تعمیر گرافیک لپ تاپ بخش سوم
pending_actions
زمان مطالعه: 4 دقیقه
star_halfامتیاز
5/5 - (1 امتیاز)

امتیاز خود را ثبت کنید

زمان مطالعه: 4 دقیقه

از ابتدای این مقاله تاکنون به بررسی کلی کارت گرافیک، عملکرد و وظایف آن پرداختیم و علاوه‌بر این مسئله امکان‌پذیربودن و یا نبودن تعمیر و یا تعویض کارت گرافیک، نشانه‌های خرابی کارت گرافیک لپ تاپ، دلایل سوختن کارت گرافیک و همچنین نکات حائز اهمیت قبل از تعمیر کارت گرافیک را مورد بررسی قرار دادیم.

در این مقاله نیز به بررسی سه نکته حائز اهمیت دیگر که قبل از تعمیر کارت گرافیک لپ تاپ باید به آن‌ها توجه کنید اشاره خواهیم کرد و همچنین تعمیر کارت گرافیک لپ تاپ از نظر مشکل روشن‌ نشدن پس از نصب کارت گرافیک  را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

کارت گرافیک لپ تاپ

  • گاهی‌اوقات درصورتی که فن لپ تاپ درست کار نکند می‌تواند موجب شود که عملکرد کارت گرافیک با مشکل روبه‌‌رو گردد بنابراین بهتر است که قبل از اینکه به فکر تعمیر کارت گرافیک باشید عملکرد فن لپ تاپ را مورد بررسی قرار دهید.

تعمیر گرافیک لپ تاپ بخش سوم

چراکه کارت گرافیک مانند پردازنده در حال کار، از خود گرمای زیادی ایجاد می‌کند که یک سیستم خنک‌کننده خوب باید وجود داشته باشد تا این گرما را دفع کند. درواقع همانطور که در مقاله قبل اشاره کردیم گرمای زیاد موجب می‌گردد تا عملکرد کارت گرافیک افت کند بنابراین خنک‌ نگه‌داشتن کارت گرافیک رابطه مستقیمی با افزایش سرعت آن دارد از این‌رو گاهی‌اوقات با افت کارایی فن و یا سیستم خنک‌کننده، نه‌تنها عملکرد کارت گرافیک دچار مشکل می‌شود بلکه عملکرد کل سیستم با مشکل روبه‌رو خواهد شد. درنتیجه یکی دیگر از احتمالاتی که درصورت افت عملکرد کارت گرافیک باید درنظر بگیرید ایجاد اختلال در عملکرد فن و یا سیستم خنک‌کننده لپ تاپ می‌باشد.

اقدامات لازم بررسی خرابی کارت گرافیک لپ تاپ

  • تمامی آپدیت‌های نرم‌افزاری مانند سیستم‌عامل و درایورها را بررسی کنید تا دقیقا مطمئن شوید که همه آن‌ها را اجرا کرده‌اید. چراکه گاهی‌اوقات به وقفه‌ انداختن و یا انجام ندادن آپدیت‌های سیستم‌عامل و درایورها موجب می‌گردد در عملکرد کارت گرافیک مشکلاتی رخ دهد.
تعمیر گرافیک لپ تاپ بخش سوم
تعمیر گرافیک لپ تاپ بخش سوم

مطمعنا برای خود شما هم پیش آمده است که سیستم‌عامل دائما از شما می‌خواهد که به‌روزرسانی آن را تایید کنید تا بتواند آپدیت شود البته اگر گزینه به‌روزرسانی خودکار را در تنظیمات سیستم خود غیرفعال نکرده باشید، اگر شما از انتخاب گزینه تایید صرف نظر کنید و آپدیت سیستم‌عامل و درایورها را پشت گوش بیاندازید عملکرد سیستم و کارت گرافیک شما کند می‌شود.

  • قبل از تعمیر کارت گرافیک تمامی قطعات SMD که بر روی مادربورد قرار دارند را بررسی کنید. درواقع قطعات SMD به قطعاتی گفته می‌شود که به سبک‌ترین شکل ممکن طراحی و تولید می‌شوند و تولید آن‌ها به صورت سطح به سطح است به‌گونه‌ای که دارای هیچ پایه‌ای نیستند تا با استفاده از آن بر روی مادربورد نصب شوند و تنها به صورت مسطح بر روی مادربورد قرار می‌گیرند.
تعمیر گرافیک لپ تاپ بخش سوم
تعمیر گرافیک لپ تاپ بخش سوم

بنابراین قبل از اینکه به تعمیر کارت گرافیک بپردازید دقت کنید که هیچ از قطعات SMD از روی مادربورد جدا نشده باشد چراکه گاهی‌اوقات جداشدن این قطعات از روی مادربورد و یا مشکل‌دار شدن آن‌ها بر روی عملکرد کارت گرافیک تاثیرگذار می‌باشد.

 

تعمیر کارت گرافیک لپ تاپ به دلیل اتصالی و یا سوختن ماسفت‌های گرافیکی

همانطور که می‌دانید تکنولوژی با سرعت بسیار زیادی در حال پیشرفت و توسعه می‌باشد به‌گونه‌ای که قطعات سخت‌افزاری لپ تاپ‌ شما پس از چند سال با روی کار آمدن قطعات سخت‌افزاری قوی‌تر و مدرن‌تر قدیمی می‌شوند.

از این گذشته پس از چندین سال عملکرد قطعات سخت‌افزاری سیستم شما کند می‌شود به‌گونه‌ای که شاید تصمیم بگیرید برخی از قطعات سخت‌افزاری لپ تاپ خود را با تعویض، ارتقا دهید. برای مثال کارت گرافیکی قدرتمند‌تر و بهتر را خریداری کنید و به‌جای کارت گرافیک قدیمی‌ که بر روی لپ تاپ دارید قرار دهید.

در چنین شرایطی این احتمال وجود دارد که پس از قراردادن کارت گرافیک جدید بر روی مادربورد، سیستم شما روشن نشود اما برعکس وقتی که آن کارت گرافیک را از روی مادربورد برمی‌دارید سیستم شما روشن شود. به‌نظر شما مشکل از کجاست؟

ماسفت‌های گرافیکی

احتمالا در چنین شرایطی مشکل از اتصالی کارت گرافیک شماست. اما درصورتی که کارت گرافیک لپ تاپ شما اتصالی نداشت، تنها احتمالی که می‌توان داد، آسیب‌دیدگی ماسفت‌های گرافیک است. اما ماسفت‌های گرافیک دقیقا به چه اجزایی گفته می‌شود؟

ماسفت‌ها، رابطی بین خازن‌های ورودی و کارت گرافیک هستند به‌گونه‌ای که جریان ذخیره‌شده در خازن‌های ورودی از طریق ماسفت‌ها به کارت گرافیک منتقل می‌شود. درصورتی که هر یک از ماسفت‌های گرافیکی سوخته باشند جریان ذخیره‌شده در خازن‌های ورودی به کارت گرافیک منتقل نمی‌شود درنتیجه کارت گرافیک هم کار نمی‌کند.

 

تعمیر گرافیک لپ تاپ بخش سوم ماسفت‌های گرافیکی
تعمیر گرافیک لپ تاپ بخش سوم ماسفت‌های گرافیکی

 

 

نظر شما چیست؟

به این مقاله امتیاز دهید:

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

مطالب مشابه

keyboard_arrow_up
question