بررسی سرور Dell PowerEdge T420
pending_actions
زمان مطالعه: 6 دقیقه
star_halfامتیاز
Rate this post

امتیاز خود را ثبت کنید

زمان مطالعه: 6 دقیقه

بررسی سرور Dell PowerEdge T420

Dell PowerEdge T420 چیست؟

سرورها یکی از حرفه‌ای‌ترین اجزای یک شبکه کامپیوتری به حساب می‌آیند که از همین رو نشان آنها را تنها در شبکه‌های مهم غیرخانگی در کاربری‌های حساسی نظیر بانک‌ها و اداره‌ها و سایت‌های بزرگ با مراجعات بالا می‌توان یافت.

سرورها را در یک دسته‌بندی کلی می‌توان به دو دسته rack based (با جای‌گذاری درون رک) و تاور تقسیم‌بندی کرد.

مدل‌های rack based همان‌طور که از آن نام مشخص است; برای جای‌‌گیری درون رک طراحی شده‌اند و با توجه به طراحی رک در یک لحظه امکان به‌کارگیری چند سرور به‌صورت همزمان وجود دارد. مدل‌های تاور اما از ظاهری مشابه یک کیس کامپیوتر برخوردار بوده و از لحاظ دسترسی به قطعات; تعمیر‌پذیری و ارتقای قسمت‌های سخت‌افزاری در بیشتر مواقع راحتی بیشتری را در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

از جمله مشخصات مهم سرورها و از تفاوت‌های اصلی این کلاس نسبت به کامپیوترهای معمولی به‌ جز تفاوت در نوع سوکت پردازشی و مادربورد; باید به امکان ارتقای قطعات دستگاه بدون نیاز به خاموش کردن اشاره کرد. این گزینه که از آن با عنوان تعویض هات‌سواپ یاد می‌شود; امکان تداوم سرویس در یک سرور را حتی با وجود مشکلات سخت‌افزاری و نیاز به تعویض فراهم می‌آورد. این قابلیت در سرورهای ارزان‌قیمت‌تر با امکان تعویض رم; هارددیسک و اسلات‌های PCIe اجرایی می‌شود و در نمونه‌های گران‌قیمت و لوکس این کلاس با امکان تعویض پاور یا حتی پردازنده دستگاه نیز ادامه پیدا می‌کند.

قطعات حاضر در یک سرور; به‌علت نیاز به روشن بودن مداوم طی ماه‌ها و شاید سال‌ها از بهترین و بادوام‌‌ترین نمونه‌ها انتخاب می‌شوند و از این لحاظ نیز تفاوت بزرگی با کامپیوترهای دسک‌تاپ دارند. یکی از مهم‌ترین دلایل اختلاف قیمت بالای سرورها با کامپیوترهای معمول نیز از همین واقعیت سرچشمه می‌گیرد. در ادامه با بررسی یکی از باکیفیت‌ترین سرورهای سری تاور شرکت دل با نام Dell PowerEdge T420 با ما همراه شوید.

 

بررسی سرور Dell PowerEdge T420
بررسی سرور Dell PowerEdge T420

Dell PowerEdge T420

معرفی

Dell PowerEdge T420 محصول نسبتا تازه‌ای در کلاس رو به‌رشد سرورهای پایه; با قیمت‌های مناسب و امکانات مطلوب است که با ارائه امکانات مناسب به‌خوبی می‌تواند جایگاه پلتفرم دوم را در یک سرور روم پر کند.

T420 با تکیه بر سخت‌افزار مناسب; امکان هندل کردن وظایف مختلفی از قبیل دیتابیس; سرور اکسچنج; سرویس اشتراک فایل و مواردی از این دست را داشته و در زمینه مجازی‌سازی یا Virtulization نیز حرف‌هایی برای گفتن دارد.

شکل ظاهری; حافظه; ارتباطات

T420 همانند دیگر سرورها در این کلاس از ابعاد بزرگ و وزن بسیار بالایی برخوردار است و از این نظر برتری و مزیت‌ خاصی را بر دیگر نمونه‌های معمول ارائه نمی‌کند. شاسی کیس به‌صورت کاملا فلزی درنظر گرفته شده; دسترسی به قطعات داخلی به‌سادگی با کشیدن یک دسته رو به پایین انجام می‌شود. دکمه پاور; کلیدها و پنل کنترلی; دو پورت USB‌ و لیبل سرور قسمت‌های جلویی کیس را تشکیل می‌دهند و یک پله پایین‌تر نیز سه محفظه برای جای‌گذاری درایو نوری درنظر گرفته شده است. یک سرور البته معمولا نیاز چندانی به درایو نداشته و از همین رو یک درایو معمولی برای نصب اولیه سیستم‌عامل کفایت خواهد کرد.

