چونه عمر باتری لپ تاپمان را افزایش دهیم؟
pending_actions
زمان مطالعه: 3 دقیقه
star_halfامتیاز
5/5 - (1 امتیاز)

امتیاز خود را ثبت کنید

زمان مطالعه: 3 دقیقه

چگونه عمر باتری لپ تاپمان را افزایش دهیم؟

یکی از مهمترین نکاتی که هنگام استفاده از لپ تاپ باید به آن توجه کنید، باتری لپ تاپ است.

امروزه تقریبا تمام باتری های لپ تاپ از نوع Lithium-ion هستند، که عملکرد خیلی بهتر و بالاتری نسبت به باتری های قدیمی یعنی نیکل-کادمیوم ( nickel cadmium) دارند.

باتری های نیکلی، برای اینکه ظرفیت خود را حفظ می کردند هر بار باید کامل شارژ شده و همچنین کامل استفاده می شدند.

اما باتری های جدید لیتیومی برای حفظ ظرفیت نیازی به شارژ کامل و یا خالی شدن کامل ندارند و این تفکر که “بگذار باتری لپ تاپت کامل شارژ شود و یا کامل خالی شود” مربوط به باتری های قدیمی نیکلی است.

امروزه باتری های لیتیومی به سرعت می توانند تا 80% شارژ شوند اما پس از آن برای 20% باقیمانده به زمان بیشتری نیازمندند.

توجه

توجه داشته باشید که هر باتری عمر مفیدی دارد که به آن دوره شارژ (Charge Cycle) می گویند که به معنی مصرف 100% از نیروی باتری می باشد.

برای مثال عمر بعضی باتری ها 500 دوره است. حالا خیلی مهم نیست که شما یکجا مصرف کنید یا نه. مثلا در یک روز 100 درصد از باتری استفاده کنید یا اینکه 50% را امروز مصرف کنید و دستگاه را کامل شارژ کنید و فردا 50% دیگر را استفاده کنید. در هر دو حالت یک دوره از عمر باتری شما کم می شود.

به هر حال با گذشتن از هر دوره شارژ، مقدار ناچیزی از ظرفیت باتری شما کاسته می شود تا اینکه بعد از گذشت 500 دوره شارژ، بالاخره عمر باتری تمام شده و ظرفیت شارژ آن خیلی ناچیز خواهد شد. پس بهترین راه برای نگهداری از باتری، به حداقل رساندن دوره های شارژ آن است.

بنابراین شما باید تا جایی که ممکن است میزان مصرف باتری را کاهش دهید تا دوره های شارژ آن به حداقل برسد.

خاموش کردنWiFi  و بلوتوث در زمانی که از آنها استفاده نمی کنید بسیار موثر است. حواستان به CD بدون استفاده در دستگاه باشد. اگر از آن استفاده نمیکنید آن را از دستگاه خارج کنید. همچنین هارد یا فلش مموری ها را هر وقت استفاده تان از آنها تمام شد از دستگاه جدا کنید. برنامه های اضافی را ببندید و نور صفحه را با توجه به محیط تنظیم کنید.

تقریبا تمام لپتاپ ها گزینه ای به عنوان Power Saving  یا شبیه به آن را دارند که معمولا با کلیک بر روی آیکون باتری به آن دسترسی پیدا خواهید کرد. در این قسمت گزینه های متفاوتی از وضعیت های کارکردی دستگاه بر اساس سلیقه شرکت سازنده قرار داده شده است، که باید با توجه به نیاز خود گزینه مناسب را انتخاب کنید.

جریان الکترون ها

بهتر است گاهی الکترون ها در باتری در جریان باشند. به هر حال اگر شما به صورت معمولی از لپتاپ استفاده می کنید، این روال طی می شود اما اگر لپتاپتان دائم به برق است، و لپتاپ شما با پر شدن باتری، شارژ را متوقف می کند باز هم لازم نیست نگران باشید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که ماهی یکبار شارژ را کامل مصرف کرده و دوباره شارژ کنید.

در برخی موارد ممکن است برای مدتی بیشتر از شش ماه از لپ تاپتان استفاده نکنید، در این صورت باتری را 50% شارژ کرده و از لپتاپ جدا کنید و در جایی مطمئن نگهداری کنید. چون اگر باتری شما برای مدت طولانی با شارژ پر بیکار بماند، مقدار قابل توجهی از ظرفیتش را از دست خواهد داد و این همان دلیلی است که باتری لپ تاپ های نو هرگز فول نیستند.

حواستان باشد  برای استفاده بهتر از باتری، در زمان کار دمای آن باید بین 35 تا 10 درجه باشد. همچنین

در زمان عدم استفاده دما باید بین 25- تا 45 درجه سانتیگراد باشد.

امیدواریم با به کار بردن این نکات ساده باتری لپ تاپتان عملکرد بهتر و عمر بیشتری داشته باشد تا تجربه لذت بخشی از کار کردتن با لپ تاپ خود داشته باشید.

چگونه عمر باتری لپ تاپمان را افزایش دهیم؟

نظر شما چیست؟

به این مقاله امتیاز دهید:

5/5 - (1 امتیاز)

2 دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

  • سلام من لبتابم دل مدل 5110 تقریبا ده سال مه خریدمش …یبار باتریشو عوض کردم…برای مدل لبتاب منم اینطور هست که با پر شدن باتری لباتاب خودش به جریان برق وصل بشه و از مدار خارج بشه و دیگ از باتری استفاده نکنه؟ممنون میشم راهنمایی کنید

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

مطالب مشابه

keyboard_arrow_up
question