مقایسه کارت گرافیک لپ‌تاپ با کارت گرافیک PC
pending_actions
زمان مطالعه: 3 دقیقه
star_halfامتیاز
5/5 - (1 امتیاز)

امتیاز خود را ثبت کنید

زمان مطالعه: 3 دقیقه

مقایسه کارت گرافیک لپ‌تاپ با کارت گرافیک PC : همانطور که می‌دانید هنگام خرید لپ‌تاپ و یا PC باید به یکسری جزئیات مانند پردازنده، کارت گرافیک، نوع رم، میزان رم، هارد دیسک و … توجه کنید، به‌ویژه اگر یک گیمر هستید.

بیشترین موضوعی که همیشه برای گیمرها مهم‌ بوده و همچنان هم مهم است، کارت گرافیک لپ‌تاپ می‌باشد. شاید باورتان نشود اما در لپ‌تاپ‌های گیمینگ کارت گرافیک از پردازنده هم مهم‌تر است.

البته هنوز خیلی از کاربران هستند که معتقدند پردازنده حرف اول را می‌زند و هنگام خرید لپ‌تاپ و یا PC تنها کافی است به میزان هسته پردازنده توجه کرد اما باید بدانید که به همان اندازه که پردازنده از میزان اهمیت بالایی برخوردار است کارت گرافیک نیز حائز اهمیت است و همانطور که اشاره کردیم در گاهی‌اوقات حتی کارت گرافیک از پردازنده هم مهم‌تر است به‌ویژه در لپ‌تاپ‌های گیمینگ چراکه گیمرها جدا از کارهای معمولی و روزمره‌ای که کاربران معمولی و نیمه‌حرفه‌ای انجام می‌دهند دائما در حال نصب و اجرای بازی‌هایی فوق‌حرفه‌ای هستند که از گرافیک بسیار بالایی برخوردارند.

از این‌رو است که کارت گرافیک بیش از هر چیز دیگری برای گیمرها و البته کاربران حرفه‌ای که به انجام کارهای گرافیکی مانند ویرایش عکس و فیلم می‌پردازند حائز اهمیت است. اما مسئله‌ای که وجود دارد این است که برخی از کاربران هنگام خرید لپ‌تاپ توجهی به نوع کارت گرافیک آن نمی‌کنند و با خود می‌گویند “کارت گرافیک، کارت گرافیکه دیگه!”

درصورتی که کارت گرافیک لپ‌تاپ با کارت گرافیک PC متفاوت است. اما از کجا بفهمیم که کارت گرافیک مخصوص لپ‌تاپ است و یا PC؟ و یا اینکه کارت گرافیک لپ‌تاپ قدرتمند‌تر است یا کارت گرافیک PC؟ کدام یک را بخریم بهتر است؟ ادامه این مقاله را دنبال کنید تا با بررسی و مقایسه کارت گرافیک لپ‌تاپ با PC به تمامی این پرسش‌ها پاسخ دهیم.

همانطور که می‌دانید PC‌ها نسبت به لپ‌تاپ‌ها از فضای فیزیکی بیشتری برخوردار هستند که این فضای فیزیکی موجب می‌شود تا طراحان و توسعه‌دهندگان سیستم‌های دسکتاپ خیلی کار راحت‌تری نسبت به طراحانن و توسعه‌دهندگان لپ‌تاپ‌ها داشته باشند چراکه فضای فیزیکی زیاد PC‌ها نسبت به لپ‌تاپ‌ها به تولیدکنندگان این دیوایس‌ها اجازه می‌دهد تا بتوانند از قدرتمند‌ترین قطعات سخت‌افزاری که هم حجم و هم وزن زیادی دارند استفاده کنند و درنتیجه سیستمی را تولید کنند که به دلیل داشتن قطعات سخت‌افزاری قدرتمند و سطح‌ بالا کاملا یونیک و حرفه‌ای باشد درصورتی که قابل حمل نیست.

