آشنایی با VMware NSX و ویژگی‌ها آن
pending_actions
زمان مطالعه: 3 دقیقه
star_halfامتیاز
Rate this post

امتیاز خود را ثبت کنید

زمان مطالعه: 3 دقیقه

آشنایی با VMware NSX و ویژگی‌ها آن

یکی از تکنولوژی‌هایی که به‌تازگی وارد علم کامپیوتر شده است، تکنولوژی مجازی‌سازی می‌باشد. همانطور که در مقالات قبلی به صورت کامل به بررسی این تکنولوژی پرداختیم می‌دانید که تکنولوژی مجازی‌سازی دارای انواع متعددی می‌باشد که یکی از انواع آن، تکنولوژی مجازی‌سازی شبکه است.

درواقع تکنولوژی مجازی‌سازی شبکه موجب می‌شود چندین بخش مجزا شده در شبکه توسط یک بخش فیزیکی بین تمامی کاربران شبکه به اشتراک گذاشته شوند.

جهت پیاده‌سازی تکنولوژی مجازی‌سازی در شبکه به چندین پلتفرم نیاز داریم که یکی از این پلتفرم‌ها، پلتفرم VMware NSX می‌باشد. در ادامه این مقاله قصد داریم به بررسی کامل این پلتفرم جهت پیاده‌سازی تکنولوژی مجازی‌سازی شبکه و همچنین کاربردها و ویژگی‌ها آن بپردازیم.

پلتفرم VMware NSX چیست؟

همانطور که اشاره کردیم پلتفرم VMware NSX، یکی از پلتفرم‌های مجازی‌سازی شبکه می‌باشد. عملکرد این پلتفرم مانند مدل عملیاتی یک ماشین مجازی است. به طور کلی عملکرد تکنولوژی مجازی‌سازی شبکه به این شکل است که ماشین‌های مجازی از نظر نرم‌افزاری از سخت‌افزارهای اصلی کاملا مستقل هستند.

اما عملکرد VMware NSX در این مدل از مجازی‌سازی شبکه این است که ابتدا مدل شبکه را از ابتدا برای خود بازآفرینی می‌کند و درنهایت برای مدیران شبکه این امکان را فراهم می‌کند که مدل پایه‌ای و ساده یک شبکه را به مدل پیچیده ارتقا دهند.

از این‌رو مدیران شبکه با استفاده از این پلتفرم در مجازی‌سازی شبکه با ارتقا مدل ساده شبکه به مدل پیچیده به راحتی می‌توانند مدل شبکه‌های پیچیده Multi-Tier را پیاده‌سازی کنند که آن هم مزایا و ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود را دارد.

کاربردهای پلتفرم VMware NSX

از کاربردهای پلتفرم VMware NSX می‌توان به فعال شدن سرویس‌ها و فاکتورهای منطقی مانند: Load Balancerها، VPNها، سوئیچ‌ها و روترهای منطقی اشاره کرد. جالب است بدانید که کاربران شبکه با استفاده از این پلتفرم به راحتی می‌توانند برای خود شبکه‌های مجازی جداگانه‌ای را با سفارشی کردن هر یک از کاربردها و امکاناتی که این پلتفرم در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد پیاده‌سازی کنند.

علاوه‌بر این پلتفرم VMware NSX با ویژگی‌ها و کاربردهایی که دارد توانسته است یکسری چالش‌ها و مشکلاتی که در دیتاسنتر وجود دارد که قبل از مطرح شدن این پلتفرم به نوعی دغدغه برای مدیران و کاربران شبکه تبدیل شده بود را به طور کلی برطرف کند.

مسائلی که به چالش‌های شبکه‌بندی برای دیتاسنتر تبدیل شده بود و با استفاده از این پلتفرم برطرف شد شامل: مسائلی امنیتی، عدم انعطاف و همچنین پیچیدگی بیش‌ از اندازه بود. به‌گونه‌ای که این مسائل موجب افزایش هزینه شبکه شده بودند.

