه داخلی و ٨ گیگابایت رم برای شما کافی خواهد بود و تا سه الی چهار سال آینده پاسخگوی نیاز شماست)

گرافیک

گرافیک نقطه ضعف XPS 13 است; اگر می خواهید کاری بیشتر از انجام بازی های سبک با آن انجام دهید; باید دنبال لپتاپ دیگری باشید. البته پردازنده های سری Kaby Lake اینتل امکانات خوبی را به همراه می آورد; ولی پردازنده گرافیکی HD Graphics 620 حرف زیادی برای گفتن نخواهد داشت.

تاکنون اجرای هر برنامه ای بر روی ویندوز ١٠ و با صفحه نمایش QHD+ بسیار زیبا بوده است; بیشتر ورژن های XPS 13 هم با ویندوز ١٠ عرضه می شوند ولی دل یک نسخه مخصوص توسعه دهنده ها عرضه کرده است که Ubuntu 16.04 LTS جایگزین ویندوز شده است و البته ۵٠ دلار ارزان تر خواهد بود. این یک پیشنهاد خوب برای دانشجویان علوم کامپیوتر و کسانی که در استارتاپ ها مشغول به کارند می باشد و صرفه جویی خوبی برای این افراد خواهد بود.

شبکه

آخرین بخش از مشخصات فنی XPS 13 به کارت شبکه وایرلس Killer 1535 Wireless-AC 2*2 اختصاص دارد; این کارت شبکه از بلوتوث ۴/١ پشتیبانی می کند و تقویت کننده سیگنال ۵ گیگاهرتزی دارد که عملکرد دستگاه را در فاصله های دور از منبع وایرلس بهبود می بخشد و سرعت آن را تا ٨۶٧ مگابیت بر ثانیه افزایش می دهد.

با همه این امکانات و صفحه نمایش بسیار عالی به نظر می رسد XPS 13 عمر باتری زیادی نداشته باشد. در مورد مدل های ٢٠١۶ این دستگاه دل ادعا می کند در مدل های با صفحه نمایش FullHD تا ٢٢ ساعت کاربری و در مدل های با صفحه نمایش QuadHD+ تا ١٣ ساعت کاربری را می توان انتظار داشت.

قیمت

تاکنون راجع به قیمت این محصول صحبتی نکرده ایم; نسخه نقره ای رنگ این لپتاپ با قیمت پایه ٧٩٩ دلار عرضه شده است. این در حالی است که نسخه رزگلد این لپتاپ با قیمت پایه ١١۴٩ دلار به بازار آمده است.

نشخه رزگلد تفاوت هایی در ساختار بدنه با بقیه مدل ها دارد; ولی قیمت آن از بیشتر اولترا بوک های موجود در بازار بیشتر است.

رنگ های آن بسیار زیبا و چشم نوازند ولی آیا این زیبایی ٣۵٠ دلار می ارزد؟

ولی قیمت ٧٩٩ دلاری بسیار مناسب است.

به لطف سخت افزار مناسب و پردازنده های قوی این لپتاپ مناسب کارهای معمول از جمله وب گردی است. با توجه به هماهنگی سخت افزار های استفاده شده در XPS 13 پیش بینی می شود این لپتاپ تا چند سال آینده بدون هر گونه کند شدنی به کار خود ادامه دهد. (البته واضح است در عمل هم باید این مسائل دیده شوند.)

بررسی نهایی

Dell XPS 13 با صفحه نمایش QHD+ ١٣ اینچی فوق العاده اش; قدم جدیدی در عرصه ی طراحی لپتاپ هاست و انتظار ها از سری XPS را برآورده کرده است.

تفاوت های مدل امسال با سال قبل را; میتوان در رنگ زیبا (و البته گران قیمت) رزگلد و قدرت پردازش خلاصه کرد; ولی در باقی موارد تفاوت چندانی با مدل سال قبل ندارد.

منبع

نظر شما چیست؟

به این مقاله امتیاز دهید:

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

مطالب مشابه

keyboard_arrow_up
question