درصورتی که طراحان و تولید‌کنندگان لپ‌تاپ‌ها باید دو معیار ضخامت کم و وزن کم را در طراحی لپ‌تاپ‌ها لحاظ کنند تا کاربران بتوانند ‌این دیوایس‌ها را به راحتی با خود حمل و جابجا کنند از این‌رو طراحان لپ‌تاپ‌ها فضای کافی برای قراردادن قطعات سخت‌افزاری سطح بالا و بسیار قدرتمند مانند قطعات سخت‌افزاری PC را درون لپ‌تاپ‌ها ندارند از این‌رو از قطعات سخت‌افزاری با حجم و وزن بسیار کم در لپ‌تاپ‌ها استفاده می‌کنند که قدرت آن‌ها نصف قدرت قطعاتی است که در پی‌سی‌ها به دلیل فضای زیادی که دارند، می‌باشد.

اما در عوض قابل حمل هستند و کاربر می‌تواند آن‌ها را با خود حمل و جابجا کند. درنتیجه بدیهی است که سیستم‌های رومیزی از لپ‌تاپ‌ها قدرتمند‌تر باشند. کارت گرافیک مورد استفاده در سیستم‌های رومیزی نیز از این قاعده مستثنی نیست. به‌گونه‌ای که کارت گرافیک استفاده شده در لپ‌تاپ‌ها تنها نصف قدرت کارت گرافیک استفاده شده در PC‌ها را دارند.

نحوه نام گذاری کارت گرافیک در لپ تاپ و پی سی 

اما از کجا بفهمیم یک کارت گرافیک مخصوص لپ‌تاپ‌ است یا PC؟

انتهای نام کارت گرافیکی که مخصوص یک لپ‌تاپ طراحی و تولید شده است حرف M نوشته شده است درصورتی که کارت گرافیکی در انتهای نام خود این حرف را نداشته باشد به این معنا است که مخصوص PC طراحی و ساخته شده است و درصورتی که در آخر نام خود دارای این حرف باشد به این معناست که برای لپ‌تاپ طراحی و تولید شده است.

برای مثال کارت گرافیک AMD Radeon R9 380،  مخصوص PC است در حالی که کارت گرافیک AMD Radeon R9 M380 به دلیل وجود حرف M، مخصوص لپ‌تاپ است. همانطور که اشاره کردیم قدرت قطعات سخت‌افزاری موجود در لپ‌تاپ نصف قدرت قطعات سخت‌افزاری موجود در PC است که کارت گرافیک هم شامل می‌شود، در تصویر پایین که به بررسی مشخصات فنی کارت گرافیک PC، AMD Radeon R9 380 و کارت گرافیک لپ‌تاپ AMD Radeon R9 M380 پرداخته شده است می‌توانید این تمایز را به وضوح احساس کنید.

حالا که متوجه تفاوت بین کارت گرافیک پی‌سی با لپ‌تاپ شدید و همچنین به‌خوبی درک کردید که کدام یک از این کارت‌های گرافیک بهتر است این پرسش مطرح می‌شود که با این وجود PC بخریم یا لپ‌تاپ؟ در پاسخ به این پرسش باید بگوییم که انتخاب یکی از این دیوایس‌ها کاملا به سلیقه و نوع نیاز خود شما بستگی دارد درصورتی که به یک دیوایسی که قابل حمل باشد تا بتوانید آن را با خود جابجا کنید و به جاهای مختلف ببرید، نیاز دارید بهترین انتخاب لپ‌تاپ است اما اگر قدرت قطعات سخت‌افزاری بیشتر از ویژگی قابل حمل بودن برایتان حائز اهمیت است بهترین گزینه برای شما خرید PC است.

 

مطالب مرتبط:

چرا خرید و فروش لپ تاپ صنعتی بیش ‌از پیش محبوب شده است؟

معرفی برترین خانواده از لپ تاپ های دل

لپ تاپ دل وسترو Dell Vostro تولد دوباره یک ققنوس

زیگورات تکنولوژی را در اینستاگرام دنبال کنید.

 

نظر شما چیست؟

به این مقاله امتیاز دهید:

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

مطالب مشابه

keyboard_arrow_up
question