کارت گرافیکی مناسب برای لپتاپ؟
pending_actions
زمان مطالعه: 4 دقیقه
star_halfامتیاز
Rate this post

امتیاز خود را ثبت کنید

زمان مطالعه: 4 دقیقه

چه کارت گرافیکی برای لپ تاپ مناسب است؟  (بخش دوم)

کارت گرافیکی برای لپ تاپ : اگر بخاطر داشته باشید، در بخش اول این مقاله به وظایف کارت گرافیک در لپ تاپ و همچنین قدرت بسیار زیادی که دارد اشاره کردیم. علاوه‌بر این به طور کامل توضیح دادیم که اگر بخواهید به این پرسش پاسخ دهید که دقیقا چه کارت گرافیکی برای لپ تاپ شما مناسب است .

ابتدا باید نوع کاربری و نیازهایی که از داشتن یک لپ تاپ به دنبال رفع آن‌ها هستید را مورد بررسی قرار دهید به‌گونه‌ای که اگر یک کاربر معمولی هستید و قرار است تنها با استفاده از لپ تاپ خود به انجام کارهای عادی و روزمره بپردازید .

یک لپ تاپ که دارای کارت گرافیک میان‌رده و متوسطی هست هم می‌تواند پاسخگوی نیازهای شما باشد اما درصورتی که یک گیمر هستید و یا یک کاربر حرفه‌ای می‌باشید که قرار است با لپ تاپ خود به انجام کارهای گرافیکی حرفه‌ای بپردازد باید لپ تاپی را انتخاب کنید که از کارت گرافیک رده بالایی برخوردار باشد. در ادامه این مقاله ضمن ارائه انواع نیازهای کاربران به لپ تاپ که تعیین‌کننده نوع کارت گرافیک است به بررسی جزئی تمامی مشخصات فنی کارت‌های گرافیک می‌پردازیم.

 

نوع کاربریکارت گرافیکی که توصیه می‌شودمثالی از کارت گرافیک
ایستگاه کاریNvidia GeForce GTX 10-series
AMD RX 400-series, Intel Iris Plus
 Nvidia GTX 1080
AMD RX 480
Iris Plus 650
اجرای بازی و انجام کارهای چندرسانه‌ایNvidia Quadro
Intel HD Graphics
Nvidia Quadro P5000
Intel HD Graphics P630
استفاده معمولی
ویرایش متن
لپ‌تاپ‌های بسیار باریک
Intel HD Graphics
Intel Iris Plus 640
Intel HD Graphics 630
بازی با بودجه محدودNvidia GeForce GTX 10-seriesNvidia GeForce GTX 10-series

 

تاکنون اطلاعات کلی را در زمینه وظایف، اهمیت و قدرت زیادی که کارت گرافیک در سیستم شما دارد مطرح کردیم. و علاوه‌بر این متناسب با انواع نیازها و انواع کاربری‌های مختلف کارت‌های گرافیک مناسب را معرفی کرده و از هر کدام برای شما مثالی زدیم تا اگر شما قصد دارید کارهای معمولی و روزمره‌ای را انجام دهید بدانید چه کارت گرافیکی دقیقا برای شما مناسب است و یا برعکس اگر یک کاربر حرفه‌ای هستید بدانید که چه کارت گرافیکی برای شما مناسب است.

اما در ادامه مقاله قصد داریم کمی تخصصی‌تر به کارت گرافیک لپ تاپ نگاهی بیاندازیم. مطمعنا بارها نام کارت گرافیک مجتمع و کارت گرافیک مجزا را شنیده‌اید و یا در مقالاتی اینچنینی بارها چشمتان به این دو کلمه افتاده است اما آیا واقعا با این دو اصطلاح آشنایی کاملی دارید؟

آیا می‌دانید به چه کارت گرافیکی، کارت گرافیک مجتمع و به چه کارت گرافیکی، کارت گرافیک مجزا گفته می‌شود و در کل کدام یک از این کارت‌ها گرافیک برای لپ تاپ شما مناسب می‌باشند؟

آیا کارت گرافیک لپ تاپ شما باید از نوع کارت گرافیک مجتمع باشد یا مجزا؟ ادامه مقاله را دنبال کنید تا پاسخ تمامی این سوالات را بگیرید.

