آموزش کامل نحوه ساخت ماشین مجازی در VMware
pending_actions
زمان مطالعه: 3 دقیقه
star_halfامتیاز
Rate this post

امتیاز خود را ثبت کنید

زمان مطالعه: 3 دقیقه

آموزش کامل نحوه ساخت ماشین مجازی در VMware

اگر شما یک مدیر شبکه با سابقه کاری بالا باشید مطمعنا می‌دانید که در گذشته چه مسائل و دغدغه‌هایی در فناوری اطلاعات وجود داشت، به‌گونه‌ای که داشتن شبکه برای یک شرکت یا سازمان مقوله کاملا پر هزینه‌ای محسوب می‌شد.

اما امروزه با مطرح شدن تکنولوژی مجازی‌سازی می‌توان منابع سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در شبکه را اشتراک‌گذاری کرد و به همان منابع اکتفا کرد. البته این مسئله تنها یکی از مزیت‌های این تکنولوژی است که به آن اشاره کردیم.

جهت پیاده‌سازی این تکنولوژی در شبکه برای کاهش هزینه‌ها و افزایش راندمان کاری می‌توان از نرم‌افزارها و راهکارهای متعددی استفاده کرد که یکی از این نرم‌افزارهای فوق‌العاده مطرح و محبوب، نرم‌افزار VMware می‌باشد. درواقع نرم‌افزار VMware یک نرم‌افزار گسترده است که توسط کمپانی VMware جهت پیاده‌سازی تکنولوژی مجازی‌سازی در شبکه طراحی و پیاده‌سازی شده است.

این نرم‌افزار در دو نسخه طراحی و پیاده‌سازی شده است که این دو نسخه شامل: VMware Workstation و VMware ESXi Server هستند. نسخه VMware Workstation جهت نصب و راه‌اندازی بر روی کامپیوترهای دسکتاپ طراحی شده است و نسخه VMware ESXi Server نیز همانطور که از نامش پیداست جهت نصب و راه‌اندازی بر روی سرور طراحی و تولید شده است.

ویژگی های نسخه‌های نرم‌افزار VMware

هر یک از این نسخه‌های نرم‌افزار VMware دارای ویژگی‌هایی می‌باشند برای مثال نسخه VMware ESXi Server به صورت مستقیم بر روی سرور نصب می‌شود و به سیستم‌عاملی که رابط بین این نرم‌افزار و سخت‌افزار باشد نیازی ندارد درصورتی که نسخه VMware Workstation به یک سیستم‌عامل به عنوان رابط آن با سخت‌افزار نیاز دارد از این‌رو حتما باید بر روی یک سیستم‌عامل نصب گردد.

در مقالات پیشین به طور کامل نحوه نصب و راه‌اندازی نرم‌افزار VMware نسخه VMware Workstation را مورد بررسی قرار دادیم اما در ادامه این مقاله قصد داریم به چگونگی ساخت یک ماشین‌ مجازی در VMware Workstation بپردازیم. بنابراین ادامه این مقاله را دنبال کنید تا پس از نصب VMware Workstation بتوانید به راحتی یک ماشین مجازی را بر روی آن بسازید.

شروع ساخت ماشین مجازی در VMware Workstation

پس از اینکه موفق شدید نرم‌افزار VMware Workstation را نصب کنید نوبت به ساخت ماشین مجازی در آن می‌رسد، در صفحه اصلی این نرم‌افزار و یا همان صفحه Home، گزینه‌ای به نام Create A New Virtual Machine را مشاهده خواهید کرد

که این گزینه به معنای ساخت یک ماشین مجازی جدید می‌باشد. البته از راه‌های دیگری نیز می‌توانید به این گزینه دسترسی داشته باشید برای مثال می‌توانید با استفاده از کلید‌های Ctrl+N و یا از طریق منوی File و انتخاب گزینه New Virtual machine به این گزینه دسترسی پیدا کنید و درنهایت با کلیک بر روی آن فرایند ساخت  ماشین مجازی را آغاز کنید.

پس از آغاز فرایند ساخت ماشین مجازی با یک پنجره که تایتل آن ” Welcome to the New Virtual Machine Wizard ” می‌باشد روبه‌رو می‌شوید که در این پنجره دو گزینه در پیش روی شما قرار دارد که این دو گزینه شامل: Typical و Custom می‌باشد. درصورتی که بر روی گزینه Typical کلیک کنید فرایند ساخت ماشین مجازی همراه با تنظیمات پیش‌فرضی که در نظر گرفته می‌شود به اتمام می‌رسد

اما درصورتی که بر روی گزینه Custom کلیک کنید می‌توانید تنظیمات اختصاصی را بر روی ماشین مجازی خود اعمال کنید. ما فرض را بر این می‌زاریم که شما گزینه Custom  را انتخاب می‌کنید تا تنظیمات را به صورت دستی بر روی ماشین مجازی در حال ساخت اعمال کنید. بنابراین بعد از اینکه گزینه Custom را انتخاب کردید باید بر روی گزینه Next کلیک کنید.

پنجره بعدی که به شما نمایش داده می‌شود دارای تایتل ” Choose The virtual Machine Compatibility ” می‌باشد. همانطور که از نام تایتل این پنجره کاملا مشخص است شما باید در این پنجره نوع ماشین مجازی که قصد ساخت آن را دارید را مشخص کنید و سپس بر روی گزینه Next کلیک کنید.

آدرس سیستم عامل

پنجره بعدی که نمایش داده می‌شود، پنجره ” Guest Operating System Installation ” است. در این پنجره باید آدرس سیستم‌عاملی که قصد دارید بر روی ماشین مجازیتان نصب شود را بدهید که برای این کار سه روش در این پنجره تعریف شده است که این سه روش شامل: Installation Disk، Installer Disk Image File و  I Will Install Operating System Latter می‌باشد.

گزینه اول یعنی گزینه Installation Disk این امکان را برای شما فراهم می‌کند که سی‌دی سیستم‌عامل مورد نظر را در DVD Drive سیستم خود قرار دهید و از این طریق آدرس سیستم‌عاملی که قرار است بر روی ماشین‌ مجازی نصب شود را بدهید.

گزینه دوم یعنی گزینه Installer Disk Image File این امکان را می‌دهد که اگر از سیستم‌عامل خود یک فایل ISO تهیه کرده‌اید آدرس آن را در این قسمت قرار دهید و درنهایت گزینه  I Will Install Operating System Latter انتخاب آدرس سیستم‌عاملی که قرار است بر روی ماشین مجازی نصب گردد را به بعدا موکول می‌کند به‌گونه‌ای که با انتخاب گزینه، دو گزینه قبلی غیرفعال می‌شوند و فعلا نیازی نیست آدرسی وارد کنید تا بعدا که مجددا از شما آدرس محل قرارگیری سیستم‌عامل را می‌خواهد.

نظر شما چیست؟

به این مقاله امتیاز دهید:

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

مطالب مشابه

keyboard_arrow_up
question