در بخش پایینی این قسمت هشت جایگاه برای قرارگیری هارد دیسک‌های 3/5 یا 2/5 اینچی از نوع معمولی یا SSD درنظر گرفته شده است. هاردهای SATA جای گرفته در این هشت قفسه برای اجرای RAID (که یکی از ملزومات سرورهای پیشرفته به‌حساب می‌آید) باید از کارت‌های RAID مخصوص دل موسوم به PERC PCI-e RAID استفاده کنند. یکی از بهترین‌ انتخاب‌ها در این زمینه; کارت PERC H310 PCI-e با 512 مگابایت حافظه کش و امکان اجرای RAID-6 است. در کاربری‌های حرفه‌ای‌تر امکان سفارش T420 با 16 قفسه هارد هات ‌سواپ پشتیبانی‌کننده از درایو‌های SATA و SAS وجود دارد. حداکثر ظرفیت هارد قابل استفاده در این سرور 32 ترابایت است.

حافظه

در بخش حافظه RAM در T420 از 12 اسلات DIMM در دو چینش شش بخشی پشتیبانی می‌شود که هریک امکان قرارگیری رم از ظرفیت 2 تا 32 گیگابایت را فراهم آورده مجموعا از 384 گیگابایت رم DDR3 در فرکانس 1600MT/s ‌در حالت 32 گیگابایتی روی 12 اسلات DIMM پشتیبانی می‌کند.

در بخش اسلات‌های PCIe دو اسلات x16 با پهنای باند کامل; سه اسلات x8 با سرعت x4 و در نهایت یک اسلات x8 با سرعت x1 در نظر گرفته شده است. گرافیک معمولا در یک سرور پیشرفته جایی ندارد; اما با این‌ حال T420 امکان استفاده و جای‌گذاری گرافیک‌های سری 6000 انویدیا کوادرو یا سری 4000 انویدیا کوادرو را روی یک اسلات جداگانه درنظر گرفته است.

برقراری ارتباط سیمی با شبکه با دو پورت اترنت برودکام 1 و 10 گیگابیتی انجام می‌شود.

قطعات داخلی

تنها درِ جانبی کیس در کناره سمت چپ آن قرار دارد; که با پایین‌ کشیدن یک دسته; دسترسی آسانی را به اجزای داخلی فراهم می‌کند. نخستین نکته جالب‌توجه در این قسمت; حائل پلاستیکی جداکننده‌ای در پایین است که محوطه پردازنده‌ها و اسلات‌های رم را از سایر قسمت‌ها جدا می‌سازد.

این حائل قسمت‌های مذکور را در برابر حرارت سایر قطعات محافظت می‌کند; علاوه بر اینکه با ایجاد جریان هوایی مستقیم از فن بزرگ سیستم رو به این قسمت‌ها تاثیر مشهودی در خنک نگه‌داشتن قطعات حیاتی این بخش دارد.

محافظت در برابر گرد و غبار از دیگر وظایف این حائل پلاستیکی نسبتا بزرگ است.

جریان هوای ایجاد شده درون کیس از طریق یک فن بزرگ تکی 12 سانتیمتری تامین می‌شود که در پایین‌ترین قسمت کیس در مجاورت و نزدیکی پردازنده قرار دارد. نکته جالب توجه در مورد این فن; صدای بسیار اندک ایجاد‌شده توسط آن است که در مورد سرورها; به‌دلیل نیاز به روشن بودن دائم دستگاه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

T420 با کمک فن در‌نظر گرفته شده; امکان کارکرد 900 ساعته در دمای بسیار بالای 40 درجه‌ای در طول یک سال را دارد; در صورت افزایش دما به 45 درجه این زمان به 90 ساعت در طول همان بازه زمانی کاهش پیدا می‌کند. این قابلیت فوق‌العاده البته تنها در مورد سیستم‌های مجهز به پاور دوگانه صادق است. برای بررسی دمای کلی سیستم; بخش جداگانه‌ای در کنسول ریموت iDRAC7 سرور در نظر گرفته شده که دمای حداکثری و حداقلی در آن با گراف‌ها به‌نمایش در می‌آیند.

پردازنده

همانند دیگر سرورها; در Dell PowerEdge T420 نیز از پردازنده‌های سری Xeon اینتل استفاده می‌شود.

نمونه در اختیار ما در حالت پیش‌فرض از یک پردازنده Xeon 2420 بهره می‌برد که به دلخواه کاربر امکان افزودن یک پردازنده دیگر نیز به این مجموعه وجود دارد.

این موضوع ضمن کاهش قیمت تمام‌‌شده; دست کاربران را در تهیه پردازنده دلخواه کاملا باز می‌‌گذارد.

در این مدل از پردازنده‌های خانواده Intel Xeon E5-2400 پشتیبانی می‌شود; که در انواع مختلف 4; 6 و 8 هسته‌ای با فرکانس‌های 1/8 ‌تا 2/4 گیگاهرتزی در دسترس قرار دارند.

