آشنایی با دسکتاپ مجازی و نرم‌افزار VMware Horizon (بخش اول)
pending_actions
زمان مطالعه: 3 دقیقه
star_halfامتیاز
Rate this post

امتیاز خود را ثبت کنید

زمان مطالعه: 3 دقیقه

آشنایی با دسکتاپ مجازی و نرم‌افزار VMware Horizon (بخش اول)

پیشرفت و توسعه علم کامپیوتر به جایی رسیده است که کارمندان یک شرکت و یا یک سازمان می‌توانند فعالیت و کار خود را با استفاده از تکنولوژی دسکتاپ مجازی در هر زمان و مکانی که دوست داشته باشند حتی با تلفن‌همراه هوشمند، لپ‌تاپ، تبلت و هر دیوایسی دیگری که به آن دسترسی داشته باشند انجام دهند.

دسکتاپ مجازی توانسته است کمک شایانی به علم کامپیوتر و شبکه بکند چراکه بیشتر بر روی کاهش هزینه، افزایش سرعت و راحتی دسترسی متمرکز می‌باشد علاوه‌بر این با دسکتاپ مجازی مدیریت و کنترل کارها خیلی منسجم‌تر صورت می‌گیرد

چراکه مدیران شبکه بدون داشتن هیچ‌گونه محدودیتی می‌توانند بر روی عملکرد کاربران در شبکه نظارت داشته باشند و حتی امنیت شبکه را به طرز چشم‌گیری افزایش دهند به‌گونه‌ای که مراحل احراز هویت را پیچیده‌تر کنند و دسترسی کاربران در شبکه را محدود کنند.

مهم ترین مزیت دسکتاپ مجازی در شبکه

مهم‌ترین مزیتی که دسکتاپ مجازی در شبکه دارد این است که تمامی داده‌ها، اطلاعات و همچنین نرم‌افزارهای کاربردی تنها بر روی سرور نصب و راه‌اندازی می‌شود این مسئله به این معناست که اگر روزی یکی از سیستم‌های موجود در شبکه دچار اختلال و خرابی شد که ادمین شبکه مجبور شود آن سیستم را تعویض کند.

هیچ‌گونه اطلاعات و داده‌ای از بین نرفته است چراکه همه اطلاعات تنها بر روی سرور قرار دارد و کاربران علاوه‌بر زمانی که به صورت حضوری در سازمان هستند و به انجام فعالیت‌های خود می‌پردازند در هر مکان و زمانی با استفاده از هر نوع دیوایسی می‌توانند از طریق دسکتاپ مجازی که دارند

مراحل احراز هویت را پشت سر بگذارند و وارد شبکه شوند و درنتیجه از نرم‌افزارها و برنامه‌هایی که بر روی سرور قرار دارد و به آن‌ها اختصاص داده شده است استفاده کنند.

در ادامه این مقاله شما را با یکی از نرم‌افزارهای دسکتاپ مجازی یا VMware Horizon آشنا خواهیم کرد.

VMware Horizon چیست؟

در بحث مجازی‌سازی دسکتاپ، بیشترین‌نرم‌افزارها که امروزه از آن‌ها در شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ استفاده‌های زیادی می‌کنند توسط کمپانی VMware طراحی و منتشر می‌شوند به‌گونه‌ای که این کمپانی در سال 2016 توانست با عرضه نرم‌افزار VMware Horizon بار دیگر در مبحث مجازی‌سازی دسکتاپ غوغایی به‌پا کند.

این نرم‌افزار با ارائه بهترین شرایط برای Cloud و موبایل دارای مزیت‌های منحصربه‌فردی شامل سادگی، امنیت، سرعت با هزینه بسیار پایین برای کاربران می‌باشد. جالب است که این نرم‌افزار تمامی ویژگی‌های خوب را در کنار یکدیگر جمع کرده است.

و از میان تمامی ویژگی‌هایی که دارد بهترین ویژگی آن سرعتش است چراکه دارای قابلیت افزایش 30 درصدی سرعت در شبکه می‌باشد و موفق شده است هزینه‌های شبکه را نسبت به روش‌های سنتی و قدیمی به میزان 50 درصد، که میزان چشم‌گیری است کاهش دهد.

کمپانی VMware با ارائه VMware Horizon سعی کرده است همراه با حفظ تطابق‌پذیری، تصاویر را به صورت متمرکز برای مدیریت هرچه آسان‌تر مورد بررسی و کنترل قرار دهد. جالب است بدانید که VMware Horizon موجب می‌شود برنامه‌ها و دسکتاپ‌های مجازی هر کدام در یک پلتفرم جداگانه‌ای در اختیار کاربر قرار بگیرند که این امر موجب افزایش سرعت کاربران در شبکه می‌شود.

از‌ این‌رو VMware Horizon برای اینکه بتواند برنامه‌های ویندوز و Session‌های دسکتاپ را ارائه دهد یک پلتفرم جداگانه، RDS و همچنین برنامه‌های ThinApp را از سرور ویندوز ارائه می‌دهد. البته این مسئله به این معنا نیست که VMware Horizon تنها از سیستم‌عامل ویندوز پشتیبانی می‌کند، بلکه VMware Horizon از دسکتاپ‌های مجازی که مبتنی بر لینوکس نیز هستند پشتیبانی می‌کند.

مزایای VMware Horizon

VMware Horizon  مزایای زیادی دارد به‌گونه‌ای که ادمین یک شبکه با استفاده از VMware Horizon می‌تواند به راحتی Active Directory را مدیریت کند و برای هر یک از کاربران شبکه دسترسی سفارشی تعریف کند. از این‌رو ادمین شبکه با استفاده از VMware Horizon به راحتی می‌تواند محیط کاری یکپارچه‌ای را برای تمامی کاربران شبکه فراهم کند.

در کنار تمامی ویژگی‌ها و مزیت‌هایی که VMware Horizon دارد محیط کاری فوق‌العاده امنیتی را برای ورود کاربران به شبکه فراهم می‌کند چراکه احراز هویتی که این نرم‌افزار برای ورود کاربران به شبکه دارد دارای دو فاکتور شامل: Biometric و Smart Card می‌باشد.

از این‌رو امنیت داده‌ها و تمامی اطلاعاتی که بر روی سرور در شبکه قرار گرفته است به شدت حفظ می‌گردد. جالب است بدانید که VMware Horizon براساس قوانین دولت فدرال آمریکا طراحی و عرضه شده است بنابراین دارای امنیت بالایی می‌باشد که از هرگونه سوءاستفاده سودجویان از اطلاعات و داده‌های کاربران جلوگیری می‌کند.

دسکتاپ‌های مجازی که از ایمنی بالایی برخوردار هستند و از طریق فضای کاری دیجیتال در دسترس کاربران شبکه قرار می‌گیرند شامل: Desktopهای مجازی Horizon،XenApp ، Desktop  و برنامه‌های RDS Hosted ، ‌‌برنامه‌های  SaaS ، ThinApp ،  VMware Horizon Air Desktops و  Horizon Air Apps می‌باشند.

 

نظر شما چیست؟

به این مقاله امتیاز دهید:

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

مطالب مشابه

keyboard_arrow_up
question