چرا پشتیبانی شبکه برای شرکت‌ها امری ضروری است؟ (بخش دوم)
pending_actions
زمان مطالعه: 3 دقیقه
star_halfامتیاز
Rate this post

امتیاز خود را ثبت کنید

زمان مطالعه: 3 دقیقه

چرا پشتیبانی شبکه برای شرکت‌ها امری ضروری است؟ (بخش دوم)

در بخش اول این مقاله اشاره کردیم که علم شبکه خیلی گسترده می‌باشد و دائم در حال رشد و توسعه نیز است از این‌رو هر بار یک تکنولوژی جدید در علم شبکه‌های کامپیوتری وارد می‌شود که برخی از مشکلات و دغدغه‌هایی که مدیران شبکه و کاربران شبکه دارند را برطرف می‌کند .

بنابراین شرکت‌ها و یا سازمان‌های بزرگ که دارای شبکه کامپیوتری گسترده‌ای هستند از پیچیدگی بسیار زیادی برخوردارند که هرازچندگاهی با مشکلات عظیمی چه در سخت‌افزار و چه در نرم‌افزار شبکه خود روبه‌رو می‌شوند از این‌رو شرکت‌های پشتیبان شبکه که دارای کارشناسان متخصصی در زمینه علم شبکه‌های کامپیوتری هستند می‌توانند به حل مشکلات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و حفظ داده‌ها و اطلاعات شرکت‌ها و سازمان‌ها کمک شایانی بکنند.

بنابراین همکاری با یک شرکت پشتیبان شبکه‌های کامپیوتری برای شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ امری ضروری می‌باشد. همچنین اشاره کردیم که عملکرد شرکت پشتیبان شبکه شامل مجموعه‌ای از فعالیت‌های تخصصی و کارشناسی‌ شده در بحث شبکه‌های کامپیوتری است که در جهت حفظ، نگهداری، رفع مشکلات و ارتقای شبکه انجام می‌شود. اما در ادامه این مقاله به خدمات شرکت‌های پشتیبان شبکه اشاره خواهیم کرد و هریک از آن‌ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

خدمات شرکت‌های پشتیبان شبکه

در کل می‌توان تمامی خدمات شرکت‌های پشتیبان شبکه را در چند دسته کلی تقسیم‌بندی کرد که شامل: حفظ و نگهداری از تجهیزات سخت‌افزاری و منابع نرم‌افزاری شبکه، برطرف کردن تمامی اختلالات و مشکلات شبکه و رفع نیازهای آتی شبکه و ارتقاء آن می‌باشند. در ادامه به بررسی کامل هر یک از این موارد خواهیم پرداخت.

  • حفظ و نگهداری از تجهیزات سخت‌افزاری و منابع نرم‌افزاری

از آن‌جایی که تجهیزات سخت‌افزاری و منابع نرم‌افزاری در شبکه از هزینه‌های بالایی برخوردار می‌باشند اولین وظیفه هر شرکت پشتیبان شبکه این است که از این تجهیزات سخت‌افزاری و منابع نرم‌افزاری در شبکه با روش‌های اصولی و استاندارد نگهداری کند و درصورتی که اختلالی برای آن‌ها به وجود آمد خیلی سریع آن را برطرف کند تا موجب نشود که آن شرکت و یا سازمان مجددا هزینه‌ای را برای تهیه یکی از تجهیزات سخت‌افزاری متقبل شود.

یک شرکت پشتیبان شبکه برای اینکه بتواند به بهترین شکل تجهیزات سخت‌افزاری و منابع نرم‌افزاری موجود در یک شبکه را حفظ و یا نگهداری کند ابتدا تمامی تجهیزات شبکه شامل: کامپیوترها، سرورها، سوئیچ‌ها، روترها، مودم‌ها، کابل‌ها، داکت‌ها، پریزهای شبکه و … را به صورت کامل مستندسازی می‌کند و سپس یک نقشه کامل از شبکه و تمامی اتصالاتی که در آن برقرار شده است را تهیه می‌کند.

اما دلیل این کار شرکت‌های پشتیبان شبکه چیست؟ درواقع شبکه‌های پشتیبان شبکه از تمامی مواد مذکور داکیومنت‌سازی و یا همان مستندسازی می‌کنند تا در صورت ایجاد هر نوع مشکلی در شبکه با مراجعه به نقشه شبکه با سرعت بیشتری بتوانند مشکل آن را پیدا کنند و برای رفع آن اقدام کنند.

این روشی که شرکت‌های پشتیبان شبکه از آن استفاده می‌کنند بیشترین کاربرد را در شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ و گسترده دارد چراکه این نوع شرکت‌ها دارای شبکه‌های کامپیوتری بزرگ و پیچیده‌ای هستند که با نداشتن نقشه کاملی از شبکه‌های کامپیوتری آن‌ها هنگامی که مشکلی در شبکه ایجاد شود مدت زمان طولانی احتیاج است تا کارشناسان بتوانند منشا مشکل را بیابند و به حل آن بپردازند.

پس از اینکه کارشناسان یک شرکت پشتیبان شبکه از تمامی تجهیزات سخت‎‌افزاری و منابع نرم‌افزاری موجود در شبکه مستندسازی کردند به انجام وظایف خود در طول مدت قراردادی که با آن شرکت دارند می‌پردازند که به این وظایف به شرح زیر می‌باشد:

وظایف کارشناسان شرکت پشتیبانی شبکه

  • کارشناسان یک شرکت پشتیبان شبکه ابتدا به بررسی مهم‌ترین بخش یک شبکه کامپیوتری یعنی زیرساخت آن می‌پردازند تا ببینید آیا زیرساخت آن شبکه براساس استاندارد و اصول است یا خیر؟ و در صورت پیدا کردن مشکلی در زیرساخت شبکه آن را برطرف می‌کنند تا موجب ایجاد مشکل در سایر بخش‌های شبکه نشود.
  • شرکت پشتیبان شبکه تمامی بخش‌های شبکه را به صورت جزئی مورد بررسی قرار می‌دهد تا در صورت بروز مشکلی آن را برطرف سازد.
  • کارشناسان شرکت‌های پشیبان شبکه به طور مرتب شبکه‌ کامپیوتری را مورد نظارت و بررسی خود قرار می‌دهند.
  • امنیت شبکه یک شرکت و یا سازمان را مرتب به‌روزرسانی می‌کنند.
  • درصورتی که از تجهیزات سخت‌افزاری و منابع نرم‌افزاری به صورت غیر اصولی در شبکه استفاده شده باشد آن‌ها را مجددا به صورت اصولی و کاملا استاندارد نصب و راه‌اندازی می‌کنند.
  • به طور مرتب از وضعیت شبکه یک شرکت و یا یک سازمان گزارش تهیه می‌کنند.
  • از کارکنان آن شرکت و یا سازمان اطلاعاتی در زمینه نحوه عملکرد سیستم‌ها و تجهیزات شبکه را دریافت می‌کنند و درصورت مشکلی در عملکرد سیستم‌ها و تجیهزات شبکه آن‌ را برطرف می‌کنند.

نظر شما چیست؟

به این مقاله امتیاز دهید:

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

مطالب مشابه

keyboard_arrow_up
question