 

 

کارت گرافیکی مناسب برای لپتاپ؟
کارت گرافیکی مناسب برای لپتاپ؟

انواع کارت گرافیک

 

همانطور که اشاره کردیم کارت گرافیک در کل به دو نوع تقسیم می‌شود، کارت گرافیک مجتمع و کارت گرافیک مجزا. تعاریف و معنای هر یک از این کارت‌های گرافیک از نام آن‌ها پیداست. به‌گونه‌ای که به کارت گرافیکی که درون پردازنده قرار دارد کارت گرافیک مجتمع می‌گویند.

اما به کارت گرافیکی که از پردازنده مجزا است، کارت گرافیک مجزا می‌گویند. درضمن باید اشاره کنیم که کارت گرافیک مجتمع به دلیل قرارگیری در پردازنده، حافظه‌ای که دارد با پردازنده به اشتراک گذاشته می‌شود.

اما کارت گرافیک مجزا به این دلیل که کاملا از پردازنده جداست و درواقع یک قطعه سخت‌افزاری کاملا جدا به حساب می‌آید دارای یک حافظه کاملا مستقل است که به حافظه مستقل و اختصاصی کارت گرافیک مجزا، حافظه ویدئویی یا VRAM نیز گفته می‌شود.

vram
vram

درضمن تاکید می‌کنیم که VRAM، حافظه اختصاصی کارت گرافیک مجزا است نه رمی که بر روی مادربرد قرار دارد بنابراین این دو حافظه را با یکدیگر اشتباه نگیرید.

پس از آشنایی با انواع کارت گرافیک و توضیح هر کدام نوبت به این می‌رسد که به این پرسش پاسخ دهیم، “کارت گرافیک مجتمع بهتر است یا مجزا؟” تصور کنید که شما با دوست خود به یک فست‌فودی رفته‌اید تا پیتزا بخورید آیا ترجیح می‌دهید که یک پیتزا سفارش دهید و آن را باهم به‌صورت مشارکتی بخورید یا ترجیح می‌دهید دو عدد پیتزا سفارش دهید تا هر کدام از شما یک پیتزا بخورید؟

مطمعنا حالت دوم را ترجیح می‌دهید. زمانی که پیتزای خودتان را با دوست خود تقسیم می‌کنید دقیقا کار کارت گرافیک مجتمع را انجام می‌دهید که مجبور است حافظه خود را با پردازنده به اشتراک بگذارد ولی وقتی با خیال راحت برای خود یک پیتزا و برای دوست خود هم یک پیتزای دیگر سفارش می‌دهید دقیقا کار کارت گرافیک مجزا را انجام می‌دهید که دارای حافظه مستقل و اختصاصی است و قرار نیست آن را با پردازنده نصف کند یا به اشتراک بگذارد.

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که کارت‌های گرافیک مجزا خیلی بهتر از کارت‌های گرافیک مجتمع هستند. از مثال پیتزا هم که بگذریم و نیم‌نگاهی به بخش فنی بیاندازیم می‌بینیم که مقدار حافظه اختصاصی و یا VRAM کارت‌های گرافیک مجزا بین 2 تا 8 گیگابایت می‌باشد درصورتی که کارت‌های گرافیکی مجتمع به دلیل به اشتراک‌گذاری حافظه خود با پردازند به رم سیستم هم نیاز پیدا می‌کنند پس نمی‌توان توقع زیادی از آن‌ها داشت.

 

 

 

نظر شما چیست؟

به این مقاله امتیاز دهید:

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

مطالب مشابه

keyboard_arrow_up
question