T420 همچنین از طیف جدیدتر پردازنده‌های این کلاس که از آنها با عنوان E5-2400 v2 یاد می‌شود نیز پشتیبانی می‌کند.

این سری از پردازنده‌ها که در سه‌‌ماهه اول سال 2014 معرفی شدند; از تعداد هسته‌های بالاتر تا 10 هسته برخوردارند و فرکانس آنها; تا 2/5 گیگاهرتز و کش 25 مگابایتی قابل افزایش است.

مصرف انرژی این سری از پردازنده‌های سرور نیز در سطح بالایی قرار دارد و اتلاف حرارتی آنها در برخی از موارد از 95 وات نیز فراتر می‌رود.

از جمله مزیت‌های پردازنده‌های حاضر در این کلاس; می‌توان به هزینه‌های کمتر مادربوردهای مورد پشتیبانی با سوکت‌های LGA1356 اشاره کرد; که طی آن با حضور 12 اسلات DIMM; رقم نهایی تمام‌شده نسبت به 24 اسلات DIMM کاهش پیدا می‌کند.

پاور

انرژی مورد نیاز سیستم در نمونه در اختیار ما; با دو پاور 495 واتی در کنار یکدیگر تامین می‌شود که در صورت نیاز; امکان ارتقای آنها به دو پاور 750 واتی وجود دارد.

نیاز به انرژی الکتریکی نسبتا بالا در یک سرور; با توجه به قطعات متعددی نظیر هارددیسک‌های فراوان; حافظه‌های متعدد رم و از همه مهم‌تر پردازنده‌هایی با اتلاف حرارتی بالا امری مهم و ضروری تلقی می‌شود.

به‌دلیل نوع استفاده از سرورها معمولا نیازی به استفاده از کارت‌های گرافیک یا حتی خروجی‌های تصویر پیشرفته‌ای چون HDMI و DVI‌ وجود ندارد; اما در T420 در صورت نیاز می‌توان از گرافیک‌های جداگانه نیز استفاده کرد; در این صورت بدون شک نیاز به ارتقای توان پاور به رقم‌های بالاتر از 1000‌ وات خواهد بود.

نکته بسیار جالب در مورد پاورهای دوگانه Dell PowerEdge T420 ; امکان خارج کردن آنها به‌صورت کاملا ساده از مدار است; جایی‌که با آزاد کردن ضامن پاور از پایین; به‌سادگی می‌توان این قطعه را به‌صورت کشویی از کیس جدا ساخته و به تعمیر یا جابه‌جایی آن بدون ایجاد اختلال در عملکرد سرور یا خاموش شدن آن پرداخت.

نکته مهم در این میان; توجه به قدرت مورد نیاز سخت‌‌افزارها در این جدایی از سیستم است که در صورت توجه نشدن به این مهم; امکان آسیب‌رسیدن به اجزای حیاتی سیستم وجود دارد.

سیستم‌عامل

در سیستم در اختیار ما طبیعتا به‌دلیل در نظر گرفته‌نشدن هارددیسک به‌صورت پیش‌فرض; از سیستم‌عامل نیز خبری نیست; اما گزینه‌های مورد نظر دل در این رابطه علاوه برWindows Server 2012 و دومین سرویس‌پک Windows Server 2008; شامل دو چینش لینوکسی Redhat و SUSE می‌شود. T420 همچنین; با پشتیبانی گسترده از مجازی‌سازی یا ویرچوالیزشن; امکان استفاده از نرم‌افزارهای معتبر در این زمینه همچون VMware را به‌آسانی فراهم می‌آورد.

نتیجه نهایی

Dell PowerEdge T420 محصولی ایده‌آل برای کاربری‌‌های اداری کوچک (SOHO) محسوب می‌شود.

با قابلیت‌های مناسب پردازشی; بدنه با دوام; امکان هات‌سواپ برای پاور و هارددیسک; دسترسی به حجم وسیعی از حافظه جانبی; امکان ارتقای هارد‌دیسک در شبکه RAID و قیمتی نسبتا مناسب; رقبای انگشت‌شماری را پیش روی خود می‌بیند.

صدای اندک تولید‌شده توسط فن این مدل; T420‌ را به گزینه‌ای مناسب برای سرور مرکزی اداری تبدیل می‌کند و پردازنده‌های قدرتمند سری Xeon E5 به‌خوبی از عهده اجرای وظایف محول‌شده; بر خواهد آمد. Dell PowerEdge T420; با گارانتی سه‌ساله شرکت زیگورات; با کانفیگ یک پردازنده Xeon 2420  همراه با چهار گیگابایت رم بدون هارددیسک با قیمتی در حدود هشت میلیون تومان در دسترس قرار دارد.

 

نظر شما چیست؟

به این مقاله امتیاز دهید:

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

مطالب مشابه

keyboard_arrow_up
question