آشنایی با فناوری‌های مجازی‌سازی (بخش دوم)
pending_actions
زمان مطالعه: 3 دقیقه
star_halfامتیاز
Rate this post

امتیاز خود را ثبت کنید

زمان مطالعه: 3 دقیقه

آشنایی با فناوری‌های مجازی‌سازی (بخش دوم)

همانطور که در بخش اول این مقاله اشاره کردیم، تکنولوژی مجازی‌سازی به کاهش هزینه‌های شبکه و همچنین منابع مصرفی آن کمک شایانی می‌کند.

از این‌رو کمپانی VMware که یکی از کمپانی‌های مطرح در زمینه مجازی‌سازی می‌باشد تاکنون سرویس‌ها و نرم‌افزارهای متعددی در این زمینه ارائه داده است

که در مقاله قبلی به سرویس‌های VMware ESXi و VMware vCenter Server که شامل فناوری VMware vSphere می‌شدند اشاره کردیم

در ادامه این مقاله نیز به سایر سرویس‌های این فناوری که برای پیاده‌سازی مجازی‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد اشاره خواهیم کرد.

vMotion

یکی از جالب‌ترین سرویس‌های تکنولوژی VMware vSphere برای پیاده‌سازی مجازی‌سازی در شبکه، سرویس vMotion می‌باشد چراکه این سرویس امکان جابه‌جایی یک ماشین‌ مجازی از یک هاست به یک هاست دیگر را برای مدیر شبکه فراهم می‌کند.

در گذشته قبل از اینکه تکنولوژی مجازی‌سازی مطرح شود چنین امکانی وجود نداشت که بتوان ماشین مجازی ساخت و آن را از یک هاست بر روی یک هاست دیگر جابه‌جا کرد.

اما امروزه به لطف این تکنولوژی و با استفاده از سرویس vMotion، چنین امکانی برای تمامی مدیران شبکه وجود دارد.

Storage vMotion

با استفاده از این قابلیت می‌توان بدون بروز هیچ‌گونه مشکل و وقفه‌ای فایل‌های یک ماشین‌ مجازی را از یک Datastore به یک Datastore دیگر انتقال داد.

برای درک بهتر و راحت‌تر این مفهوم فرض کنید که می‌خواهید یک ماشین مجازی را از یک نوع حافظه مانند دیسک Local بر روی یک حافظه ذخیره‌سازی دیگر انتقال دهید

برای این کار می‌توانید از سرویس Storage vMotion کمک بگیرید.

تا به راحتی ماشین مجازی خود را از یک حافظه ذخیره‌سازی به یک حافظه دیگر انتقال دهید.

High Availability

ممکن است مدیر شبکه ماشین‌های مجازی را بر روی هاستی قرار داده باشد که آن هاست پس از مدتی از دسترس خارج شود. در این صورت مدیر شبکه با استفاده از سرویس High Availability به راحتی می‌تواند ماشین‌های مجازی که بر روی هاست قبلی قرار دارند را به هاست دیگر انتقال دهد.

جالب‌ترین ویژگی و خصوصیت High Availability این است که موجب افزایش مدت زمان جابجایی ماشین‌های مجازی از یک هاست به یک هاست دیگر نمی‌شود. به‌گونه‌ای که مدت زمان جابجایی ماشین مجازی از یک هاست به یک هاست دیگر برابر با همان مدت زمانی است که یک ماشین مجازی را بر روی یک هاست راه‌اندازی می‌کنند.

بنابراین این تفکر که جابجایی ماشین‌های مجازی از یک هاست به هاستی دیگر با استفاده از سرویس High Availability می‌تواند زمان‌بر باشد خیلی اشتباه است چراکه تنها سرویسی که در حال حاضر در کمترین زمان ممکن چنین جابجایی را برای شما فراهم می‌کند High Availability می‌باشد.

البته مسئله‌ای که در زمینه سرویس High Availability وجود دارد این است که این سرویس برای جابجایی ماشین‌های مجازی از یک هاست به هاستی دیگر محدودیت دارد به‌گونه‌ای که با استفاده از این سرویس حداکثر می‌توانید 32 ماشین مجازی را از یک هاست به هاستی دیگر انتقال دهید.

ماشین های مجازی

البته به نظر می‌رسد این میزان انتقال ماشین مجازی از یک هاست به هاستی دیگر جوابگوی نیازهای یک شرکت و یا یک سازمان متوسط باشد چراکه قرار نیست در شرکت و یا سازمانی تمامی ماشین‌های مجازی را به هاستی دیگر منتقل کرد.

اگر هم قرار باشد چنین اتفاقی بیافتد امروزه هر شرکت و یا سازمان بزرگی دارای چندین هاست در شبکه خود است که می‌تواند جابجایی ماشین‌های مجازی از روی یک هاست را بین چندین هاست تقسیم کند.

از دیگر کاربردهای این سرویس می‌توان به قابلیت مانیتور کردن ماشین‌های مجازی و مدیریت کاربران در شبکه اشاره کرد.
عملکرد سرویس High Availability پس از پیاده‌سازی عملکرد سرویس High Availability پس از پیاده‌سازی به این شکل است که ابتدا فعال بودن تمامی ماشین‌های مجازی موجود در شبکه را مورد بررسی قرار می‌دهد و برای مدیر شبکه نیز پیغام Heartbeat را نمایش می‌دهد و مدیر شبکه نیز متوجه می‌شود که این سرویس در حال بررسی فعال بودن و یا نبودن ماشین‌‌های مجازی در شبکه است.

اما درصورتی که این سرویس تشخیص دهد که ماشین‌های مجازی غیرفعال هستند برای راه‌اندازی مجدد آن‌ها تلاش می‌کند.

عملکرد فوق العاده سرویس

این سرویس حتی برای یک لحظه هم درون شبکه وقفه ایجاد نمی‌کند چراکه عملکرد فوق‌العاده جالبی دارد به‌گونه‌ای که وقتی موفق می‌شود ماشین‌های مجازی غیرفعال در شبکه را فعال کند و بر روی یکی از ماشین‌های مجازی پیاده‌سازی می‌شود.

یک کپی از آن با نام Shadow Copy گرفته می‌شود و بر روی هاست دیگری ذخیره می‌شودتا اگر روزی هاستی که این سرویس بر روی آن قرار دارد از کار افتاد کپی آن که بر روی هاست دیگری قرار دارد سریعا فعال شود و از هرگونه بروز وقفه‌ای در شبکه خودداری کند.

نظر شما چیست؟

به این مقاله امتیاز دهید:

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

مطالب مشابه

keyboard_arrow_up
question