علاوه‌بر این تمامی مدل‌های عملیاتی در شبکه به کندی صورت می‌گرفت و مشکلات امنیتی که در شبکه وجود داشت با سخت‌افزارهایی که دارای هیچ‌گونه انعطافی نبودند پیوند خرده بود.

و درنهایت کندی در انجام عملیات‌های مختلف در شبکه موجب کاهش کارایی شده بود. اما پلتفرم VMware NSX توانست براساس یک طرح عملیاتی جدید در شبکه تمامی این مشکلات و چالش‌هایی که بخش دیتاسنتر با آن‌ها روبه‌رو بود را به طور کلی برطرف کند. از این‌رو دیتاسنتر توانست به قابلیت مقرون‌به‌صرفه بودن دست پیدا کند.

اسامی سرویس هایی که VMware NSX در شبکه ارائه می‌دهد

سرویس‌هایی که پلتفرم VMware NSX در شبکه ارائه می‌دهد شامل: روترها، فایروال‌ها، VPN‌ها، QoS، مانیتورینگ، امنیت، Load Balancer و درنهایت سوئیچ‌های منطقی می‌باشد. بهتر است بدانید که پلتفرم VMware NSX برای ارائه دادن تمامی این سرویس‌ها و آپشن‌ها از پلتفرم‌های مدیریت Cloud استفاده می‌کند که این پلتفرم‌های مدیریت نیز از NSX API‌ها برای ارائه این سرویس‌ها استفاده می‌کنند و درنهایت به شکل شبکه‌های پیچیده و یا Multi-Tenancy در توپولوژی‌های مختلف به صورت مستقل ارائه می‌گردند.

یکی از جالب‌ترین ویژگی‌های پلتفرم VMware NSX این است که می‌توان با استفاده از تمامی سرویس‌ها و آپشن‌هایی که این پلتفرم ارائه می‌دهد بدون اینکه شبکه دچار قطعی شود از Hypervisor‌ها استفاده کرد. در ادامه به بررسی تمامی ویژگی‌های این پلتفرم خواهیم پرداخت.

ویژگی‌های پلتفرم VMware NSX

  • سوئیچینگ منطقی:

یکی از عملکردهای فوق‌العاده مثبت پلتفرم VMware NSX، ایجاد سوئیچینگ منطقی است که این ویژگی موجب می‌شود عملکردهای شبکه در فضای مجازی بازآفرینی شوند و از سخت‌افزارهای اصلی شبکه به مجزا شوند.

  • NSX Gateway:

این ویژگی موجب می‌شود اجزای شبکه بدون هیچ‌گونه محدودیتی به VLAN‌های قدیمی متصل شوند.

  • مسیریابی منطقی:

پلتفرم VMware NSX موجب می‌گردد قابلیت مسیریابی پویا بین سوئیچ‌های منطقی در شبکه مجازی ایجاد گردد از این‌رو به راحتی بتوان بین سوئیچ‌های منطقی به صورت پویا جابه‌جا شد.

  • فایروال منطقی:

منظور از ویژگی فایروال منطقی فعال شدن عملکرد Line Rate با Kernel و یا هسته مرکزی شبکه است که با استفاده از آن می‌توان بر فعالیت‌های کاربران در شبکه نظارت کرد و از هویت آن‌ها مطلع شد.

  • Load Balancer منطقی:

پلتفرم VMware NSX، Load Balancer منطقی را بر روی شبکه اعمال می‌کند که از تمامی ویژگی‌ها و امکانات SSL Termination برخوردار می‌شود.

  • VPN منطقی:

ویژگی VPN منطقی پلتفرم VMware NSX موجب دسترسی Site-to-Site از راه دور با استفاده از VPN در نرم‌افزار می‌شود.

  • NSX API:

این ویژگی نیز موجب ادغام RESTFULL API‌ها برای ایجاد پلتفرم‌های مدیریت Cloud می‌شود.

نظر شما چیست؟

به این مقاله امتیاز دهید:

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

مطالب مشابه

keyboard_arrow_up
question