آشنایی با فناوری‌های مجازی‌سازی (بخش اول)
pending_actions
زمان مطالعه: 3 دقیقه
star_halfامتیاز
Rate this post

امتیاز خود را ثبت کنید

زمان مطالعه: 3 دقیقه

آشنایی با فناوری‌های مجازی‌سازی (بخش اول)

در گذشته سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ که دارای یک شبکه بزرگ درون خود بودند همیشه مشکلات هزینه‌های بالا شبکه و همچنین استفاده از منابع مصرفی سخت‌افزاری زیاد در شبکه را داشتند و این مسائل برای آن‌ها به یک چالش بزرگ تبدیل شده بود

تا اینکه تکنولوژی مجازی‌سازی وارد علم آی‌تی شد این تکنولوژی تمامی چالش‌های شرکت‌ها و سازمان‌ها را در خصوص پرداخت هزینه‌های بالا و همچنین خرید تعداد سخت‌افزار بالا به کلی برطرف کرد. در ادامه با این تکنولوژی و فناوری‌هایی جهت پیاده‌سازی آن بیشتر آشنا می‌شویم.

مجازی‌سازی

اگر در گذشته شما مدیر یک شبکه در یک سازمان و یا یک شرکت بودید درصورتی که می‌خواستید چندین نرم‌افزار را به صورت جداگانه‌ای بر روی یک سرور دیگر نصب کنید تا از سایر نرم‌افزارهایی که بر روی سرور اول نصب است تفکیک باشد باید یک سرور دیگر خریداری می‌کردید

که همین موجب پرداخت هزینه‌ بسیار زیادی می‌شد و اگر شرکت یا سازمانی که شما در آن مدیر شبکه بودید بودجه زیادی برای خرید یک سرور دیگر نداشت باید مدت زمان طولانی منتظر می‌ماندید تا بودجه فراهم شود و یک سرور دیگر تهیه گردد یا اینکه نرم‌افزارهای خود را بر روی همان سرور اولی نصب می‌کردید که موجب می‌شد با سایر نرم‌افزارها و داده‌های آن سرور ادغام شود.

مزایای مجازی سازی

اما اکنون با استفاده از تکنولوژی مجازی‌سازی می‌توانید یک سرور فیزیکی را به چندین سرور مجازی پارتیشن‌بندی کنید به‌گونه‌ای که بر روی یک سرور فیزیکی چندین سرور مجازی داشته باشید.

جالب‌تر از همه این است که شما می‌توانید بر روی هر یک از سرورهای مجازی که بر روی یک سرور فیزیکی ایجاد شده است یک سیستم‌عامل مستقل نصب و راه‌اندازی کنید تا هر یک از سرورهای مجازی فعالیت اختصاصی خود را داشته باشند. بنابراین تکنولوژی مجازی‌سازی با روشی که دارد موجب کاهش هزینه‌ها و منابع مصرفی در شبکه می‌شود.

چراکه دیگر مجبور نیستید سرور بخرید. البته این یکی از کاربردهای کوچک مجازی‌سازی است که برای درک بهتر این تکنولوژی به آن اشاره کردیم چراکه مجازی‌سازی دارای کاربردها و مزایای متعددی می‌باشد.

برای پیاده‌سازی مجازی‌سازی، فناوری‌های متعددی توسط شرکت‌های مطرح در این زمینه شامل شرکت‌های VMware، Citrix و مایکروسافت طراحی و منتشر شده است که در میان این شرکت‌ها، شرکت VMware  بسیار مطرح و معروف است

و اکثر سازمان‌ها و شرکت‌هایی که دارای شبکه بزرگی هستند اکثر از فناوری‌ها و نرم‌افزارهایی که این کمپانی طراحی و منتشر کرده است استفاده می‌کنند در ادامه با این کمپانی بیشتر آشنا می‌شویم و محصولات آن را که برای پیاده‌سازی تکنولوژی مجازی‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد بررسی می‌کنیم.

کمپانی VMware

شرکت VMware بزرگترین شرکت تولید‌کننده دستگاه‌های ذخیره‌سازی است که در زمینه طراحی و انتشار تکنولوژی‌های مختلف در عرصه مجازی‌سازی و انواع آن فعالیت چشم‌گیری دارد. محصولات این کمپانی به حدی کاربرپسند هستند که امروزه در اکثر سازمان‌ها و شرکت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند و با کاهش هزینه‌ها و منابع مصرفی سخت‌افزاری در شبکه کمک شایانی به کمپانی‌ها و شرکت‌های مختلف می‌کنند.

جالب است بدانید که کارمندان این شرکت بیش از 3000 نفر و میزان فروش سالانه این شرکت بیش از 1 میلیارد دلار در سال می‌باشد. در ادامه به بررسی تمامی فناوری‌هایی که این کمپانی برای پیاده‌سازی مجازی‌سازی تاکنون ارائه داده است می‌پردازیم.

فناوری VMware vSphere

با استفاده از فناوری VMware vSphere می‌توان کامل‌ترین سطح مجازی‌سازی را در یک سازمان و یا شرکت اجرا کرد چراکه این فناوری یک پک کامل از سرویس‌ها و نرم‌افزارهایی می‌باشد که هر یک دارای قابلیت‌ها و کاربردهای منحصربه‌فردی هستند که می‌توانند مجازی‌سازی در یک شبکه را به سطح بالایی برسانند. این سرویس‌ها و نرم‌افزارها شامل موارد زیر می‌باشند:

  • VMware ESXi

درواقع مهم‌ترین و اصلی‌ترین بخش از تکنولوژی VMware vSphere که توسط کمپانی VMware طراحی و منتشر شده است، VMware vSphere می‌باشد. عملکرد این سرویس این است که واسطی بین سخت‌افزار و سیستم‌عامل‌های مهمان می‌باشد. درواقع بین سرور فیزیکی و سیستم‌عامل‌هایی که بر روی سرورهای مجازی نصب و راه‌اندازی شده‌اند ارتباط برقرار می‌کنند.

  • VMware vCenter Server

این نرم‌افزار فوق‌العاده کاربردی می‌باشد چراکه با مدیریت متمرکزی که بر روی هاست‌ها و ماشین‌های مجازی دارد مدیریت شبکه را برای ادمین‌ها به راحت‌ترین شکل ممکن فراهم می‌کند به‌گونه‌ای که مدیران شبکه می‌توانند امنیت زیرساخت مجازی را به صورت یکپارچه و از یک نقطه مرکزی کنترل و مدیریت کنند.

مطمعنا برای شما هم سوال پیش آمده است که VMware vCenter Server اطلاعات و داده‌های هاست‌ها و ماشین‌های مجازی را که بر روی آن‌ها مدیریت دارد کجا ذخیره می‌کند؟ VMware vCenter Server تمامی اطلاعات هاست‌ها و ماشین‌های مجازی را در Database Backend نگهداری می‌کند.

نظر شما چیست؟

به این مقاله امتیاز دهید:

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

مطالب مشابه

keyboard_arrow_up
question